Siirry pääsisältöön

Karin Smirnoff: Sitten menin kotiin

Kun savesta tulee kiveä







Karin Smirnoff: Sitten menin kotiin. Ruotsinkielinen alkuteos Sen for jag hem, 2020. Suomennos Outi Menna. Kansi Lukas Möllersten. 320 s. Tammi 2022. Janakippo-trilogia, osa 3.

Äänikirjan lukija Satu Paavola.

"Minun oli vaikea nähdä savihahmojani taiteena. Muovailin vain omia muistojani. Vähän niin kuin jotkut pitävät päiväkirjaa. Itse en ollut mikään kirjoittajatyyppi. Sanat eivät suostuneet asettumaan paperille. Paperilla olevat sanat saattoivat joutua vääriin käsiin. Kuten ääneen lausututkin. Niitä pureskeltiin ja nieleskeltiin ja lopulta ne oksennettiin ulos jonain ihan muuna. Saveen mahtuivat tunteet. Tunteita voi tulkita mutta siinä se. Niitä ei voi todistaa. Eikä käyttää väärin tai ketään vastaan."

Rauhalliseen tahtiin lueskelemani Jana Kippo (tai janakippo, kuten kirjoitusasu kirjoissa on) -trilogia tuli minulle nyt päätösosaansa. Odotukset kirjan suhteen olivat aikaisempien osien perusteella korkealla, ja ne täyttyivät runsaasti. Tällä kertaa kuuntelin kirjan jälleen äänikirjana, ja suomeksi, Outi Mennan suomennoksesta nauttien. 

Luontevaa, nautittavan suoraa ja persoonallista kerrontaa, joskin vähintään yhtä rankkaa kuin aiemmatkin osat. Aikaisemmille osille tyypillinen yllätyksellisyys on edelleen mukana. Asiat eivät ole aina sitä, miltä näyttävät, eivätkä tapahtumat suju niin kuin olettaisi; tämä voisi olla Kippojen suvun mietelause.

Jana Kipon ihmissuhteiden ja menetysten lisäksi teoksen keskiössä ovat nyt hänen taiteensa ja taiteelliset päämääränsä. Tukholman taidenäyttelyynsä matkaamisen yhteydessä Janan mieleen palautuvat aikaisemmat ajat Tukholmassa - kauniissa ja pelottavassa, kuten hän kaupunkia kuvaa. Noihin vuosiin sisältyy avaimia siihen, kuka kirjan päähenkilö on ja miten hänen lapsena kokemansa väkivalta on vaurioittanut hänen persoonaansa ja elämäänsä.

Karin Smirnoff kuvaa äärimmäisen hyvin ja kaunistelematta naissukupuoleen kohdistuvaa väkivaltaa ja painostusta eri muodoissaan ja vaikutuksissaan. Samalla hän kuvaa myös sitä, miten häpeä muuttuu voitoksi, kun tapahtunut tulee päivänvaloon. Sekä päähenkilön mielessä että romaanin tapahtumissa, kun Jana Kipon juoppoarmeijakseen kutsumat miesveistokset pääsevät taidepiireissä esiin ja tulevat nähdyiksi.  

Rohkeutta Jana Kipolta ei ole puuttunut kirjasarjan tapahtumissa, eikä hän ole suostunut asettumaan uhrin rooliin. Hänen rohkeutensa luonne kuitenkin muuttuu kirjasta toiseen. Uhman- ja häpeänvoittoisesta kapinallisuudesta ja suorasuisuudesta kehkeytyy jotain uutta, mihin hän vasta totuttelee esimerkiksi mennessään uuden tuttavuutensa Nikkin taiteilijaisän yksinäiselle saarelle pyytämään, että kivenhakkaajaksi itseään kutsuva taiteilija opettaisi häntä veistämään kiveä.

Mielenterveysongelmaisena ja väkivaltaisena ihmisvihaajana pidetyn taiteilija Mikkelin vaikeakulkuiselle saarelle meneminen on juuri sellainen hanke, jollaisiin Janan voi olettaa ryhtyvän kohtaloaan haastaakseen. Saarelta löytyy sulkeutunut mies ja hänen maailmalta suljettu taiteensa. Jana pääsee soveltamaan taitojaan arvaamattomien miesten käsittelyssä, hyvällä menestyksellä olosuhteet huomioon ottaen. 

Saven muotoilun (muovailuvahan käytön, kuten kivenhakkaaja halveksivasti toteaa) ja kivenveiston välisen eron kuvaus on kirjan avainkohtia. Siinä Jana Kipossa kirjasarjan myötä tapahtuva muutos saa ilmiasunsa. 

"Takerrut tavoittelemaan tarkkuutta mikkel sanoi. Ja oli oikeassa. Savihahmoissani pyrin täydellisyyteen. Muunlainen ajattelu oli minulle vaikeaa.
Kontrolli on avainsana hän sanoi. Luulet kontrolloivasi ympärillä olevaa maailmaa kopioimalla sen. Vaikkei se edes ole totta."

Romaanisarjan kokonaisuus on samaan aikaan alleviivaamaton ja taidokas sekä kerronnan tasolla että merkitysten ja vertauskuvallisuuden. Kirjat ovat täynnä viitteitä asioista, jotka saavat lisävalaistusta joskus myöhemmin. Samalla kun Jana Kipon persoona aukeaa, aukeavat myös kirjojen tapahtumista jäljelle jääneet kysymykset. Kaikki täydentyy matkan varrella tavalla, joka oikeastaan houkuttaisi aloittamaan sarjan heti alusta uudelleen.

Tässä osassa esiin tullut uusi avainhenkilö Nikki jää hahmona ohueksi, mutta hänen symbolinen painoarvonsa on suuri. Hän konkretisoi Jana Kippon oman itsensä löytämisen.

Smirnoffin tapa kirjoittaa ja rakentaa päähenkilönsä rikkonainen, mutta voimakkaasti tunteva ja luomisvimmainen sisäinen maailma on ainutlaatuinen. On haikeaa sanoa tälle hyvästit, mutta samalla ymmärrettävää, ettei kirjoille luonteenomaista jännitettä voisi ylläpitää loputtomiin. Tarinalla on päätöksensä.


Arvioni kirjasarjan aiemmista osista:



Muualla:
Hannele Salminen: Jotain minkä voimalla elää. Kiiltomato 20.12.2022 (sisältää juonipaljastuksia)
Karin Smirnoff: Sitten menin kotiin. Kirjaluotsi 25.11.2022 (juonipaljastuksia)


Helmet-lukuhaasteessa 2024
kirjan voisi sijoittaa kohtiin:
7. Kirjassa rakastutaan
9. Kirjassa joku karkaa
11. Kirjan kannessa on useampikin neljästä elementistä
17. Kirjassa on ärsyttävä henkilöhahmo
25. Kirjassa vietetään juhlapyhää
29. Kirjassa valehdellaan
31. Kirjassa on vammainen henkilö
32. Kirja on kirjoitettu alun perin kielellä, jolla korkeintaan 10 milj. puhujaa
35. Kirjassa vietetään aikaa luonnossa
37. Kirja, joka herättää voimakkaita tunteita
39. Kirjassa on bi- tai panseksuaalinen henkilö



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie