Siirry pääsisältöön

Karin Smirnoff: Sitten menin kotiin

Kun savesta tulee kiveä







Karin Smirnoff: Sitten menin kotiin. Ruotsinkielinen alkuteos Sen for jag hem, 2020. Suomennos Outi Menna. Kansi Lukas Möllersten. 320 s. Tammi 2022. Janakippo-trilogia, osa 3.

Äänikirjan lukija Satu Paavola.

"Minun oli vaikea nähdä savihahmojani taiteena. Muovailin vain omia muistojani. Vähän niin kuin jotkut pitävät päiväkirjaa. Itse en ollut mikään kirjoittajatyyppi. Sanat eivät suostuneet asettumaan paperille. Paperilla olevat sanat saattoivat joutua vääriin käsiin. Kuten ääneen lausututkin. Niitä pureskeltiin ja nieleskeltiin ja lopulta ne oksennettiin ulos jonain ihan muuna. Saveen mahtuivat tunteet. Tunteita voi tulkita mutta siinä se. Niitä ei voi todistaa. Eikä käyttää väärin tai ketään vastaan."

Rauhalliseen tahtiin lueskelemani Jana Kippo (tai janakippo, kuten kirjoitusasu kirjoissa on) -trilogia tuli minulle nyt päätösosaansa. Odotukset kirjan suhteen olivat aikaisempien osien perusteella korkealla, ja ne täyttyivät runsaasti. Tällä kertaa kuuntelin kirjan jälleen äänikirjana, ja suomeksi, Outi Mennan suomennoksesta nauttien. 

Luontevaa, nautittavan suoraa ja persoonallista kerrontaa, joskin vähintään yhtä rankkaa kuin aiemmatkin osat. Aikaisemmille osille tyypillinen yllätyksellisyys on edelleen mukana. Asiat eivät ole aina sitä, miltä näyttävät, eivätkä tapahtumat suju niin kuin olettaisi; tämä voisi olla Kippojen suvun mietelause.

Jana Kipon ihmissuhteiden ja menetysten lisäksi teoksen keskiössä ovat nyt hänen taiteensa ja taiteelliset päämääränsä. Tukholman taidenäyttelyynsä matkaamisen yhteydessä Janan mieleen palautuvat aikaisemmat ajat Tukholmassa - kauniissa ja pelottavassa, kuten hän kaupunkia kuvaa. Noihin vuosiin sisältyy avaimia siihen, kuka kirjan päähenkilö on ja miten hänen lapsena kokemansa väkivalta on vaurioittanut hänen persoonaansa ja elämäänsä.

Karin Smirnoff kuvaa äärimmäisen hyvin ja kaunistelematta naissukupuoleen kohdistuvaa väkivaltaa ja painostusta eri muodoissaan ja vaikutuksissaan. Samalla hän kuvaa myös sitä, miten häpeä muuttuu voitoksi, kun tapahtunut tulee päivänvaloon. Sekä päähenkilön mielessä että romaanin tapahtumissa, kun Jana Kipon juoppoarmeijakseen kutsumat miesveistokset pääsevät taidepiireissä esiin ja tulevat nähdyiksi.  

Rohkeutta Jana Kipolta ei ole puuttunut kirjasarjan tapahtumissa, eikä hän ole suostunut asettumaan uhrin rooliin. Hänen rohkeutensa luonne kuitenkin muuttuu kirjasta toiseen. Uhman- ja häpeänvoittoisesta kapinallisuudesta ja suorasuisuudesta kehkeytyy jotain uutta, mihin hän vasta totuttelee esimerkiksi mennessään uuden tuttavuutensa Nikkin taiteilijaisän yksinäiselle saarelle pyytämään, että kivenhakkaajaksi itseään kutsuva taiteilija opettaisi häntä veistämään kiveä.

Mielenterveysongelmaisena ja väkivaltaisena ihmisvihaajana pidetyn taiteilija Mikkelin vaikeakulkuiselle saarelle meneminen on juuri sellainen hanke, jollaisiin Janan voi olettaa ryhtyvän kohtaloaan haastaakseen. Saarelta löytyy sulkeutunut mies ja hänen maailmalta suljettu taiteensa. Jana pääsee soveltamaan taitojaan arvaamattomien miesten käsittelyssä, hyvällä menestyksellä olosuhteet huomioon ottaen. 

Saven muotoilun (muovailuvahan käytön, kuten kivenhakkaaja halveksivasti toteaa) ja kivenveiston välisen eron kuvaus on kirjan avainkohtia. Siinä Jana Kipossa kirjasarjan myötä tapahtuva muutos saa ilmiasunsa. 

"Takerrut tavoittelemaan tarkkuutta mikkel sanoi. Ja oli oikeassa. Savihahmoissani pyrin täydellisyyteen. Muunlainen ajattelu oli minulle vaikeaa.
Kontrolli on avainsana hän sanoi. Luulet kontrolloivasi ympärillä olevaa maailmaa kopioimalla sen. Vaikkei se edes ole totta."

Romaanisarjan kokonaisuus on samaan aikaan alleviivaamaton ja taidokas sekä kerronnan tasolla että merkitysten ja vertauskuvallisuuden. Kirjat ovat täynnä viitteitä asioista, jotka saavat lisävalaistusta joskus myöhemmin. Samalla kun Jana Kipon persoona aukeaa, aukeavat myös kirjojen tapahtumista jäljelle jääneet kysymykset. Kaikki täydentyy matkan varrella tavalla, joka oikeastaan houkuttaisi aloittamaan sarjan heti alusta uudelleen.

Tässä osassa esiin tullut uusi avainhenkilö Nikki jää hahmona ohueksi, mutta hänen symbolinen painoarvonsa on suuri. Hän konkretisoi Jana Kippon oman itsensä löytämisen.

Smirnoffin tapa kirjoittaa ja rakentaa päähenkilönsä rikkonainen, mutta voimakkaasti tunteva ja luomisvimmainen sisäinen maailma on ainutlaatuinen. On haikeaa sanoa tälle hyvästit, mutta samalla ymmärrettävää, ettei kirjoille luonteenomaista jännitettä voisi ylläpitää loputtomiin. Tarinalla on päätöksensä.


Arvioni kirjasarjan aiemmista osista:



Muualla:
Hannele Salminen: Jotain minkä voimalla elää. Kiiltomato 20.12.2022 (sisältää juonipaljastuksia)
Karin Smirnoff: Sitten menin kotiin. Kirjaluotsi 25.11.2022 (juonipaljastuksia)


Helmet-lukuhaasteessa 2024
kirjan voisi sijoittaa kohtiin:
7. Kirjassa rakastutaan
9. Kirjassa joku karkaa
11. Kirjan kannessa on useampikin neljästä elementistä
17. Kirjassa on ärsyttävä henkilöhahmo
25. Kirjassa vietetään juhlapyhää
29. Kirjassa valehdellaan
31. Kirjassa on vammainen henkilö
32. Kirja on kirjoitettu alun perin kielellä, jolla korkeintaan 10 milj. puhujaa
35. Kirjassa vietetään aikaa luonnossa
37. Kirja, joka herättää voimakkaita tunteita
39. Kirjassa on bi- tai panseksuaalinen henkilö



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi