Siirry pääsisältöön

Marko Järvikallas: Sano jotakin kaunista

 


Marko Järvikallas: Sano jotakin kaunista: novelleja. Siltala 2021. 278 s. Äänikirjan lukija Krista Kosonen.


Järvikallaksen viime vuonna ilmestynyt esikoisnovellikokoelma Mihin täällä voi mennä oli varmaotteista kerrontaa, joka palkittiin mm sijoittumisella Helsingin Sanomien esikoisteoskilpailun palkintojenjaossa. Siinä missä esikoinen jäi vielä vähän värittömäksi, uusi kokoelma ottaa askeleen pitemmälle kohti outoja seutuja. 

Uusissa novelleissa ihmiselämän pintaa raaputetaan vielä vähän syvemmälle. Vielä vähän tuskallisemmin.

Novellit kuvaavat läheisiä ihmissuhteita ja niiden menetystä, puutteita tai vääristymiä. Identtisen kaksoissisaren kuolema, parisuhteen päättyminen, yksinäisyys parisuhteessa, vanhemman sairaus tai kuolema ja muut elämän käännekohdat ja hiertymät nousevat tarkasteluun lähietäisyydeltä. Henkilöt eivät tyydy hiljaiseen potemiseen ja kauas tuijotteluun. He repivät jäljelle jääneen elämänsä riekaleiksi, itsensä paljaiksi, muuttuvat jopa toisiksi ihmisiksi koettelemuksissaan.

Läheisyys löytyy heittäytymällä yhdessä toisen kanssa tilanteisiin, joiden seurauksista ei ole mitään varmuutta. Psyykkisten yllykkeiden noudattaminen saattaa viedä henkilön kannalta hyvään tai epätoivoiseen lopputulokseen. 

Äiti yrittää päästä lähemmäksi masentuneena luokseen palaavaa aikuista poikaansa ja päätyy eläytymään tämän jättäneen naisystävän rooliin. Pariskunta löytää toisensa uudelleen tarkastelemalla itseään kodin valvontalaitteiston kautta. Samalla syntyy kuitenkin myös halu seurata muidenkin ihmisten elämää. Identtinen kaksoissisar ottaa haltuunsa kuolleen, lähes tuntemattomaksi loitontuneen sisarensa elämän. 

Ihmisen minuuden ja identiteetin särkyvyys nousee jopa pelottavalla tavalla keskiöön näissä tarinoissa. Jonkin asian muututtua ihminen ei enää tiedä, kuka on, mihin hänen pitäisi itseään ja olemistaan suhteuttaa tai mikä hänen maailmassaan on normaalia. Ihminen muuttuu elämän näyttämöllä siksi, joka uskottelee olevansa.

Järvikallas on sekä dramaturgi että ohjaaja. Hänen teatteritaustansa näkyy siinä, kuinka henkilöiden sisäinen elämä saa ilmauksensa toiminnan kautta, ei niinkään dialogin tai sisäisen puheen ja sisäisen kokemusmaailman kautta, vaikka esimerkiksi unilla onkin paikkansa tapahtumien kulussa. Novellit ovat selkeitä draamallisia kokonaisuuksia ja sellaisina lähellä sitä, mitä klassisella novellilla yleensä ymmärretään. Huolimatta monellakin tapaa modernista sisällöstään ne eivät ole novellin kerronnan muotoa tai kieltä koettelevia kokeiluja. 

Kerronnan ja henkilöiden puheentapa ei juurikaan vaihtele henkilöiden mukaan, mistä syntyy vaikutelma kuin sama kertoja olisi novellista toiseen lukijan ja henkilöiden suoran puheen välissä.

Dialogi on niukkaa. Henkilöt yrittävät sanoa jotakin, ovat sanomaisillaan tai odottavat toisen sanovan jotakin. Joskus he eivät ole lainkaan varmoja siitä, mitä toinen sanoo tai mitä itse ovat sanoneet. Vain tavanomaisuuksiin keskittyvä puhe toteutuu. Tämä sanomaisillaan olemisen tila on novellien maailman ytimessä, kuten kirjan nimi painottaa. 

Ironisesti pariskunta, joka katselee itseään valvontakameroista, uskaltautuu puhumaan toisilleen tunteistaan valvontakameroiden kautta. Vierauden ja vieraannuttamisen prosessin kautta onkin mahdollista löytää lähelle.

Vierauden rekisteri on laaja. Oudoista aavistuksista ektoplasman purkautumiseen tyttöystävän suusta. Tutusta ja tuttuudesta aukeavista vieraista näkymistä tapaamisiin, joissa kohdataan vaikeasti ymmärrettäviä tai käsittämättömiä vastaantulijoita ja ilmiöitä. Voisi jopa sanoa, että novellit ovat tutkielmia vierauden erilaisista ulottuvuuksista; sen kaltaisen vierauden, josta psykologit ja filosofit käyttävät termiä uncanny.

"Poika avaa oven. Isä seisoo sen takana. Mustana, hurjana. Jos ei tietäisi että olento on isä, huutaisi pelosta. Isä tulee heti sisään, valuu solkenaan vettä. --"

"Poika pelkää näkevänsä jotakin ulkona pimeässä. Eläimen köyryn selän, raateluhampaiden peittämän suun, polttavan katseen. Isä. Isä juoksisi alastomana, järkensä menettäneenä kohti metsää. Ruumis saven ja mullan sotkema, vieras, pelottava. Jokin kutsuisi isää kuusikossa eikä isä pystyisi vastustamaan kutsua. Oksat raapisivat ihoa, mies kaatuisi, jatkaisi polvillaan järjetöntä ryntäämistä tuntemattomaan." 

Krista Kososen selkeä artikulaatio, maneereista vapaa lukutapa ja kyky loihtia vivahteikkaasti esiin kirjan henkilögalleria ja vaihtelevat tunnelmat tekee kirjasta nautittavan kuuntelukokemuksen.


 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi