Siirry pääsisältöön

Maisku Myllymäki: Valvoja

Monta tapaa valvoa




Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Anna Makkonen.




Maisku Myllymäki: Valvoja. 302 s. Kansi: Anna Makkonen. WSOY, 2024.

Kustantajan arvostelukappale, kiitos.


"Tässä työssä jokaisen aistin on oltava valpas. Tiedostan, että kahdeksan valvotun yön jälkeen huomiokykyni on vakavasti heikentynyt. Aivojeni pinta tuntuu liukkaalta käärmeennahalta, ja vasemmassa silmässäni nykii sitkeä elohiiri, joka pakottaa minut välillä sulkemaan silmäni. Välillä näen jotain, mitä ei luullakseni ole olemassa: silmieni ohi lipuu kankaita, kymmenraajaisia hyönteisiä, purkautuvia narunpätkiä ja untuvapalloja. Hetkittäin ruumiini läpi kulkee kylmä puistatus - kuin jokin valtava lintuparvi syöksyisi ohitseni aivan ihoani hipoen."


Maisku Myllymäen esikoisteos Holly (2021) jätti jälkeensä mukavasti kutkuttelevan odotuksen kirjailijan seuraavasta teoksesta. Nyt odotus on palkittu kirjalla, jonka kieleen ui sisään kuin viileänkirkkaaseen veteen heti ensilauseista lähtien.

Kirkkaus ja kuulaus luonnehtivat kirjan kieltä ja päähenkilön, kahdeksan yötä peräjälkeen valvoneen museovalvojan, havaintojakin hänen katsellessaan viimeistä päivää avoinna olevaa Kuvanveistäjät ihmisen äärellä -näyttelyä ja sen vieraita. Havainnot ja ajatukset ovat ylivalottuneita aivojen poikkeustilan vuoksi. Kirkkaita, mutta aika suuressa määrin epäluotettavia; yhä suuremmassa määrin epäluotettavia.

Myllymäen vahvasti aisteihin vetoava kerronta pitää lukijaa läsnä ja valppaana, ja tarkkaavaisenakin lukija huomaa liukuvansa päähenkilön mielenliikkeiden mukana epätodennäköisiin suuntiin, yllättyvänsä sijainnistaan todellisuudessa tai sen kaukaisuudessa. - Tarvitseeko minun sanoa, että rakastan Myllymäen kerrontaa!?

Yhdenpäivän romaani liikkuu näyttelyn huoneissa ja näyttelyn keston aikaisissa tapahtumissa päähenkilön mielessä. Katse - nykykulttuurin keskeistä tematiikkaa - riisuu ja verhoaa. Kaikessa suojattomassa alastomuudessaan näyttelyn patsaat jäävät monilta niitä varta vasten katsomaan tulleilta museovierailta lähes näkymättömiksi, seinien kaltaisiksi kulisseiksi. Seiniäkin toki voidaan tulla katsomaan. Mutta näyttelyvalvojaan ja hänen tarkkailevaan katseeseensa ei juuri kiinnitetä huomiota. 

Kirja kuvaa ja tyypittelee näyttelyvieraita herkullisella tavalla, josta museokävijän on helppo tunnistaa itsensä, hyvässä ja pahassa. Katsominen ja katsottavana oleminen, katsottavaksi asettuminen ja katsomista rajaavat tekijät: pinta ja sen heijastukset. Nämä luovat kirjan maailman, jossa sisäinen merkityksellisyys näyttäytyy ja pakenee lukijan ulottuvilta kuin elämä somessa. Myös somen kuvajaiset saavat kirjassa osuutensa nykyhetken ilmiöitä pyyhkivästä valaistuksesta. 

Mielensisäisen monologin edetessä päähenkilö ja hänen elämänsä valottuvat yhä uudelleen eri tavoin - sattumaa ei varmaan ole päähenkilön nimen Maian samankaltaisuus intialaisen (elämän) harhaa tarkoittavan käsitteen 'maya' kanssa. Mayan hunnut siirtyvät ja laskeutuvat sekä päähenkilön silmien edessä että lukijan.

Kaiken keskipisteenä on Maian suhde miesystäväänsä Peteriin. Ja unettomuus, jonka päähenkilö sanoo kestäneen kahdeksan täyttä yötä, ilman hetkenkään nukahdusta. Asian todenperäisyys epäilyttää lukijaa heti alussa, sillä noin pitkän nukkumattomuuden tiedetään jo ajavan ihmisen mielen hajoamistilaan. Maia kuitenkin pystyy olemaan työpaikallaan, vieläpä monen mielestä harvinaisen nukuttavalla työpaikallaan, koko päivän kaikkine unettomuuden aiheuttamine kehon ja mielen tuntemuksineen. Merkitystä ei olekaan sillä, onko unettomuuden pituudella tekemistä kirjailijan vai päähenkilön kerronnan vapauden tai valppauden kanssa, vaan sillä että päähenkilö pystyy nukkumaan vain miesystävänsä vieressä. Peter ja Maian unettomuus siis kytkeytyvät toisiinsa vahvasti. Niin miesystävästä ja hänen tarjoamastaan läheisyydestä tulee kirjaimellisesti päähenkilön elinehto. 

Pakkomielteinen miellyttäminen ja kulissien rakentaminen Maian sisällä olevan turvattomuuden aukon ylle saavat tarinassa kuvastoa sosiaalisesta mediasta ja ihmisen suhteesta taiteeseen. Elämän kuvastajasta tulee helposti elämän korvike. Esillä oleminen somen kautta mahdollistaa myös valvotuksi tulemisen.

Peterin poissa ollessa Maian sisällä oleva tyhjä tila pyrkii täyttymään. Sieltä huokuvat hänen pelkonsa ja muut torjutut tunteet ja tapahtumat. Epämukavuuden ja kauhun tunne, jota Maia kokee taiteen suljettujen tilojen edessä kuvaa hyvin hänen sisäistä tilaansa. Louise Bourgeoisin Cells-sarjan teokset herättävät hänessä pakokauhua. Myös hänen valvomansa näyttely esittelee suljetun tilan: lasikopin, jonka sisällä kuvanveistäjä Klara Yövalo tekee työtään. Lasikoppi sijaitsee näyttelyn ns. naisten huoneessa, jonka teoskokonaisuuden on surkuhupaisasti tarkoitus tuoda esiin, että kyllä naisetkin voivat olla veistäjiä.

Kirja sijoittuu taide- ja museomaailmaan yhtä luontevasti kuin Myllymäen esikoisteos sijoittui kirjallisuusviitteiden katveeseen. Ja yhtä eksyttävästi.

Loppujen rakentajana Myllymäki on taitava. Tässä suhteessa häntä tekisi mieli verrata Claire Keeganiin ja hänen pienoisromaaneihinsa Nämä pienet asiat ja Kasvatti. Itse asiassa Valvoja kantaa myös jonkinlaista sukulaisuuden leimaa Keeganin suomentamattoman novellikokoelman So late in the day novellille Antarctica.  

Valvojassa voi kuulla paljonkin feministisiä kaikuja, mutta Myllymäki myös sekoittaa käsitteitä ja positioita tavalla, joka viehättää minua. Näemme epäilyttävän hyväksikäyttäjän satimeen ja naisellisuuteen kohdistuviin odotuksiin vangiksi jääneen nuoren naisen; vai näemmekö sittenkään? Asetelmat pyörähtelevät ympäri loppuun saakka.

On olemassa taideteoksia, jotka muuttuvat, kun katsojan asema teokseen nähden muuttuu. Tämä kirja on sellainen taideteos.

Anna Makkosen kansi välittää jälleen hienosti kirjan tunnelmia. Pidän tavasta, jolla kansi sitoo kirjan visuaalisesti Myllymäen aikaisempaan romaaniin.


    "Kun katsoin häntä, ajattelin pronssia. Pronssi on kuparivaltainen sitkeä metalliseos, jota voi valaa, puristaa, pakottaa tai kaivertamalla koristaa. Pronssi ei ole samalla tavalla itsenäinen, valmiiksi maailmassa oleva asia kuin vaikkapa kulta tai graniitti on. Pronssi syntyy tekemällä, sekoittamalla, yhdistelemällä sopivia asioita keskenään.
    Napautin sormellani puhelimen näyttöä ja hyväksyin kaveripyynnön."


Arvioni Myllymäen teoksesta Holly.



Muualla:


Maisku Myllymäki: Valvoja. Tuijata 27.8.2024



Kaisu Tervonen: Taiteen ja taiteilijan paikka. Suomen Kuvalehti 15.8.2024 (Kirjailijahaastattelu)

Maisku Myllymäki: Valvoja. Kirjaluotsi 18.9.2024

Maisku Myllymäki: Valvoja. Kulttuuri kukoistaa 18.9.2024


Helmet-lukuhaasteessa 2024
kirja sijoittuu kohtiin:

7. rakastutaan
14. harrastetaan
17. ärsyttävä henkilöhahmo
24. tapahtumat sijoittuvat pääkaupunkiin (nimeltä mainitsematon tapahtumakaupunki on tunnistettavissa Helsingiksi)
29. valehdellaan
38. kannessa käsi
45. pelataan
49. julkaistu 2024

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie

Anni Kytömäki: Mirabilis

Luonnon kerrostumat meissä Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Jenni Noponen. Anni Kytömäki: Mirabilis. Kannen suunnittelu Jenni Noponen. 688 s. Gummerus, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. "Leonhard luetteloi lajeja ja järjestää kortistoa. Instituutin suojissa maailma on kunnossa, luonto nimilaputettu. Hän pitää siitä. Ulkona vallitsee kaaos, sekava verkko, jossa eliöt syövät ja lahottavat toisiaan, loisivat, suosivat, auttavat, tappavat muita ja omiaan. Luontoa ovat kaikki yhteiselon muodot, raakuus, rakkaus ja raadonsyönti. Hyllyillä ja laatikoissa otukset tyyntyvät lajinimiksi ja saavat tiiviin kuvauksen elinpaikastaan, ravinnostaan ja lisääntymistavoistaan. Kaiken takaa voi koettaa aavistaa elämän tarkoituksen, ja yleensä se on huomattavasti selkeämpi kuin ihmisellä, joka heiluu utuisten unelmien, täpärien onnistumisten ja hirveiden erehdysten välillä." Suomalaisten "löytöretket" ja Amurin siirtokunta Venäjän omistamilla alueilla Koillis-Aasiassa ovat