Siirry pääsisältöön

Toshikazu Kawaguchi: Ennen kuin salaisuus paljastuu

Ennen kuin lukija kyllästyy


Kirjan kansi Sanna-Reeta Meilahti. Valokuva Ellen Karhulampi


Toshikazu Kawaguchi: Ennen kuin salaisuus paljastuu. Japaninkielinen alkuteos Kono uso ga barenai uchini, 2017. Suomennos Markus Juslin. Kannen suunnittelu Sanna-Reeta Meilahti. 208 s. Bazar Kustannus 2024. Kahvia ja aikamatkailua -sarja, osa 2.

"Hopeapannun nokka oli äärimmäisen ohut, ja kahvi näytti kapealta viivalta. Ei kuulunut lorinaa, jota syntyy, kun kahvia kaadetaan isoaukkoisesta kahvikannusta. Kahvi siirtyi hopeapannusta vitivalkoiseen kahvikuppiin ääneti."

Kahvia ja aikamatkailua -sarjan ensimmäisessä osassa kerrottiin pienestä tokiolaisella syrjäkujalla sijaitsevasta kahvilasta, jossa ajan kulkuun voi syntyä merkillisiä poikkeamia. Kahvilassa on tiettyjen ehtojen täyttyessä mahdollista matkustaa menneisyyteen, kun istuu yhdellä nimenomaisella kahvilan tuolilla ja juo aikamatkailua varten keitettyä kahvia, jonka tietty tarjoilija on keittänyt ja kaataa kuppiin.

Sarjan toisessa osassa olemme edelleen samassa kahvilassa ja tapaamme samat kahvilan omistajat ja työntekijät kuin edellisessäkin osassa. Tapaamme myös nuoren naisen kesämekossaan. Hän istuu sillä samaisella aikamatkailun mahdollistavalla tuolilla ja lukee. Jos haluaa siirtyä ajassa, on odotettava, että hän lähtee tuolistaan. Henkilökunta kertoo auliisti, että nainen on aave.

Yhdeksi ratkaisemattomaksi arvoitukseksi ensimmäisestä osasta minulle jäikin, miksi haamunainen istuu kaiken aikaa kahvilassa. Tämä salaisuus paljastuu sarjan toisessa osassa.

Paljastuu myös, että tulevaisuuteenkin voi matkustaa. Tulevaisuuteen matkustamista koskevat samat ehdot kuin menneisyyteenkin matkustamista, mutta ne on vaikeampi täyttää. Miten esimerkiksi varmistaa, että henkilö, jonka haluaa tavata tulevaisuudessa, sattuisi olemaan kahvilassa juuri sinä hetkenä, jolloin siirryt sinne menneisyydestä?

Kawaguchin sarja on kerännyt paljon lukijoita maailmalla. Ensimmäistä osaa lukiessani pidin sarjan ideasta, mutta jotkin kerrontatyyliin liittyvät asiat häiritsivät minua. Ylenpalttinen asioiden kertaus varsinkin. Oikeastaan tämä piirre on vain pahentunut tässä toisessa kirjassa. Toinen osa tuntuu minusta myös sentimentaalisemmalta kuin ensimmäinen, jossa erikoiset asiat tapahtuivat omalla painollaan eikä niiden synnyttämiä tunnereaktioita juuri paisuteltu.

Tästäkin osasta on helppo havaita, että kirjan tarinat ovat ilmestyneet erillisinä lehdissä ennen kirjana ilmestymistään. Yksittäisten lehtitarinoiden yhteydessä onkin tarpeen kertoa tarinan maailmaan liittyvät asiat uusille lukijoille. Olisin suonut, että kertomuksia olisi toimitettu kirjaa varten sen verran, että noilta toistoilta olisi säästytty. Onko jokaisessa tarinassa tarpeen kertoa, että kahvilan seinällä on kolme kelloa, joista vain keskimmäinen käy oikeaa aikaa? Tai toistaa aikamatkailun säännöt, jotka henkilögallerian nimilistauksen lisäksi on painettu luettelona ihan ensimmäiseksi kirjaan?

Minua tällaiset seikat ärsyttävät. Ehkä kohtuuttomasti, mutta minkäs teet - ne heikentävät kirjan tehoa ja antavat vaikutelman huolimattomasta toimitustyöstä.

Yksi kirjan toimitukseen liittyvä lisämysteeri ovat Sanna-Reeta Meilahden sinänsä todella tunnelmalliset ja viehättävät kannet; mutta miksi niissä on kissa, vaikka kissasta ei ole jälkeäkään itse tekstissä hännänheilauksen vertaa? Paljastuuko sarjan viimeisessä osassa ehkä, että kahvilassa on koko ajan oleillut myös haamukissa, jota kukaan ei ole nähnyt?

Huomaan, että vaikka kirjassa on kyllä edelleen jäljellä sama arjen läpäisevä mysteerillä ladattu ilmapiiri kuin edellisessäkin osassa, minun kohdallani kirjan taikaa on venytetty yli mittojensa ja se on lakannut tehoamasta minuun. Surullista, mutta joitakin oivalluksia elämän ja kuoleman vaihtelusta ja suhteesta toisiinsa kirjoista jäi mieleen itämään.

"Kun ankara talvi on selätetty ja ilmassa tuntuu kevät, rinta täyttyy onnesta.
    Mutta kevät ei tule yhtäkkiä. Ei ole mitään selkeää rajaa niin, että vielä eilen oli talvi ja tänään on jo kevät.
    Kevät kätkeytyy talven sisään. Silmät, iho ja aistit löytävät kevään. Se löytyy versoista, lempeästä tuulesta ja auringon lämmöstä.
    Kevät on olemassa talven rinnalla..."


Postaukseni sarjan ensimmäisestä osasta Ennen kuin kahvi jäähtyy.


Muualla:



Helmet-lukuhaasteessa 2025:

1. alistuskonjunktio kirjan nimessä
2. fantasiakirja
6. prologi
7. hyvän mielen kirja
16. hahmoluettelo
40. ajalla tai kellolla tärkeä merkitys
45. isä ja tytär



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Top10 kirjat (2024)

Vuoden 2024 Top10 Van Gogh: Piles of French novels, 1887 Laadin vuonna 2024 tekemieni postausten perusteella kotimaisen ja käännöskirjallisuuden Top10-listaukset. Listojen tarkoituksena on enemmänkin katsoa, mikä minua on kuluneena lukuvuonna puhutellut kuin rankata kirjoja paremmuuden mukaan. Kaikkihan tiedämme miten suhteellista paremmuus on.  Mitä listani sitten kertovat lukuvuodestani? Löysin Claire Keeganin ja Han Kangin sekä yhteiskunnallisilta näkemyksiltään että henkilökuvaukseltaan hyvin tärkeiltä tuntuvat kirjat. Molemmilta luin kaiken, mitä on käännetty. Keeganilta myös yhden alkukielisen kirjan, Early in the Day  . Valitsin kummaltakin kirjailijalta yhden kirjan listalle. Muita erityisen puhuttelevia, minulle uusia ulkomaisia kirjailijoita olivat Jon Fosse, Ane Riel, A.S. Byatt ja Hérve Le Tellier. Sen lisäksi listallani on vanhoja suosikkejani, joilta en suinkaan ole vielä lukenut koko tuotantoa.  Kirjojen nimistä on linkit niitä koskeviin blogijuttuihin. Ulk...

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist...

Anni Kytömäki: Mirabilis

Luonnon kerrostumat meissä Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Jenni Noponen. Anni Kytömäki: Mirabilis. Kannen suunnittelu Jenni Noponen. 688 s. Gummerus, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. "Leonhard luetteloi lajeja ja järjestää kortistoa. Instituutin suojissa maailma on kunnossa, luonto nimilaputettu. Hän pitää siitä. Ulkona vallitsee kaaos, sekava verkko, jossa eliöt syövät ja lahottavat toisiaan, loisivat, suosivat, auttavat, tappavat muita ja omiaan. Luontoa ovat kaikki yhteiselon muodot, raakuus, rakkaus ja raadonsyönti. Hyllyillä ja laatikoissa otukset tyyntyvät lajinimiksi ja saavat tiiviin kuvauksen elinpaikastaan, ravinnostaan ja lisääntymistavoistaan. Kaiken takaa voi koettaa aavistaa elämän tarkoituksen, ja yleensä se on huomattavasti selkeämpi kuin ihmisellä, joka heiluu utuisten unelmien, täpärien onnistumisten ja hirveiden erehdysten välillä." Suomalaisten "löytöretket" ja Amurin siirtokunta Venäjän omistamilla alueilla Koillis-Aasiassa ovat ...