Siirry pääsisältöön

Mika Terho: Hellät elätit

Keski-ikäisen undergroundmiehen elämää


Kuva Ellen Karhulampi



Mika Terho: Hellät elätit. Kansi ? 106 s. Oppian 2025.

Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kiitos myös kirjailijalle arvion pyytämisestä.


"Kunnes muuta näen, olen matkoilla, poissa. Lentokala, ilmapallo, valmista tavaraa makulointiin ja alelaariin. Pyhä kirjallisuus! Pyhät käsikirjoitukset! Uralin nälkä meissä. Harlem. Kapakan akat. Pilvet eivät pidä mistään kiinni. Mä olen sun pappabeibi, tämä on testamentti, esileikki, eheyttävää kirjoittamista tuhoavan kirjallisuuden eteisessä. Beat on lapsellista, rakasta jokellusta epätoivon maljassa, joka läikkyy yli, siis eletään yli varojemme ja säästetään joka ikinen sentti."


Uudempi turkulainen underground on jäänyt minulle varsin tuntemattomaksi. Valtavirtaan nykyvinkkelistä käsin laskettava Jarkko Laine; kirjastonhoitajakollegaksi luettava ja kääntäjänäkin tunnettu Markku Into; kriitikkona ja usean kulttuurilehden päätoimittajana kirjailijanuransa lisäksi toiminut Kalevi Seilonen ja runouden kääntäjänä oman tuotantonsa lisäksi ansioitunut Anselm Hollo sekä kaikkien tuntema M.A. Numminen Kauneimpine runoineen ovat minulle tutumpia kuin heitä jonkin verran nuoremman turkulaisen polven edustajat, joiden lukemisesta undergroundiinkin kai voidaan keskustella.

Mika Terhon kirjan nimeksi nostettu runo- ja performanssiryhmä Hellät elätit ja ryhmään kuuluneet runoilijat Kari Aartoma, Markus Jääskeläinen, Juha Kulmala ja Esa Hirvonen ovat vaikuttaneet turkulaisessa runoudessa 90-luvulta alkaen. Terhon kirja on eräänlainen hyvästijättö hänen turkulaisille aikalaiskirjailijoilleen ja yhteiselle ajalle. 

Underground- ja beatkirjailijat muualtakin pääsevät ääneen kirjan tekstikorpuksessa. Bongasin kirjasta varsin runsaalta tuntuvan joukon kirjallisuussitaatteja, jotka kääntyilivät ja liittyivät tekstissä muihin sitaatteihin muodostaen kollaasimaisen tekstikudelman osana muuta tekstiä. Hellien elättien ryhmän jäsenten teokset onkin listattu kirjan lähteisiin, eikä ihme. Voisi siellä ehkä muitakin teoksia olla mainittuina.  

Kirjaa voisi varmasti tulkita omaelämäkerrallisena, niin paljon kirjailijaa itseään sen päähenkilö ilmiselvästi ainakin mediatietojen pohjalta muistuttaa. Kirja on lähinnä kertojan kirjoittamisprosessia ja sen aikaista arkielämää kuvaavaa tajunnanvirtamaista proosaa, joka leikittelee sanoilla ajoittaiseen raivostuttavuuteen asti lähestyen näin runoutta. Tekstissä on vahvana jytisevä rytmi, kun siihen pääsee sisään alun eksyksissä olon jälkeen.

Undergroundin yhteiskunnallinen kapinallisuus sai aikoinaan yleisesti voimaa seksin suorasukaisesta kuvauksesta kuten myös punk, ja Terho ammentaa edelleen samasta karkean ja karhean kielen lähteestä. Mutta se ei jää ainoaksi tyylikeinoksi.

Kirjailija kuvaa addiktiotaan lukemiseen ja kirjoittamiseen euforisessa hengessä niin että luettelot, lainatut fraasit, rienaavat ja hellivät nimittelyt vilistävät silmissä tekemään kunniaa kielen voimalle ja vapaudelle. Vastapainona ovat hoitolaitoksen yövuorot, joissa aivosumu ja potilaiden eritteet peittävät kirjoitusyritykset. Kotona aivosumua aiheuttaa yhdistelmä pienen lapsen kanssa eletystä avoliiton arjesta ja kyvyttömyydestä nukkua. 

"Kirjoitan siitä, mitä on jäljellä. Kuulun ikuisesti Turun kaduille. Ajattelen kuukaudesta toiseen, että kunnon yöunien jälkeen olen parantunut, mutta sitä päivää ei koskaan tule. Päässäni tapahtui jotakin, mutta en tiedä mitä. Etsiä lause kerrallaan sanomaa ja merkitystä, hiljaisuutta ja unta."

Teos on myös eräänlainen keski-ikäisen ja myöhään isäksi tulleen miehen ylistys tavallisuudelle, kun nuoruuden erikoisuuden ja huomion tavoittelu taiteen, naisten kauneuden ja huumaavien elämysten kentillä on haihtunut ja mielikuvituskin ehtynyt. Arjen esineet ja toimet, rakkaus lapseen ja huoli omasta terveydestä ovat toistuvia aiheita ja kuvastoa. Tässä asioiden tilassa on aistittavissa levollista juurtumista, mutta myös paljon surua ja menetystä.

Koskettavinta antia itselleni on kuvaus kirjoittamisen merkityksestä ja kertojan taistelu kirjoittamisen säilyttämisestä elämässään, vaikka terveys asettaa rajoituksia eikä ympäristö aina näe asian tärkeyttä.  

Useampaan kertaan kirjassa mainitaan mahdottomuus keskittyä tuottamaan jatkuvaa proosaa. Kertoja kuvaa rakentavansa tekstiä lause kerrallaan ("kuin ihminen telineillä"), pystymättä hahmottamaan sen isompaa kokonaisuutta. Proosan sitko voikin ensivaikutelmalta tuntua olevan tekstistä kadoksissa, mutta se on oikeastaan näköharhaa. Jatkuvuus ja sidoksisuus syntyy toistoista kuin runoudessa; kirjan alkupuolella toistot vaikuttavat muuttavan tekstin sirpaleiseksi, mutta loppupuolella ne kääntyvätkin luomaan jatkuvuutta, kun lukija on oppinut tekstin tavoille. 

Terho on aloittanut kirjailijanuransa 90-luvun alkupuolella. Häneltä on ilmestynyt useita runokirjoja ja viime aikoina omaan elämään painottuvaa proosaa.

Mietin muutamaan kertaan kirjaa lukiessani, olisiko siihen sopinut lauseiden  jakaminen säeproosaksi riveille. Kirjan viimeisimmillä sivuilla kertoja miettiikin samaa:

"Joskus voi kirjoittaa niin,
että rivit menevät kuin runossa,
vaikka kyseessä on dokumentti
vararikosta, rakkauden kuolemasta,
luovuuden ehtymisestä ja muusta
pienemmästä, mutta merkityksellisestä."

Kirja päättyy toteamukseen "Huomenna neurologi soittaa." Toivotaan, että neurologilla on toivoa lisääviä uutisia.
  

Muualla:




Helmet-lukuhaasteessa 2025:

4. valvotaan yöllä
5. kirja, jonka joku muu (kirjailija) on valinnut minulle
9. konflikti
23. pidän kirjan nimestä
31. päähenkilölle ura (kirjailijana) on tärkeä
46. isä ja tytär
49. julkaistu 2025

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Top10 kirjat (2024)

Vuoden 2024 Top10 Van Gogh: Piles of French novels, 1887 Laadin vuonna 2024 tekemieni postausten perusteella kotimaisen ja käännöskirjallisuuden Top10-listaukset. Listojen tarkoituksena on enemmänkin katsoa, mikä minua on kuluneena lukuvuonna puhutellut kuin rankata kirjoja paremmuuden mukaan. Kaikkihan tiedämme miten suhteellista paremmuus on.  Mitä listani sitten kertovat lukuvuodestani? Löysin Claire Keeganin ja Han Kangin sekä yhteiskunnallisilta näkemyksiltään että henkilökuvaukseltaan hyvin tärkeiltä tuntuvat kirjat. Molemmilta luin kaiken, mitä on käännetty. Keeganilta myös yhden alkukielisen kirjan, Early in the Day  . Valitsin kummaltakin kirjailijalta yhden kirjan listalle. Muita erityisen puhuttelevia, minulle uusia ulkomaisia kirjailijoita olivat Jon Fosse, Ane Riel, A.S. Byatt ja Hérve Le Tellier. Sen lisäksi listallani on vanhoja suosikkejani, joilta en suinkaan ole vielä lukenut koko tuotantoa.  Kirjojen nimistä on linkit niitä koskeviin blogijuttuihin. Ulk...

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist...

Anni Kytömäki: Mirabilis

Luonnon kerrostumat meissä Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Jenni Noponen. Anni Kytömäki: Mirabilis. Kannen suunnittelu Jenni Noponen. 688 s. Gummerus, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. "Leonhard luetteloi lajeja ja järjestää kortistoa. Instituutin suojissa maailma on kunnossa, luonto nimilaputettu. Hän pitää siitä. Ulkona vallitsee kaaos, sekava verkko, jossa eliöt syövät ja lahottavat toisiaan, loisivat, suosivat, auttavat, tappavat muita ja omiaan. Luontoa ovat kaikki yhteiselon muodot, raakuus, rakkaus ja raadonsyönti. Hyllyillä ja laatikoissa otukset tyyntyvät lajinimiksi ja saavat tiiviin kuvauksen elinpaikastaan, ravinnostaan ja lisääntymistavoistaan. Kaiken takaa voi koettaa aavistaa elämän tarkoituksen, ja yleensä se on huomattavasti selkeämpi kuin ihmisellä, joka heiluu utuisten unelmien, täpärien onnistumisten ja hirveiden erehdysten välillä." Suomalaisten "löytöretket" ja Amurin siirtokunta Venäjän omistamilla alueilla Koillis-Aasiassa ovat ...