Siirry pääsisältöön

Juha Itkonen: Kaikki oli heidän


Juha Itkonen: Kaikki oli heidän. Otava 2021. 397 s.

"Katumuksen perspektiivi. Menneestä kertomisen (mistä muusta voisi edes kertoa?) lähtökohtainen saatanallinen surullisuus. En tiennyt, että kertominen olisi tällaista. En tiennyt, että se olisi näin vaarallista. Että olisi näin uskomattoman kuluttavaa ja samalla ihmeellisen ihanaa yrittää ajatella toisen ihmisen aivoilla ja toisessa ajassa, ajassa jota ei enää ole."

Juha Itkonen kiinnittää romaaninsa nykyhetken tulevaisuudesta tarkastelluksi historialliseksi hetkeksi. Jossain vaiheessa tulevaisuus, 2050-luku, muuttuu nykyisyydeksi ja 2020-luvulla tehdyt ratkaisut historiallisiksi käännekohdiksi, joita ei enää voi muuttaa. Sen enempää henkilökohtaisessa elämässä kuin maailmanhistoriassa tai maapallon historiassakaan. 

"Kaikesta oli tullut samaan aikaan sekä välttämätöntä että merkityksetöntä, mistä kumpusi monenlaisia hankalia tunteita: surua ja tyhjyyttä, ahdistusta ja pelkoa, koko ajan enemmän pelkoa, joka pohjimmiltaan oli kai menettämisen pelkoa ja oli niihin aikoihin jo eri puolilla maailmaa alkanut kärjistyä irrationaaliseksi vihaksi."

Romaani kuvaa yltäkylläisyyden aikaa elävää kolmen eri sukupolven miestä: isää, poikaa ja isoisää.

Isoisä Markku on jäänyt yksin vaimonsa kuoltua ennen häntä, vastoin tavanomaista järjestystä. Yksinään hän ei enää tiedä, mitä tekisi elämällään. Teatteriohjaajana toimiva poika Ilmari kutsuu isänsä asumaan Käpylässä sijaitsevaan kotiinsa perheen ylimääräiseen vinttihuoneeseen. Vastentahtoisesti vanha mies tulee, tuntee olevansa häiriöksi, ja onkin. Perheen 15-vuotias poika Vilho voisi halutessaan toteuttaa isänsä jalkapallounelman, sillä hän on lahjakas pelaaja. Asia kuitenkin lakkaa kiinnostamasta häntä nopeasti, koska hän ei näe jalkapalloa sillä tavoin merkityksellisenä asiana, että sille kannattaisi omistaa elämänsä. Isän elämän keskipiste on teatteri; pojan silmin isä on näyttämöllä usein kotonakin.

Jotain muutakin tapahtuu samana päivänä, kun isoisä saapuu. Ilmari ajaa isäänsä vastaan mennessään ylinopeutta pientaloalueella ja tulee tönäisseeksi pyöräilevää pikkupoikaa. Hän poistuu paikalta, mutta muisto tapahtumasta vaivaa häntä välähdyksittäin. Hän joutuu vielä palaamaan siihen tuskallisella tavalla.

Ilmari tekee Kansallisteatteriin näytelmää aiheesta Isiä ja poikia. Kuinka ollaan mies -näytelmän on tarkoitus analysoida toksista maskuliinisuutta. Vilho muistelee vuosikymmeniä myöhemmin noita näytelmän tekemisen ja esittämisen aikoja - aikoja, joista muodostui hänen perheensä kohtalonhetkiä. Ja Vilho alkaa kirjoittaa, vaikka kukaan ei enää lue sellaisia kirjoja kuin hänen isänsä aikaan vielä luettiin.

Näytelmä jäi hänen isänsä viimeiseksi. Teatterilaitos kaatui 2020-luvun alun ensimmäiseen pandemiaan eikä koskaan enää kunnolla pystynyt kohottautumaan toinen toistaan vaarallisempina seuraavien pandemioiden jyrätessä yli maailman. Maantieteelliset ja maailmanpoliittiset rakenteet kaatuivat, ilmastonmuutos ja lajikato etenivät. Elämän vaihtoehdot kapenivat ja pelko eristi ihmiset ja valtiot toisistaan yhä enemmän. 

2020-luvulla ihmisillä oli vielä kaikki mahdollisuudet. He olivat vapaita valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista, mutta he valitsivat olla pohtimatta, olla toimimatta ja pitää kiinni kaikista saavuttamistaan eduista. Ilmari on Vilholle esimerkki tuon aikakauden ihmisestä, hän halusi kaiken ja tuhoutui tuohon haluunsa. Silti Vilho voi ymmärtää isäänsä, kuten myös isä oppi lopulta ymmärtämään omaa isäänsä näytelmäprojektinsa kautta.

Itkonen kirjoittaa suurista asioista kolmen sukupolven arjen kautta. Löytäen ketjun, joka tuhoavana tai voimaa antavana ulottuu sukupolvesta toiseen. Naiset jäävät isien ja poikien suhteissa taustalle. Monella tavalla väärin kohdeltuina, mutta myös miehiä vahvempina kuvatuiksi.  

"Ikävä kyllä epäuskon peikko ei kirjoittaessa koskaan ollut kaukana. Nytkin se kohotti karvaista päätään hänen olkansa takana. Mistä herra teatterimestari oikeastaan kirjoitti, peikko kysyi. Mitä merkitystä sillä oli? Kokonaisia saaria hautautui mereen, napajää oli alkanut sulaa, maailma samaan aikaan sekä tulvi että paloi, ja pitkään suunnittelemansa ilmastoaiheisen spektaakkelin sijasta Ilmari olikin päätynyt kirjoittamaan tästä: omasta isäsuhteestaan. Miehistä, voi jumalauta miehistä, vaikka aika oli naisten ja tyttöjen ja Ilmarikin luonnollisesti oli tyttöjen puolella, hän oli feministi, tietenkin hän oli, hänellähän oli tytär."

Teksti puhuttelee vahvasti, eniten henkilöidensä sekä sisäisen että ulkoisen dialogin haparoivalla psykologisella osuvuudella. Henkilöt tunnistavat puutteensa ja puolitekoisuutensa, he taistelevat heihin asentuneita automaattiasetuksia vastaan, kukin enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi. Ilmarin sukupolvesta laajempana yhteiskunnallisena asenteena alkava miesten feminismi on toisaalta vakava pyrkimys, toisaalta henkilöt eivät voi olla tarkastelematta siinä epäonnistumista hienoisella ironialla ja sarkasmilla.

Itkosen dystopia seuraa niin tarkasti ja liioittelematta sitä, mitä tiedämme tulevaisuudessa odottavista muutoksista, mikäli ilmastonmuutoksen torjuntaa ei toteuteta riittävässä määrin, että oikeastaan romaania onkin paradoksaalisesti melkein vaikea nähdä dystopiana. Se on vain tulevaisuuteen osittain sijoittuva kertomus. Ja tämä on kylmäävä ajatus.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi