Siirry pääsisältöön

Marko Järvikallas: Saattue

Elämää hautajaissaattueessa


Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan kansi: Mika Tuominen. 


Marko Järvikallas: Saattue. 159 s. Päällys: Mika Tuominen. Siltala, 2024.

Kirjaston kirja, kiitos kirjastolaitos.


Marko Järvikallas on julkaissut aikaisemmin novellikokoelmat Minne täällä voi mennä (2020) ja Sano jotakin kaunista (2021). Yhdessä näiden kokoelmien kanssa hänen juuri alkuvuodesta ilmestynyt kokoelmansa Saattue muodostaa trilogian.

Saattue jatkaa samassa tyylilajissa kuin aikaisemmat kokoelmat. Järvikallaksen teksteille on usein ominaista tietty epämukavuuden tunne, joka syntyy jonkin vähintäänkin häiritsevän asian odottamisesta. Uuden kokoelman tarinoissa epämukavuus ei päädy yhtä surrealistisiin ulottuvuuksiin kuin edellisen teoksen joissakin novelleissa. 

Novellissa Inho esiintyy Jean-Paul Sartren saman niminen eksistentialismin klassikko. Sadetta vuokramökillään pitävä lomaileva uusperhe saa olosuhteiden pakosta kuunnella isän valitsemaa nuoruutensa klassikkosuosikkia, jolla hän haluaa sivistää teini-ikäisiä lapsiaan ja luoda yhteistä kokemusta perheeseen, jossa eri äitien tyttö ja poika ovat viileissä väleissä toistensa kanssa. Yhteinen kirjallisuushetki ei toimi toivottuna lähentäjänä. Ahdistuksesta kärsivä poika toteaa, ettei kirjan kuunteleminen ainakaan helpota hänen oloaan. Hienovireisesti novelli piirtää kuvan hyväntahtoisesta, mutta muiden tunteille epäsensitiivisestä isästä ja hänen vaikutuksestaan.

Useammassa novellissa epämukavuuden ja suoranaisen inhon kohteeksi nousee ihmisen suhde ympäristöönsä, eläinten ja luonnon tuhoaminen, aiheeton väkivalta. 

"Näytille on aseteltu kenkiä erityyppisille ihmisille. Ihmiset viestivät kuolleiden eläinten nahasta valmistetuilla jalkineilla toisilleen."

"Suupala suupalalta mies muuttuu hiljaisemmaksi.
Hän yrittää pysyä mukana, mutta sanat ovat kankeita, leikki ja yllättävyys kadonnut, jotakin kovin kulmikasta törmännyt pöytään.
Eläimen ruumis on tullut heidän väliinsä.
Se kuolonlöyhkä, teon selittämättömyys, murha. 
Lumo on kadonnut.
Mies ei voi sille mitään, se on kadonnut.
Kaikki seksi poissa.
Naisen huulilla, hampaiden väleissä, kielellä ja vatsalaukussa kuplii kuolleiden rasva ja liha."

Novellissa Mikko ja Karin nuoret löytävät järvestä pintaan nousseen, salakaadetun ja pakatun suden ruhon. Salaa he tutkivat ja edistävät sen mätänemisprosessia saadakseen haltuunsa sen kallon. Kallon, jonka hallussapito toiselle heistä edustaa valtaa, toiselle yhä pahemmaksi yltyvää kuvotusta.

Tarinat ympäröivät lukijan kuin paita, jonka sisään on jäänyt jotakin iholla kutittavaa ja pistävää. Henkilöissä on murrosikäistä uppiniskaisuutta; muissakin kuin murrosikäisissä, joita kyllä kuvaavasti esiintyy monessakin kertomuksessa. Henkilöistä elämäntilanteineen muodostuva saattue ei kaappaa immersiiviseen syleilyynsä, pikemminkin torjuu läheltään.

Usein tarinoiden sisään syntyy ikään kuin valaistu tila: perheen kesämökki, pojan ja yksinhuoltajavanhemman pieni koti, kirkko... Valaistun tilan reunamilla tapahtuu jotain outoa, mihin ei oikeastaan haluaisi kohdentaa katsettaan. Joskus lohtua ja yhteyttä etsitään hyvin oudoista tilanteista ja paikoista, kuten novellin Valokaari päähenkilö tekee. Silti tarinoissa pilkahtelee todellista välittämistä ja kohtaamista. Valokaaressakin välittämisen ja äidinrakkauden ilmeneminen tulevat päähenkilölle odottamattomana yllätyksenä. 

Inhon vastapainoksi asettuu pyhän yllätyksellinen ja selittämätön kokemus, kauneuden ihme. Näin erityisesti viimeisessä novellissa Ikonit, jossa omalaatuinen, beckettmäisesti sosiaalisista suhteista syrjään vetäytynyt mies mahdollistaa oudolla tavallaan mailleen saapuneen pariskunnan jäämisen maaseudulle, jonne he ovat alun perin tulleet retkeilemään. Nainen on taiteilija, ja hänen tuottamansa ikonit nousevat tarinassa symboloimaan sitä odottamatonta iloa ja valoa, joka outoihinkin kohtaamisiin saattaa sisältyä.

Kirjailija Järvikallas on myös dramaturgi ja teatteriohjaaja, mikä näkyy hyvällä tavoin hänen novelleissaan: niiden vahvassa visuaalisuudessa, siinä miten tila ja esineet ottavat tarinassa merkityksiä ja ihmisten sisäinen maailma saa ilmenemismuotonsa tekoina ja eleinä yhtä paljon tai enemmänkin kuin sanoina.

Järvikallas lukee itse kirjansa äänikirjaversion. Siksi oli vaikea päättää kumpaan tarttuisi, kuultuun vai luettuun. Lukeminen voitti tällä kertaa.

Arvioni kirjasta Sano jotakin kaunista.


Muualla:
Marko Järvikallas: Saattue. Jotakin syötäväksi kelpaamatonta -blogi 17.3.2024


Helmet-lukuhaaste 2024:ssä
kirja sopii kohtiin
7. Kirjassa rakastutaan
17. ärsyttävä henkilöhahmo
29. valehdellaan
32. on kirjoitettu alun perin kielellä, jolla on korkeintaan 10 milj. puhujaa
35. vietetään aikaa luonnossa
38. kannessa tai nimessä käsi tai kädet
49. julkaistu 2024





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi