Siirry pääsisältöön

Sinikka Nopola: Se on myähästä ny

Sinikka Nopola: Se myähästä ny. WSOY 2004. 193 s. Kannen suunnittelu: Kirsikka Mänty, kansikuvat: Markus Majaluoma. Hämäläistrilogian toinen, itsenäinen osa.


Sinikka Nopolan kirja Se on myähästä nyt vieressään keramiikkataiteilija Ira Grünfelderin poniveistos

Mää istun muavitualissa mansikkatuakkonen käressä ja kaiken järjen mukaan mun pitäs olla tyytyväinen. Mää kuuntelen autojen ja moottoripyörien ääniä. Ne kaikki menee varmaan sinne missä se varsinainen kesä o. 


Meitä muistutellaan nykyisin usein varautumisen tarpeesta. Ruokavara, lääkevara, survival kit, johon kuuluu veivattava vasa- öhh, radio, odottelee jo ehkä monenkin kodin komeronnurkassa. Mutta kuka muu kuin äitiyspakkausten tekijät muistaa, että kirjoilla on oleellinen tehtävä kaikessa varautumisessa ja selviytymisessä? Minä!

Siksi tulinkin sanomaan, että kotona pitää aina olla toiveikkaita, iloisia ja mielet korkeuksiin nostattavia ennen lukemattomia tai luettuja kirjoja, joista surkea sairastaja voi valita mieluisimman kuin leivostiskiltä baakelsin samalla kun vaivihkaa pyyhkäisee silmäkulmastaan iloksi vaihtuvan kyyneleen. Koin tämän jälleen kerran, kun vyöruusu sitoi minut sänkyyn ja hermokipuihin (tähän mennessä) viikoksi.

Keskittymiskyky 0, itsesäälitaso 100, jaksaminen 1,5. Mutta kuka olikaan ollut ennen sairastumistaan niin viisas, että oli tilannut Kierrätyskeskuksen kirja-alesta paketillisen kirjoja? Ei mitään ylenpalttista, vain muutaman viime vuosien kotikokoelmassakin välttämättömän huipun ja pari taattua kevyttä yllätystä ja yhden, josta kukaan ei taannut mitään eikä ollut takuulla kuullutkaan, mutta jossa oli hieno kansikuva.

Kipulääkkeenä ja hyvän olon pillerinä kolmiolääkettä paremmaksi osoittautui ihan odotetusti Sinikka Nopolan Se on myähästä ny. Jo yhteistyöllä Kirsikka Mänty & Markus Majaluoma tuotettu intensiivisen c-vitamiininkeltainen kansi puristi esiin viimeisenkin ilonpisaran potijasta. Mutta se hämäläisen toiveikkuuden ja riehakkuuden ilmentämisen suulaus ja naurettavuuksiin kohoava itsetehostuksen määrä... miten sille voisi olla sulamatta tautisinkaan ihminen, ei mitenkään. Ainakaan sellainen, joka on ihan saanut asustella hämäläisten keskuudessa Tampereella muutaman vuoden.

Eilan ja Rampen avioliiton vauhti ja silmissä vilisevät tilanteet miltei heittävät kyydistä likan, joka aikuisuutensa kynnyksellä pyrkii kehittämään huomaamattomuustaitojaan täysikasvuisen tasolle. Ydinarvot sisäistetään varhain ja jossakin vaiheessa on jo selkeästi myöhäistä enää toivoa että yksi perheenjäsenistä oppisi olemaan erottautumatta joukosta. Eila huomaa tämän, kun likka reissussa ollessa käy joka pysähdyspaikalla vessassa. Se kun on vaan semmonen paha tapa.

Likka on saunamökissä kimalaisten vankina, mutta ei voi tehdä asialle mitään, koska ei tiedä, mihin kimalaiset voisivat mennä, jos niiden koti hävitettäisiin. 

Nopolan vaivattomalta tuntuva ote hämäläiseen sielunmaisemaan ei petä. Monissa äkkiseltään yksinkertaisilta vaikuttavissa elämäntilanteissa tarvitaan perusteellista pohdintaa ennen toimeen ryntäämistä. Perhe- ja muidenkin ihmissuhteiden dynamiikassa reagoimattomuus on täysin aliarvostettu hyve.  

Onneksi Sinikka Nopolan kirjoja voi lukea loputtomiin uudelleen ja tuntea olonsa tervetulleeksi Eilan ja Rampen kahvipöytään. Mitenkään ihmisiä vakoilematta tai vertailematta, tietenkään, on kyllä opettavaista ja hauskaa nähdä, että muilla on niin paljon huonommin.

Niille lukijoille, jotka muistavat Rampen kuolleen jo hämäläissarjan ensimmäisessä osassa kirjailijalla on sanottavaa tämän kirjan alussa:

Tarkkaavainen lukija saattaa ihmetellä, kuinka Rampe on taas hengissä. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että kaikki tässä kirjassa kerrottu on tapahtunut ennen teoksen Ei tehrä tästä ny numeroo tarinoita.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie