Siirry pääsisältöön

Martha Wells: Taktinen vetäytyminen. Murhabotin päiväkirjat 4.

Murhabotin pelastusoperaatio





Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Samppa Ranta.




Martha Wells: Taktinen vetäytyminen. Englanninkielinen alkuteos: Exit Strategy, 2018. Suomennos Mika Kivimäki. Kansi: Samppa Ranta / Punavuoren Folio Oy. Kuvat Adobe Stock Shutterstock. 212 s. Hertta Kustannus, 2024. Murhabotin päiväkirjat, osa 4.

Kustantajan arvostelukappale, kiitos.


"Kun palasin HaveRattonin asemalle, joukko ihmisiä yritti tappaa minut. Se tuntui vain reilulta, kun otetaan huomioon, kuinka paljon olin ajatellut tappavani joukon ihmisiä."


Ohjauksesta karannut puoliorgaaninen turvallisuusyksikkö, SecUnit, joka eräiden jo konemuististaan poistettujen tapahtumien johdosta käyttää itsestään nimeä Murhabotti, on edelleen vapaalla jalalla. Romaanin alussa hän on matkalla viemään keräämäänsä todistusaineistoa GrayCris-nimisestä yhtiöstä nykyiselle lailliselle omistajalleen tohtori Mensahille. Tohtori Mensah on Murhabotille aika paljon muutakin kuin omistaja (mitä hän ei haluaisi ollakaan), mutta mitä muuta, siitä Murhabotti ei saa selkoa. Tunteet ja ihmisten kanssa kommunikointi hermostuttavat häntä. Suunnitelma tohtori Mensahin tapaamisesta monimutkaistuu, kun käy ilmi, että GrayCris on mitä ilmeisemmin ottanut tohtorin panttivangiksi.

Seuraa Murhabotille tyypillinen mutkikas ja riskialtis pelastusoperaatio, jonka ajaksi turvallisuusspesialisti itse katsoo parhaaksi kytkeä jo ennestään sillä hetkellä 85-prosenttisesti toimimattoman riskienhallintaohjelmansa pois päältä. Apunaan - tai riesanaan, näkökulmasta riippuen - hänellä ovat sarjan ensimmäisestä osasta tutun tutkimusretkikunnan jäsenet Pin-Lee, Ratthi ja Gurathin, jotka ovat jo Murhabotin saapuessa aloittaneet oman pelastusoperaationsa. Koska SecUnitilla ei aikaisempien tehtäväkokemustensa perusteella ole kovin suurta luottoa ihmisten järkevään toimintaan ja pärjäämiseen hyökkäys- tai muissa vaaratilanteissa, hän yleensä kokee ihmiset kaitsettavikseen uskotuiksi suojateiksi, eikä tämäkään tilanne ole poikkeus.

Tapahtumissa näyttelee edelleenkin suurta roolia SecUnitin yli-inhimillinen fyysinen suorituskyky ja neurovelhomainen nokkeluus (kiitos mm. itseparanneltujen koodaustensa). Jälkimmäinen ilmenee erityisesti avaruuden koneympäristön hyödyntämisessä, olipa kyse sitten yksinkertaisista kameradrooneista, rahtausroboteista tai monimutkaisempiin älyllisiin suorituksiin kykenevistä kone- tai puoliorgaanisista boteista tai vaikka parannelluista ihmisistä. SecUnitimme kykenee sekä hämäämään että houkuttelemaan puolelleen ympäristönsä tekoälyä.


"Tunkeuduin botin viestikanavalle ja tarkistin sen työkäskyt. Rahtialus, jonka parissa se työskenteli, oli bottipilotin ohjaama, miehistö oli vapaalla, matkustajat nousseet kyydistä. Kysyin rahtibotilta, saisinko mennä sisälle alukseen ennen kuin se asentaisi uuden, tyhjän moduulin. Se sanoi, että mikäpä siinä.

(Ihmisille ei ikinä tule mieleen antaa boteilleen sellaisia käskyjä kuin vaikkapa olla sanomatta mitään satunnaisille henkilöille, jotka hortoilevat pitkin aseman ulkoseinää. Botteja ohjeistetaan raportoimaan ja torjumaan rahdin anastusyritykset, mutta kukaan ei koskaan sano niille, ettei niiden pitäisi vastata toisten bottien esittämiin kohteliaisiin pyyntöihin.)"   


Niin vähän kuin taistelunmätke minua lukijana yleensä kiinnostaakin, olen jälleen tarkkaavaisena kanavalla, kun SecUnit ryhtyy tositoimiin. Eivät taistelut minua silti kiinnosta enempää kuin ennenkään, vaan Murhabotin tapa kertoa niistä. Hänen itseironiansa ja ihmiskammonsa, vino huumorinsa ja kyyninen maailmankuvansa. Ja niiden vastakohtana hänen jumaloimiensa saippuasarjojen naiivi toiveikkuus, jossa pilkistää hänen luonteensa herkkä puoli niin kuin myös hämmennyksessä, jonka valtaan hän joutuu ihmiskontakteissaan.

Mitään elämää suurempaa kirjasarjasta on turha etsiä, mutta hyvin sen parissa vieläkin viihtyy, vaikka juonikuviot ovat aika lailla toistensa kaltaisia osasta toiseen.

Käännöksestä vastaa edelleen Mika Kivimäki.

Olin siinä uskossa, että nelososa olisi sarjan viimeinen osa, mutta kustantaja kertoikin ilahduttavasti, että viides osa on tulossa. Sarjaa ja sen osia ei ole turhaan palkittu monilla fantasia- ja scifikirjallisuuden huomattavilla palkinnoilla. Koko sarja on voittanut Hugo-palkinnon scifi- ja fantasiasarjojen sarjassa vuonna 2021.


Arvioni sarjan aikaisemmista osista:






Muualla:

Sarjan nelososasta ei ole vielä ilmestynyt arvioita verkossa.

Mikko Saari: Lukijoiden rakastama Murhabotti - arvioitavana Martha Wellsin Hälytystila. Kulttuuritoimitus 10.6.2023 - Sarjan ykkösosan arvio, joka käy myös sarjan yleisesittelystä.


Helmet-lukuhaasteessa 2024
kirja sopii seuraaviin kohtiin:

9. joku karkaa
11. kannessa on yksi neljästä elementistä
13. tapahtumapaikka on suljettu tai rajattu
14. harrastetaan
20. pieni kustantamo
21. kirjasta on tehty (tulossa) tv-sarja
29. valehdellaan
38. kannessa on käsi tai kädet
47. - 48. kirjat on kääntänyt sama kääntäjä (muutkin Murhabotit on kääntänyt Mika Kiviniemi)
49. julkaistu vuonna 2024

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie