Siirry pääsisältöön

Päivi Tapola & Jarkko S. Tuusvuori: Keskipäivän aaveet - Jyri Schreckin runoilijankohtalo

Runoilijan elämästä 





Kirjan ulkoasu Göran de Kopior. Valokuva Ellen Karhulampi



Päivi Tapola & Jarkko S. Tuusvuori: Keskipäivän aaveet - Jyri Schreckin runoilijankohtalo. Kuvat Schreckien kotialbumi ja muita lähteitä. Ulkoasu Göran de Kopior. 243 s. NTAMO 2025.

Kustantajan arvostelukappale, kiitos.

Päivi Tapolan ja Jarkko S. Tuusvuoren kirjassa lähdetään siitä, että runoilija ja monipuolinen teatteriammattilainen Jyri Schreck (1927-1982) on jäänyt liian vähälle huomiolle ja painumassa unohduksiin. Kirja pyrkii paikkaamaan tätä tilannetta ja tarjoamaan perustiedot ja -lähteistön toivottavasti vielä myöhemmin tehtäville tutkimuksille Schreckin tuotannosta.

"Kirjassa hahmotellun näkemyksen mukaan Schreckin runojen, teatteritöiden ja mahdollisesti muidenkin julkisten aikaansaannosten taka-alalla voi erottaa traagisen kehityksen tai taantumisen hemmotellusta lapsesta ja sivistysperheen lupauksesta riippuvuuksien leimaamaksi ja unohdetuksi lahjakkuudeksi."


Koska Jyri Schreck on kuulunut lempirunoilijoihini 70-luvulta lähtien väitän, että toki hän olisi voinut saada enemmän huomiota osakseen, mutta uskon hänellä olleen ja olevan edelleenkin oman vankan lukijakuntansa, jolle hänen monella tavoin ainutlaatuinen tuotantonsa on tärkeä. Minua hänen runoutensa on saatellut pitkän matkan elämässä ja yhä uudelleen palaan sen pariin löytämään uutta.

Jyri Schreckin runotuotannolle sellaisena kuin minä sen koen on luonteenomaista pelkistyneisyys, lämmöllä tehdyt luonto- tai kaupunkihavainnot, tunnelmien ja tunteiden osuvat, impressionistissävytteiset kuvaukset ja syvä henkilökohtaisuus. Vaikka runot saattavat vaikuttaa vapailta hahmotelmilta niiden taustalla on nähtävissä vahva modernistinen muodon ja rytmin taju. - Vaihtoehtoisia luonnehdintoja Schreckin tuotannosta löytyy runsaasti käsillä olevasta teoksesta.

Vaikka Schreckin tuotannossa tapahtui muuntautumista ja kehittymistä hän säilytti valitsemansa tyylillisen linjan loppuun saakka. Tämän vuoksi hän joutui vähitellen epäsuosioon yhteiskunnallista osallistuvuutta vaatimuksena pitäneellä 70-luvulla.

Tapolan ja Tuusvuoren kirja on sekä elämäkerta että Schreckin runotuotannon vastaanoton esittely. Lisäksi kirjassa on mukana runoilijan ennen julkaisemattomia runoja, jotka löytyivät runoilija ja kriitikko Lassi Nummen jäämistöstä valokopioina. Jotkut tähän kokonaisuuteen kuuluvista runoista ovat kyllä jo tuttuja julkaistuina kokoelmasta Että olisit läsnä (1977).

Runojen lisäksi minulle oli kirjassa erityisen antoisaa saada tiivistelmä Schreckin eläessään julkaiseman seitsemän runoteoksen saamista lehtiarvosteluista. Niistä käy ilmi, että Suomen tunnetuimmat kriitikot, joista osa oli myös itse runoilijoita, näkivät Schreckin tuotannon arvon ja oivalsivat paljon sen persoonallisesta luonteesta. Joissakin sitaateissa arvioista näkyy kyllä myös kriitikoiden tarve löytää arvioimastaan teoksesta puutteellisuuksia, mutta yleisesti niistä henkii arvostus. 

Se, että Schreckin hiljaisempi ja hienostuneempi runoilijanlaatu ei palstatilassa pystynyt kilpailemaan vaikka samoihin aikoihin runoilijantyönsä aloittaneen Pentti Saarikosken julkisuushakuisen elämän ja runsaan tuotannon kanssa tuntuu kohtalolta, joka koituu usein suupaltin hiljaisemman kaverin osalle (yhtään vähättelemättä Saarikosken tuotantoa). Sen sijaan Schreckin kirjassa kuvattua marginaalista asemaa kirjallisuudenhistorioissa on vaikea ymmärtää. Onneksi kirjallisuudenhistoriatkin arvotuksineen ovat teoksia, joita ajan kuluessa arvioidaan ehkä ankaramminkin kuin kirjallisuutta, ja vasta- ja korjausliikkeitä niiden kirjoitusajan mielipideilmastolle ilmenee myöhemmin.

Schreck oli runoilijantyönsä ohella myös ohjaaja ja dramaturgi, ja näyttelijäkin, joka toimi mm Ylioppilasteatterissa, Kansallisteatterissa ja Helsingin kaupunginteatterissa. Lisäksi hän työskenteli uransa aikana kustannustoimittajana ja kriitikkona. Myös näitä osuuksia hänen monipuolisesta urastaan käsitellään kirjassa. Hänen varhain ja surullisesti päättynyttä elämäänsä kuvataan kirjassa sen päätapahtumien ja läheisten muistelusten kautta. Sivistyneistösuvunkin vaiheita käsitellään. Lapsena kirjoitetut kirjeet ja onnittelurunot samoin kuin lapsuuden valokuvat tuovat kirjaan erityistä hellyttävyyttä.

Schreckillä oli hyvin läheinen suhde äitiinsä Aino o.s. Huttuseen, joka oli laulaja ja laulunopettaja. Äiti suojeli poikaansa mahdollisesti liikaakin ja Jyri oli heikosti valmistautunut törmäykseen maailman kanssa aikuistuessaan. Häntä kuvataan kirjassa epäkäytännölliseksi siinä mitassa, että hän vaikuttaa olleen lähestulkoon kyvytön elämään arjessa ilman, että joku olisi ollut pitämässä hänestä huolta. "Ei osannut keittää kananmunaakaan" ja "osasi tuskin edes avata säilykepurkkia" ovat sukulaisten luonnehdintoja hänestä.

Naiset olivat Schreckin heikkous, hän ennätti olla naimisissa kolme kertaa ja hänellä oli kolme lasta. Hänen kohtalokseen koituivat mielenterveysongelmat, joiden vuoksi hän ajoittain ja elämänsä lopussa tarvitsi sairaalahoitoa. Myös viimeisen julkaistun teoksen saama kritiikki ja Otavan torjuma käsikirjoitus sen jälkeen vaikuttivat kirjassa esitetyn arvion mukaan siihen, että ote elämästä herpaantui. Otava julkaisi hylätyn käsikirjoituksen postuumisti nimellä Sateinen aamu kirkastunut osana Schreckin kuolinvuonna ilmestyneitä Valittuja runoja

Toivon tosiaan, että uudet kirjallisuudentutkijapolvet löytäisivät Schreckin tuotannon ja kiinnostuisivat sen merkityksestä. Useita mahdollisia kiinnostavia tutkimuskohteita ehdotetaan jo tässä kirjassa. 

"Schreck sopii varsinkin runoilijana esimerkillistämään siirtymää enemmän tai vähemmän kurinalaisesta 50-lukulaisesta modernismista 60-70-luvun moni-ilmeisempään sanataiteeseen."  

Kirjassa on minusta Schreckin uran tärkeyttä todistelevaa sävyä enemmän kuin olisi tarpeenkaan. Sillä kyllähän Schreck eittämättä kuuluu Suomen merkittäviin sana- ja teatteritaiteilijoihin.

"(--) Pilvisellä rannalla
haukka lentää ylitseni, täällä
pidän sadetta, katson matalaa vettä, 
käännän pääni pimeään ja puhun. (--)"
(Ote kirjassa lainatusta runosta Schreckin esikoiskokoelmassa Lumi)

 
Muualla:

Kirjasta ei vielä löytynyt arvioita verkosta.


Helmet-lukuhaasteessa 2025:

6. prologi /esipuhe ("Saatteeksi")
11. 2020-luvulla julkaistu tietokirja
31. päähenkilölle ura on tärkeä
45. isä ja tytär
49. julkaistu 2025



Edit: Postauksessa on muutettu Lauralle omistettuja runoja käsittelevää kohtaa. 




Kommentit

  1. Kiitos mielenkiintoisesta arviosta! Täytyy tutustua kirjaan! Jäin miettimään tuosta arviosta sitä, kun sanot Lassi Nummen vaimon olleen nimeltään Laura. Lassi Nummi oli tietääkseni vain naimisissa Pirkko Nummen kanssa. Onko virhe kirjassa vai missä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tarkkuudestasi! Kyse on minun väärinkäsityksestäni. Runosikermän yhteydessä kirjassa kerrotaan näin: "Runot Lauralle löysi runoilija Lassi Nummen jäämistöstä hänen poikansa Markus Nummi (s. 1959). Tarina niiden kulkeutumisesta on epäselvä. Joka tapauksessa runot ja pienet tervehdykset ovat nippu valokopioita ja muutamia niistä on julkaistu osin erilaisina kokoelmassa Että olisit läsnä (1977)." Tekstin perusteella tein siis hätiköityjä päätelmiä, minun olisi pitänyt tarkistaa asiaa. Tosin esim. Wikipedian Lassi Nummi -artikkeli ei lainkaan mainitse hänen vaimoaan. Teen blogitekstiin korjauksen.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Top10 kirjat (2024)

Vuoden 2024 Top10 Van Gogh: Piles of French novels, 1887 Laadin vuonna 2024 tekemieni postausten perusteella kotimaisen ja käännöskirjallisuuden Top10-listaukset. Listojen tarkoituksena on enemmänkin katsoa, mikä minua on kuluneena lukuvuonna puhutellut kuin rankata kirjoja paremmuuden mukaan. Kaikkihan tiedämme miten suhteellista paremmuus on.  Mitä listani sitten kertovat lukuvuodestani? Löysin Claire Keeganin ja Han Kangin sekä yhteiskunnallisilta näkemyksiltään että henkilökuvaukseltaan hyvin tärkeiltä tuntuvat kirjat. Molemmilta luin kaiken, mitä on käännetty. Keeganilta myös yhden alkukielisen kirjan, Early in the Day  . Valitsin kummaltakin kirjailijalta yhden kirjan listalle. Muita erityisen puhuttelevia, minulle uusia ulkomaisia kirjailijoita olivat Jon Fosse, Ane Riel, A.S. Byatt ja Hérve Le Tellier. Sen lisäksi listallani on vanhoja suosikkejani, joilta en suinkaan ole vielä lukenut koko tuotantoa.  Kirjojen nimistä on linkit niitä koskeviin blogijuttuihin. Ulk...

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist...

Anni Kytömäki: Mirabilis

Luonnon kerrostumat meissä Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Jenni Noponen. Anni Kytömäki: Mirabilis. Kannen suunnittelu Jenni Noponen. 688 s. Gummerus, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. "Leonhard luetteloi lajeja ja järjestää kortistoa. Instituutin suojissa maailma on kunnossa, luonto nimilaputettu. Hän pitää siitä. Ulkona vallitsee kaaos, sekava verkko, jossa eliöt syövät ja lahottavat toisiaan, loisivat, suosivat, auttavat, tappavat muita ja omiaan. Luontoa ovat kaikki yhteiselon muodot, raakuus, rakkaus ja raadonsyönti. Hyllyillä ja laatikoissa otukset tyyntyvät lajinimiksi ja saavat tiiviin kuvauksen elinpaikastaan, ravinnostaan ja lisääntymistavoistaan. Kaiken takaa voi koettaa aavistaa elämän tarkoituksen, ja yleensä se on huomattavasti selkeämpi kuin ihmisellä, joka heiluu utuisten unelmien, täpärien onnistumisten ja hirveiden erehdysten välillä." Suomalaisten "löytöretket" ja Amurin siirtokunta Venäjän omistamilla alueilla Koillis-Aasiassa ovat ...