Siirry pääsisältöön

Sirpa Kähkönen: Vihreä sali

 

Sirpa Kähkönen: Vihreä sali. Otava 2021. 315 s. Kuopio-sarjan osa 9. Äänikirjan lukija: Krista Putkonen-Örn.


Eletään joulunalusaikaa vuonna 1964. Nuoret lapsuudenystävykset Irene, Jaakko ja Leo, kuopiolaisen puutalokorttelin asukkaat, ovat tapahtumien keskipisteessä. Heidän elämänsä lähtevät uusille laduille dramaattisesti yhden pitkän päivän aikana, jota he muistelevat vuosikymmenten jälkeen. Tapahtumat koskettavat paitsi nuorten perheitä, myös kahta heidän elämäänsä lähellä olevaa perhettä. Kähkösen Kuopio-sarjaa lukeneet tunnistavat sarjan aikaisemmasta henkilögalleriasta ainakin Tuomen perheen.

Kähkönen vangitsee kuvauksessaan sodassa traumatisoituneen sukupolven lasten todellisuuden, jossa lapset saavat vanhempiensa mielestä kaiken aivan liian helposti ja ovat pullamössöllä syötettyinä kasvamassa mihinkään kelpaamattomiksi vätyksiksi. Vanhemmat eivät havaitse, kuinka lapset kantavat heidän traumojaan. Tämä taakka tekee kaikki kolme nuorta eri tavoin epäkelvoiksi siihen elämään ja niihin ponnistuksiin, joita heiltä odotetaan.

Irenen äiti on hajonnut kahdeksi eri persoonaksi, joista toinen on täynnä vihaa ja aggressiota tytärtään kohtaan. Jaakko kantaa salaisuutta ja häpeää siitä, että äiti on hermojensa vuoksi sairaalassa, ja kertaa naapureille yhä uudelleen isän sanoitusta äidin vierailuista siskonsa luona. Leo ei pysty vanhempiensa eikä opettajiensa silmissä tekemään yhtäkään asiaa oikein.

"Ja jokin herää minussa henkiin, jälleen kerran, se on tuskallista, mutta se tapahtuu kuitenkin, olen sen kokenut tuhannet kerrat, minut on painettu maahan ja peloteltu kiven rakoon, minua on lyöty ja minulle on sanottu, etten saisi olla olemassakaan, että olen huono, paha ja vihattava, väärä, turha ja hävettävä - ja kuitenkin olen tiennyt että se ei ole totta ja että jonakin päivänä minulle alkaa oma elämä jossakin hiljaisessa paikassa, jossa kukaan ei huuda ja jossa minä en häiritse ketään."

Nuorten kertojanääniin lomittuu iäkkään pariskunnan, puutarhaa ja kukkakauppaa pitävien Santeri ja Linnea Juurisen tarina, jonka käännekohdat vievät kansalaissodan aikoihin Helsinkiin ja Venäjälle ennen ja jälkeen vallankumouksen. Linnean sivistynyt, käytännöllistä tytärtään vierova äiti sylkee Helsingissä valkoisten voittajien joukossa kaikkensa menettäneitä, punaisia naisvankeja. Vallankumous tallaa saappaisiinsa upeat puutarhat ja Terijoen huvilayhteisön, jossa Santeri ja Linnea tekevät työtä. 

Eri sukupolviin kuuluvien henkilöiden tarinat leikkaavat toisiaan yllättävällä tavalla. Aluksi vain niin, että Irene menee tsuppariksi Juuristen kukkakauppaan.

Kähkönen tavoittaa hienosti henkilöidensä sisäisen puheen. Henkilöiden ajatukset milloin poukkoilevat, milloin lipuvat ja kieppuvat aiheesta toiseen, elämänvaiheesta toiseen, kullekin ominaisella tavalla. Kieli on hersyvää, uusia ilmaisuja ja näkökulmia pursuavaa, sanoilla ja sanonnoilla leikittelevää.

Krista Putkonen-Örn, yksi lempilukijoistani, välittää kirjan maailman elävästi kuultavaksi.

60-luvun elämäntapa piirtyy näkyviin Neuvostoliiton ystävyysvierailuineen, avaruusajan aukeamisineen ja koskaan Suomeen tulemattomine Beatlekseineen. Eikä ajankuvan elävöityminen ole vähiten velkaa aikakaudelle tyypilliselle savolaisdialogille.

Tarinan tragedia tapahtuu koska asiat johtavat toisiin. Koska ympäristö vahvistaa torjutun, väheksytyn ja pahana pidetyn nuoren kokemusta itsestään ja siitä, miten mahdotonta elämässä on saavuttaa haluamaansa.

Vihreä sali; mikä se on? Juhlapaikka, kokoontumispaikka, metsä, kukkakauppa. Juhla, johon ihminen voi saapua tervetulleena ja odotettuna vieraana. Kaikki eivät saa kokea omaa Vihreää saliaan, mutta ainakin unelman siitä. Ja lopuksi saniaisten vihreän.

Kirjan pohjavire on raskas, mutta se ulottaa latvuksensa valoon, jota ovat ystävällisyys, apu, välittäminen - ne pilkahtavat esiin, kun toivo tuntuu jo menetetyltä.

Sirpa Kähkönen on ollut Finlandia-ehdokkaana jo useampana vuonna. Tänä vuonna seuraan hänen sijoittumistaan erityisellä mielenkiinnolla.

"Räpytän silmiäni, tai nukahdanko, olen väsynyt odottamaan ja sydämeni lyö verkkaisesti, ja kun taas avaan silmäni, notkossa seisoo hiljaisia olentoja, vihreys kietoo heidät, he ovat lähteneet liikkeelle, he ovat kokoontuneet sinne, ilta laskeutuu vaiti, sisareni häivähtää puron partaalla, hän on laskenut hiukset hartioilleen ja hänen leninkinsä hulmahtelee, he ovat karanneet, he ovat lähteneet rautaisten aitojen takaa ja läkähdyttäviltä aukeapaikoilta, aroilta joille heidät on viety pakolla, he ovat kulkeneet pitkän matkan, he kohisevat menneitä sanoja; astun törmälle ja kuljen sitä alas, käännyn katsomaan taakseni --

He ovat jalopuita, versoja vanhasta puusta, juhlavieraita; tämä on sali, jota jääkauden muovaama töyräs ja makeana virtaava puron uoma suojaavat, tämä on Vihreä sali, tanssiaiset alkavat pian, minun sisareni hiukset kahisevat tuulessa, ja minä kiedon käteni hänen ympärilleen, lujasti, ja kun hän kumartuu minun puoleeni, minä tajuan: hän on edesmennyt, edeltä mennyt, niin kuin kaikki tässä salissa---"

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie