Siirry pääsisältöön

Emmi Itäranta: Lumenlaulaja

Louhen synty


Kirjan kansi Jussi Kaakinen. Valokuva Ellen Karhulampi




Emmi Itäranta: Lumenlaulaja. Graafinen suunnittelu Jussi Kaakinen. 410 s. Teos 2025.

Kustantajan arvostelukappale, kiitos.


"Katselin, miten Synnytär käveli vastasyntyneessä maailmassa ja kultainen kimallus aaltojen alla osui hänen silmiinsä, kutsui häntä lähemmäs. Hän kurkotti kätensä mereen ja sulki sormensa hohtavan kiven ympärille: sen pintaan oli tarttunut auringonvaloa . Synnytär muovasi kivestä käsissään saaren. Sen karuun louhikkomaahan hän pudotti pisaran maitoa rinnoiltaan, ja pisara alkoi versoa kalliosta. Maanalaisessa pimeydessä se työnsi juurensa syvälle maan sydämeen asti, ja maan päälle se kasvatti korkean varren, pylvään, joka kiertyi ympäri yhdessä auringon kanssa. Pylvään pintaa peittivät kirjavat kuviot kuin linnunmunaa tai käärmeen suomuista ihoa."


Pohjolan matriarkaalinen kylä on vauras. Siellä naiset käyttävät taikavoimaansa kylän yhteiseksi hyödyksi ja turvaksi ja miehet käyvät kauppaa, ovat seppiä, kutojia ja kaikin tavoin osaavia käsityöläisiä. Miehet muokkaavat materiaalista maailmaa, naiset henkistä. Kun miehet lähtevät pitkille kauppamatkoilleen naiset suojaavat kotia vahvoilla taioillaan ja kauas näkevien eläinhahmojensa avulla.  Kaikki mistä eletään on lainaa luonnolta ja sen hengiltä, Tapiolta, Synnyttäreltä ja heidän väeltään.

Lauha on siskossarjan nuorimpia, kun kaikki muuttuu. Vieraan kansan miehet hyökkäävät kylään, tappavat asukkaat ja polttavat talot. Äiti on kylän matriarkka ja huolehtii nuorimmat tyttärensä, Pohjolan vallanperijät, salaista tietä turvaan hyökkäyksen alettua. Isommat siskot, tädit ja isä muiden miesten kanssa jäävät puolustamaan kotia. Heidän voimansa eivät kuitenkaan riitä ylivoiman edessä ja vihollinen ottaa kylän haltuunsa.

Äidillä ja pelastuneilla lapsilla on edessään vaikeat ajat heidän piilotellessaan metsässä. Lauha varttuu ja oppii hallitsemaan taikavoimaansa ja eläinhahmoaan kotkaa, joksi muuttuessaan hän kokee suurta iloa ja vapauden tunnetta. Äiti liikkuu karhuna pitkiä matkoja ja pitää silmällä kotikylän ympäristöä. Heidän on vallattava kylä takaisin sopivalla hetkellä.

Itärannan romaani on jännittävä ja vangitseva. Se imee omaan erityiseen maailmaansa, joka tuntuu tutulta ja tunnistettavalta. Näkökulma on kuitenkin toinen, naisen siinä missä ennen urhot ovat puhuneet. Itäranta katsoo kaikkien suomalaisten tuntemaa kansantarustoa ja sen keruuhistoriaa raikkaasti, tuorein silmin. Hänen kerrontansa avaa muinaisuskoamme ja siihen liittyvää elämäntapaa tavalla, joka epäilemättä löytää vastakaikua muillakin kielialueilla. Vähintäänkin fantasian ystävien keskuudessa.

"Taivas sulkeutui siipieni ympärille ja nosti minut korkealle kuin tähden. Pilvet olivat valkeaa ja harmaata hahtuvaa, puut alapuolella metsän tummanvihreä turkki." 

Lauha kokee muitakin muodonmuutoksia kuin olemukseensa luontaisesti kuuluvan eläinhahmoksi muuttumisen. Kaikki hänen tielleen kasautuvat onnettomuudet, pahuus, väkivalta ja menetykset kasvattavat hänestä toisen kuin hänen lapsuuden nimessään on ennakoitu. Ja hänen loitsujensa voima ylittää sen mitä on nähty. Hänestä tulee Louhi, Pohjolan pelätty kivenkova valtiatar. Hänen vihansa kohdistuu paljon tuhoa aikaansaaneeseen vieraaseen kansaan, joka ei näytä kunnioittavan Tapion eikä Synnyttären asemaa.

Kirja kuvaa muinaista luontosuhdetta ja tässä kuvauksessa on paljon autenttisuutta mitä kansan elämään tulee, mutta myös paljon kirjailijan fantasian vapautta. Itäranta on luetellut käyttämänsä lähteet niin suomalaisten muinaisuskosta, kalevalaisuudesta ja Kalevalan synnystä, Elias Lönnrotista kuin pohjoisten kansojen samanismistakin.

Elias Lönnrot on mukana kirjassa henkilönä omalla aikatasollaan. Ei laajasti seurattuna, mutta piirtämässä ääriviivoja omalle tulkinnalleen siitä, mitä kansa hänelle kertoi aikana, jolloin suuren eepoksen tarve nousi väheksytyn kansan puolustamisen tarpeen keralla suomalaismielisessä sivistyneistössä. Lönnrot rakensi tarinaa ja tarvitsi siihen pahiksen. Pohjolan vahva naishahmo sopi tähän rooliin enemmän kuin hyvin. Nainen, joka ei alistunut niin kuin Kalevan maiden naiset.

Louhen ruumiiton hahmo seuraa Eliaksen uran kehitystä, oppii palavasieluisen tiedon janoajan kanssa lukemaan kirjoitusta, johon liittyy uusia vallan ja taikuuden merkkejä. Elias ei kuitenkaan tunne eikä huomaa olkansa takana itseään seuraavaa toisen todellisuuden olentoa. Hän näkee vain sen, minkä näkemiseen hänen silmänsä ovat opetetut. Mutta hänen kuolinhetkellään Louhi saapuu haastamaan hänet ja hänen tulkintansa.

Lönnrotin tulkinta siitä, mitä muinaissuomalaiset ovat suullisena perinteenä kantaneet on toki niin vahva ja juurtunut suomalaisuuteen, että ymmärrän tarpeen sijoittaa hänet tähän pääasiassa Lönnrotin kokoamaa materiaalia toisin katsovaan kirjalliseen kokonaisuuteen ja haastaa hänet näkyvästi. Oikeastaan kuitenkin ajattelen, että kirja olisi ollut vaikuttavampi ja voimallisempi ilman häntä. Parisataa vuotta kansakunnan kaapin päällä palvottuna suurmiehenä ovat kyllä sinetöineet hänen omistusoikeutensa keräämäänsä aineistoon ja sen pohjalta laatimaansa taruun. Olkoon muillakin oikeus taruilla kansanrunousaineiston pohjalta, etenkin kun sitä ovat kartuttaneet monet muutkin perinteenkerääjät.

"Sinä olet olemassa ilman minua. Minun täytyy saada olla olemassa ilman sinua."

Itärannan kieli on tässä kirjassa yhtä kaunista ja tuoretta kuin aina, menettämättä silti otettaan elämän kuvauksen realismista ja karuudesta. Vasta tästä kirjasta oivalsin, että hänen kielessään ylipäätään on paljon kansanrunonomaista herkkyyttä ja alkukantaisuutta.

Samanistista matkaa sielueläimen saattamana on kuvattu myös Itärannan edellisessä romaanissa Kuunpäivän kirjeet. Lumenlaulaja tuo mieleeni Siiri Enorannan myös loitsimiseen keskittyvän fantasiatarinan Tuhatkuolevan kirous. Nämä kaikki kirjat sisältävät kertomansa tarinan sivujuonteena pohdintaa siitä, millä reunaehdoilla henkisen vallan käyttäminen on eettistä ja pyhittääkö tarkoitus keinot.

Jussi Kaakisen kansi kuvaa jälleen kirjan ydintapahtumia puhuttelevasti, mutta omassa mielessäni näen Louhen siiven suurempaa voimaa uhkuvana kuin se kannessa näyttäytyy.

"Jos joku näkikin kookkaan kokkolinnun levittävän siipensä ja katoavan meren suuntaan, he pitivät sitä suotuisana enteenä. Sikäli kuin he tiesivät, suuri Louhi oli kadonnut jälkeä jättämättä vapautettuaan taivaanvalot vuoren sisältä."

 
Muualla:




Helmet-lukuhaasteessa 2025:

2. fantasiakirja
4. valvotaan yöllä
9. konflikti
15. haaksirikko
21. muusikko
23. pidän kirjan nimestä
24. laittomuuksia
29. kirjailijan viimeisin teos
30. häät tai hautajaiset
39. etsitään ratkaisua arvoitukseen
44. hoidetaan ihmistä
45. isä ja tytär
49. julkaistu 2025












Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Top10 kirjat (2024)

Vuoden 2024 Top10 Van Gogh: Piles of French novels, 1887 Laadin vuonna 2024 tekemieni postausten perusteella kotimaisen ja käännöskirjallisuuden Top10-listaukset. Listojen tarkoituksena on enemmänkin katsoa, mikä minua on kuluneena lukuvuonna puhutellut kuin rankata kirjoja paremmuuden mukaan. Kaikkihan tiedämme miten suhteellista paremmuus on.  Mitä listani sitten kertovat lukuvuodestani? Löysin Claire Keeganin ja Han Kangin sekä yhteiskunnallisilta näkemyksiltään että henkilökuvaukseltaan hyvin tärkeiltä tuntuvat kirjat. Molemmilta luin kaiken, mitä on käännetty. Keeganilta myös yhden alkukielisen kirjan, Early in the Day  . Valitsin kummaltakin kirjailijalta yhden kirjan listalle. Muita erityisen puhuttelevia, minulle uusia ulkomaisia kirjailijoita olivat Jon Fosse, Ane Riel, A.S. Byatt ja Hérve Le Tellier. Sen lisäksi listallani on vanhoja suosikkejani, joilta en suinkaan ole vielä lukenut koko tuotantoa.  Kirjojen nimistä on linkit niitä koskeviin blogijuttuihin. Ulk...

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist...

Anni Kytömäki: Mirabilis

Luonnon kerrostumat meissä Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Jenni Noponen. Anni Kytömäki: Mirabilis. Kannen suunnittelu Jenni Noponen. 688 s. Gummerus, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. "Leonhard luetteloi lajeja ja järjestää kortistoa. Instituutin suojissa maailma on kunnossa, luonto nimilaputettu. Hän pitää siitä. Ulkona vallitsee kaaos, sekava verkko, jossa eliöt syövät ja lahottavat toisiaan, loisivat, suosivat, auttavat, tappavat muita ja omiaan. Luontoa ovat kaikki yhteiselon muodot, raakuus, rakkaus ja raadonsyönti. Hyllyillä ja laatikoissa otukset tyyntyvät lajinimiksi ja saavat tiiviin kuvauksen elinpaikastaan, ravinnostaan ja lisääntymistavoistaan. Kaiken takaa voi koettaa aavistaa elämän tarkoituksen, ja yleensä se on huomattavasti selkeämpi kuin ihmisellä, joka heiluu utuisten unelmien, täpärien onnistumisten ja hirveiden erehdysten välillä." Suomalaisten "löytöretket" ja Amurin siirtokunta Venäjän omistamilla alueilla Koillis-Aasiassa ovat ...