Siirry pääsisältöön

Maarit Verronen: Hyvä näin

Tiina ja maailma


Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Satu Enstedt.


Maarit Verronen: Hyvä näin. 200 s. Kansi Satu Enstedt. Aviador 2023 

Kirjaston kirja, kiitos kirjastolaitos.


    "Ei, tämä oli hyvä näin. Maailma sai loppua, jos oli loppuakseen."


Tiiviin ilmaisun mestarin Maarit Verrosen kirjaan tarttuu aina iloisen odotuksen tuntein. Tämäkin novellikokoelma sisältää juuri sellaisia kirkkaita, pohdituttavia lyhyitä tarinoita, joita rakastan.

Kun lukija tarinan päättyessä jää miettimään ja kertaa tarinan mielessään, palaa yksityiskohtiin ja hymähtää oivalluksen merkiksi, novellia voi pitää onnistuneena. Usein oivallus kyllä tulee jo novellin lopussa, eikä se aina ole elämää suurempi. Palkitseva kuitenkin.

Verrosen kokoelma jakautuu kahteen, toistensa kanssa vuorottelevaan osaan. Toisen otsikkona on Maailma, toisen Tiinan elämä. Aika hämäävästi, jos minulta kysytään, sillä mikä loppujen lopuksi erottaa Tiinan elämän maailman muusta menosta?

Tiina on henkilönäkin aika samantapainen kuin moni Maailma-osion henkilö, mutta kun tapaamme muut vain kertaalleen, Tiinan elämään saamme palata useissa erilaisissa tilanteissa, hiukan eri ikäkausissakin, sillä alkuun hän on lapsi ja opiskelija, myöhemmin työelämässä.

En tunnista Tiinan hahmossa tapahtuvan erityistä muutosta tarinasta tarinaan siirryttäessä, paitsi että epävarmasta lapsesta kasvaa pärjäävä aikuinen. Sen sijaan muutos tapahtuu ajatuksissani hänestä. Ensin pidän häntä sympaattisena ja terävänä havainnoijana. Lapsuudenkuvauksissa tulee esiin hiljainen, alistettu tyttö, jonka on vaikea pitää puoliaan. Tarkkana Tiinan tapa katsella ympäröivää maailmaa ja sen ihmisiä kyllä säilyykin. Se, mikä muuttuu on ajatukseni hänen hyväntahtoisuudestaan. Eikä siinäkään tapahdu mitään valtavaa, kaiken nurin kaatavaa muutosta, kumuloituvia pieniä yksityiskohtia vain, jotka muutaman kerran toistuessaan saavat Tiinan näyttäytymään minulle myös vähän epämukavassa valossa.

Kokoelma käynnistyy Maailmanlopusta. Tarkkaan ottaen hetkestä ennen sitä, kun kvarttien törmäytyskokeeseen osallistuvalle tutkijalle selviää, että kokeen parametreissä on virhe ja maailma tulee kokemaan uudelleen alkuräjähdystä muistuttavan tilanteen. Tietenkään tutkija ei voi uskoa havaintoaan, sehän saattaisi koko massiivisen, median seuraaman kokeen ja erityisesti hänet itsensä naurettavaksi, jollei havainto olisikaan totta. Jos maailma sitten tuhoutuu, ainakaan kukaan ei saa tietää. Tähtitieteilijä Verrosen kuvaus  kokeen tapahtumasarjasta on hiuksia nostattava.

Ymmärrettävästi kierrokset myöhemmissä tarinoissa ovat hieman alhaisempia. Kaikissa ollaan kuitenkin inhimillisesti katsoen suurten tai vähän pienempien katastrofien partaalla ja tutkitaan ihmisen moraalista suhtautumista ja päätöstä. Kyse saattaa olla pienistä asioista, kuten ravintolalaskuun loputtomia tarkistuksia henkilökunnan ja matkaseuralaisten nukkumaanmenoaikaan vaativan matkakumppanin asiassa, tai suurista niin kuin riesana kohdellun vanhan koiran pelastaessa naapurin mummon hengen.

Novellissa Isoisän elämäkerta suuren yrityksen johtajana toimineen isoisänsä elämäkertaa kirjoittamaan ryhtynyt Katja pohtii arkistolöytöjensä ja haastattelujensa äärellä:

"Rikokset olivat nyt vanhentuneita. Tappiot oli firmassa nielty, todennäköistä    syyllistä oli vähän ojennettu, vaikka hän tuskin oli ollut siitä moksiskaan.        Potkut ylöspäin, kultainen kädenpuristus. Sitähän se oli ollut.

Tietenkin tuosta kaikesta tulisi hyvä tarina, joka herättäisi laajaa kiinnostusta.    Toisaalta sillä samalla tunnustaisi koko omaisuutensa varkaudella hankituksi ja    ehkä vielä rikkoisi välejä sukulaisiin. Nyt täytyi vain miettiä mikä oli tärkeää."

Ehdoton lempinovellini avausnovellin lisäksi on Tontti. Se kuvaa harvinaislaatuista yhteisymmärrystä, joka syntyy päähenkilön Joelan ja hänen lyhytaikaisen miesystävänsä Alexin isoisän Gustafin välille. Molemmat näkevät toisensa ja kokevat tulevansa nähdyiksi harvoilla tapaamisillaan Alexin suvun piirissä. Tuosta yhteydestä seuraa Joelan elämään yllätys, kun Gustaf korkeassa iässä kuollessaan jättää hänelle perinnön, jonka arvoa kukaan muu Joelan lisäksi ei ymmärrä. Gustafin sukulaisille kyseessä on jo seniilin vanhuksen käsittämätön oikku, Joelalle tilaisuus nähdä vielä syvemmälle Gustafin persoonaan, ja rakkauden teko, jonka perustana on vain muutama ohikiitävä kohtaaminen. 

Esimerkkinä Verrosen kyvystä vangita lukijan mielenkiinto täytyy mainita Maalivahti-niminen novelli, joka sisältää paljon yksityiskohtaista jalkapallon pelitilanteiden kuvausta. Vaikka jalkapallo, kuten muukin urheilu, kuuluu itselläni osastoon EVVK, seurasin novellia henkeäni pidätellen. Suurimpana syynä tähän varmaan oli novellin päähenkilö, harvinaista pelisilmää omaava maalivahti, jonka ratkaisut urheilumaailman eettisiin kysymyksiin herättivät minunkin kiinnostukseni.

Kyseessä ei siis ole kokoelma täysin pessimistisiä novelleja täräyttävästä alusta huolimatta. Avausnovellin painavuuden vuoksi vain kaikki muut novellit vaikuttavat kuvaavan ihmisellä olevia ylellisen runsaita valinnan tekemisen paikkoja. Ihmisellä on niitä, edelleen, kokoelma tuntuu väittävän. Ja ihmepelastumisiakin tapahtuu, jos säilyttää katastrofissa toivonsa ja toimintakykynsä loppuun saakka. 


Muualla:

Toni Jerrman: Maarit Verrosen novellit kiehtovat ja kietovat pauloihinsa. HS 25.7.2023 

Maarit Verronen: Hyvä näin. Jorman lukunurkka. 9. helmikuuta 2024


Helmet-lukuhaasteessa 2024

kirja sopii ainakin seuraaviin kohtiin:

7. Kirjassa rakastutaan

14. Kirjassa harrastetaan (retkeilyä, melomista, matkustusta, jalkapalloa ym.)

17. Kirjassa on ärsyttävä henkilöhahmo

20. Kirjan on julkaissut pieni kustantamo (Aviador)

29. Kirjassa valehdellaan

32. Kirja on alun perin kirjoitettu kielellä, jolla on alle 10 milj. puhujaa

35. Kirjassa vietetään aikaa luonnossa




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi