Siirry pääsisältöön

Kaarina Griffiths: Lintumies. Cornwall-mysteerit 2

Lintumiehen saarella


Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansikuva Anna Väänänen.



Kaarina Griffiths: Lintumies. Cornwall-mysteerit 2. Kirjan kansi: Anna Väänänen. 384 s. Otava, 2024.

Kirjaston kirja, kiitos kirjastolaitos.

    "Se siunattu tutkinta, Diggins mietti. Vaikka eihän murha koskaan mukava ole, siitä huolimatta, että nykyään kirjoitettiin cosy crime -dekkareitakin. Tulisivat vain kirjailijat katsomaan, miten mukava siisteinkin murha oli. No ei ollut! Diggins luki mieluummin runoja. --
    -- Sellaista tämä maallinen taival oli - yhteensattumia ja elämän ja kuoleman vuorovettä. Rikospoliisin elämässä kuoleman osuus tuntui joskus turhan suurelta, mutta jotenkin täällä Cornwallin peräkylillä piti leipänsä ansaita. Diggins oli kouluttautunut poliisiksi, koska halusi asua Cornwallissa. Hän oli todennut, että filosofin papereilla sai täällä pyyhkiä takalistonsa. Ei yksinkertaisesti ollut töitä tarjolla. Hän ei kuitenkaan ollut hylännyt intohimoaan filosofiaan ja ajatteluun. Niitä saattoi toki hyödyntää poliisinakin."


Kaarina Griffithsin Cornwall-mysteereiden toisessa osassa ollaan jälleen tekemisissä Cornwallin suullisen perinnetiedon inspiroiman rikoksen kanssa. Mawnan Smithin pikkukylässä elää tarina lintumiehestä, joka on nähty viimeksi 70-luvulla. Tuolloin hänen ilmestymisensä yhdistyi ihmisten mielissä samaan aikaan sattuneeseen kuolemantapaukseen. Nyt mies näyttäytyy jälleen. Mutta kuka hän on? Onko hän ihminen vai yliluonnollinen olento?

Pian on paikallisilla poliisivoimilla rikostarkastaja Paul Digginsin johdolla taas  selvitettävänään kuolemantapaus. Henkilögalleria poliisin puolella on sama kuin edellisessäkin kirjassa, poliisille apuvoimiksi tulevaa profiloija Antti Honkasta myöten. Lisäksi tavataan joukko kyläläisiä.

Tapauksen selvittely johtaa alueen historian vaiettuihin tapahtumiin. Mukana on myös taidekytkentä, sillä kylään on tulossa taidefestivaali tavoitteenaan nostaa esiin Max Ernstin lintuhahmoaiheista surrealistista taidetta, jota tämän päivän näkökulmasta voidaan yksinkertaisesti nimittää naisvihamieliseksi ja naiseen kohdistuvaa väkivaltaa ihannoivaksi. Samaan aikaan murhaaja jättää rikospaikalle Ernstin teossarjaan Seitsemän tappavaa elementtiä viittaavia vihjeitä.

Pidän Griffithsin ajankohtaisteemoista. Edellisessä teoksessa ympäristöliike, tässä taidekytkentä, jolla tuodaan esiin muuttuvia arvoja ja valtasuhteita. Enemmänkin tästä kytkennästä olisi voinut saada irti, mutta se toimii myös teoksen lisämausteen roolissa.

Henkilösuhteet sarjan vakinaisten hahmojen kesken kehkeytyvät rikosten selvittelyn lomassa. Digginsin ja Honkasen ystävyys; Honkasen komean kartanon sisään kätkeytyvä tunnekylmä avioliitto ja Honkasen orastava ihastus; Digginsin ja suomalaisen Kaislan etäsuhde.

Tarina etenee varmaa tahtia. Kerronta on edellistä osaa sujuvampaa ja yllätyksellisempää, mutta juonikuvioissa ei tälläkään kertaa säästytä ammattilaisen huolettomalta antautumiselta vaaratilanteeseen ja sen seurauksilta. Voisiko ajatella, että tarinan lopussa tarvittavaa nousevaa dramatiikkaa ja jännitystä syntyisi muistakin elementeistä kuin poliisin huolimattomuudesta? Kysyn vaan... sillä tämän juonikuvion toistuminen alkaa ärsyttää minua dekkareissa. 

Vahva paikallisväri on edelleen kirjan parhaita puolia. Kauniin ja jylhän seudun luonnontunnelmat välittyvät, samoin kuin asukkaiden monenlaiset ihmistyypitkin englantilaisuuden ja kornilaisuuden välimaastossa. Saarella lossiyhteyden päässä sijaitsevan kylän tunnelman voisi vaikka pyydystää elävänä pulloon, ja selvimmin se onkin aistittavissa myös tässä osassa juuri paikallisessa pubissa.

Jännityksen rakentamisessa pelataan taitavasti postikorttimaisemien ja kylässä piilevien synkkien aikeiden aavistelun välisellä ristiriidalla. Irtautuakseen jutun työpäiviinsä tuomasta kireydestä rikoskomisariokin hoitaa kylän parhaana cottage-puutarhana palkittua puutarhaansa nauttien alueen muuta Englantia leppeämmistä loppukesän säistä. Vaihteeksi onkin todella mukava lukea rikoskomisariosta, joka ei ole alkoholisoitunut, polta ketjussa tai rimpuile jossakin autismin kirjon oireistossa moniongelmaisena, vaan on ihan tavallinen, rauhallinen ja järkevä kansalainen. 

Lintuteemaa on teoksessa pyöritelty minusta ansiokkaasti ja kiinnostavalla tavalla myös henkilöhahmoissa.

Anna Väänäsen kansikuvassa Cornwallin pimeä puoli näyttäytyy uteliaisuutta kutkuttavan pahaenteisenä.

Jään ilolla odottelemaan sarjan seuraavaa jaksoa.

Arvioni sarjan ensimmäisestä teoksesta Meren syliin.



Muualla:

Jätän tällä kertaa poikkeuksellisesti viittaamatta muualla ilmestyneisiin arvioihin, koska haluan välttää jännitystarinan juonen liikaa avaamista. 


Helmet-lukuhaasteessa 2024
kirja sopii kohtiin: 

2. Kirjassa tehdään taikoja
9. Kirjassa joku karkaa
11. Kirjan kannessa tai nimessä on yksi neljästä elementistä
13. Kirjan tapahtumapaikka on suljettu tai rajattu (saari)
14. Kirjassa harrastetaan
17. Kirjassa on ärsyttävä henkilöhahmo
19. Suomi mainittu
23. Suomalainen dekkari tai salapoliisi- tai jännityskirja
29. Kirjassa valehdellaan
36. Kirjan on kirjoittanut maahanmuuttaja
49. Kirja on julkaistu vuonna 2024












Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi