Siirry pääsisältöön

Marko Järvikallas: Saattue

Elämää hautajaissaattueessa


Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan kansi: Mika Tuominen. 


Marko Järvikallas: Saattue. 159 s. Päällys: Mika Tuominen. Siltala, 2024.

Kirjaston kirja, kiitos kirjastolaitos.


Marko Järvikallas on julkaissut aikaisemmin novellikokoelmat Minne täällä voi mennä (2020) ja Sano jotakin kaunista (2021). Yhdessä näiden kokoelmien kanssa hänen juuri alkuvuodesta ilmestynyt kokoelmansa Saattue muodostaa trilogian.

Saattue jatkaa samassa tyylilajissa kuin aikaisemmat kokoelmat. Järvikallaksen teksteille on usein ominaista tietty epämukavuuden tunne, joka syntyy jonkin vähintäänkin häiritsevän asian odottamisesta. Uuden kokoelman tarinoissa epämukavuus ei päädy yhtä surrealistisiin ulottuvuuksiin kuin edellisen teoksen joissakin novelleissa. 

Novellissa Inho esiintyy Jean-Paul Sartren saman niminen eksistentialismin klassikko. Sadetta vuokramökillään pitävä lomaileva uusperhe saa olosuhteiden pakosta kuunnella isän valitsemaa nuoruutensa klassikkosuosikkia, jolla hän haluaa sivistää teini-ikäisiä lapsiaan ja luoda yhteistä kokemusta perheeseen, jossa eri äitien tyttö ja poika ovat viileissä väleissä toistensa kanssa. Yhteinen kirjallisuushetki ei toimi toivottuna lähentäjänä. Ahdistuksesta kärsivä poika toteaa, ettei kirjan kuunteleminen ainakaan helpota hänen oloaan. Hienovireisesti novelli piirtää kuvan hyväntahtoisesta, mutta muiden tunteille epäsensitiivisestä isästä ja hänen vaikutuksestaan.

Useammassa novellissa epämukavuuden ja suoranaisen inhon kohteeksi nousee ihmisen suhde ympäristöönsä, eläinten ja luonnon tuhoaminen, aiheeton väkivalta. 

"Näytille on aseteltu kenkiä erityyppisille ihmisille. Ihmiset viestivät kuolleiden eläinten nahasta valmistetuilla jalkineilla toisilleen."

"Suupala suupalalta mies muuttuu hiljaisemmaksi.
Hän yrittää pysyä mukana, mutta sanat ovat kankeita, leikki ja yllättävyys kadonnut, jotakin kovin kulmikasta törmännyt pöytään.
Eläimen ruumis on tullut heidän väliinsä.
Se kuolonlöyhkä, teon selittämättömyys, murha. 
Lumo on kadonnut.
Mies ei voi sille mitään, se on kadonnut.
Kaikki seksi poissa.
Naisen huulilla, hampaiden väleissä, kielellä ja vatsalaukussa kuplii kuolleiden rasva ja liha."

Novellissa Mikko ja Karin nuoret löytävät järvestä pintaan nousseen, salakaadetun ja pakatun suden ruhon. Salaa he tutkivat ja edistävät sen mätänemisprosessia saadakseen haltuunsa sen kallon. Kallon, jonka hallussapito toiselle heistä edustaa valtaa, toiselle yhä pahemmaksi yltyvää kuvotusta.

Tarinat ympäröivät lukijan kuin paita, jonka sisään on jäänyt jotakin iholla kutittavaa ja pistävää. Henkilöissä on murrosikäistä uppiniskaisuutta; muissakin kuin murrosikäisissä, joita kyllä kuvaavasti esiintyy monessakin kertomuksessa. Henkilöistä elämäntilanteineen muodostuva saattue ei kaappaa immersiiviseen syleilyynsä, pikemminkin torjuu läheltään.

Usein tarinoiden sisään syntyy ikään kuin valaistu tila: perheen kesämökki, pojan ja yksinhuoltajavanhemman pieni koti, kirkko... Valaistun tilan reunamilla tapahtuu jotain outoa, mihin ei oikeastaan haluaisi kohdentaa katsettaan. Joskus lohtua ja yhteyttä etsitään hyvin oudoista tilanteista ja paikoista, kuten novellin Valokaari päähenkilö tekee. Silti tarinoissa pilkahtelee todellista välittämistä ja kohtaamista. Valokaaressakin välittämisen ja äidinrakkauden ilmeneminen tulevat päähenkilölle odottamattomana yllätyksenä. 

Inhon vastapainoksi asettuu pyhän yllätyksellinen ja selittämätön kokemus, kauneuden ihme. Näin erityisesti viimeisessä novellissa Ikonit, jossa omalaatuinen, beckettmäisesti sosiaalisista suhteista syrjään vetäytynyt mies mahdollistaa oudolla tavallaan mailleen saapuneen pariskunnan jäämisen maaseudulle, jonne he ovat alun perin tulleet retkeilemään. Nainen on taiteilija, ja hänen tuottamansa ikonit nousevat tarinassa symboloimaan sitä odottamatonta iloa ja valoa, joka outoihinkin kohtaamisiin saattaa sisältyä.

Kirjailija Järvikallas on myös dramaturgi ja teatteriohjaaja, mikä näkyy hyvällä tavoin hänen novelleissaan: niiden vahvassa visuaalisuudessa, siinä miten tila ja esineet ottavat tarinassa merkityksiä ja ihmisten sisäinen maailma saa ilmenemismuotonsa tekoina ja eleinä yhtä paljon tai enemmänkin kuin sanoina.

Järvikallas lukee itse kirjansa äänikirjaversion. Siksi oli vaikea päättää kumpaan tarttuisi, kuultuun vai luettuun. Lukeminen voitti tällä kertaa.

Arvioni kirjasta Sano jotakin kaunista.


Muualla:
Marko Järvikallas: Saattue. Jotakin syötäväksi kelpaamatonta -blogi 17.3.2024


Helmet-lukuhaaste 2024:ssä
kirja sopii kohtiin
7. Kirjassa rakastutaan
17. ärsyttävä henkilöhahmo
29. valehdellaan
32. on kirjoitettu alun perin kielellä, jolla on korkeintaan 10 milj. puhujaa
35. vietetään aikaa luonnossa
38. kannessa tai nimessä käsi tai kädet
49. julkaistu 2024





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie