Pyörässä maailman - muistoja 80-luvulta
Kirjan kansi Juho Juntunen. Valokuva Ellen Karhulampi |
He löytävät Beat-kirjailijat, Tulenkantajat, Hessen ja Camus'n ynnä muut nuoria yhä uudelleen puhuttelevat etsinnästä ja maailmantuskasta kertovat kirjat, liftaavat savolaisina versioina Kerouacin dharmapummeista kotimaisille festareille ja myyvät niillä ja musiikkilehtien pikkuilmoituksissa lehteään.
Buddhalaisuus puhuttelee, onhan se läsnä jo monen beat-kirjailijankin tuotannossa. Amerikkalaisuuteen ja buddhalaisuuteen viittaa myös oman lehden nimi. Vaikka nimi antaa käsityksen kriittisestä suhtautumisesta amerikkalaiseen yhteiskuntaan ja sen kansainväliseen ylivoimaan, on nuorten musiikki- ja kirjallisuusmaku juuri niin amerikkalaisvoittoinen kuin se tuohon aikaan useimmiten oli.
Rahat kuluvat enimmäkseen levyihin, festareihin ja musiikkikeikoilla käynteihin. Musiikki on kuin ilmaa, jota ei mikään voi korvata ja musiikista ja kirjallisuudesta peräisin olevat one-linerit mehustavat puheen. Kitara kulkee Santun mukana liftimatkoilla. Lou Reed, Neil Young, Joni Mitchell, Pekka Streng, Sielun Veljet, Kauko Röyhkä, Eput, Hector... Musiikkiviitteiden määrä tulvii yli äyräidensä niin kuin runousviitteidenkin. Niistä kaikista löytyy kirjan lopusta luettelo, jonka avulla voi halutessaan palata kirjan mielialoihin tai omiin muistoihinsa.
Nuoret lukevat ja siteeraavat ulkomuistista runoutta, kääntävät laululyriikkaa sanakirjan kanssa ja sanailevat sillä innolla, minkä kaiken mieltä kiinnostavan löytäminen uutena saa aikaan. Itäsuomalaisuudella lienee myös osansa asiassa, ja dialogien kommentit napsahtelevat mukavan nasevasti vielä aikuisiälläkin.
"Keitä me olemme, miksi me olemme täällä, onko ikuinen elämä mahdollinen, mitä meille tapahtuu kun me kuolemme, kuinka meidän tulisi käyttää lyhyt aikamme maapallolla?
Taide tekee meistä parempia ihmisiä. Tai vielä paremmin sanottuna: taide tekee meistä ihmisiä.
Päätän kirjoittaa kotona kaikki nämä ajatukset ylös ja muokata niistä seuraavan Uncle Samsaran pääkirjoituksen."
Tästä kaikesta kertoo nyt viisikymppinen Santtu, haaveiden musiikkitoimittajan uran jälkeen työelämässä ja elämässä väsähtänyt mainosmies. Elämä on kyllä päällisin puolin kunnossa, matkoja taitetaan liftauksen ja interrailin sijaan Teslalla ja muutto Helsingin itäisen kantakaupungin pienestä kolmiosta Espoon kultahammasrannikon omakotitaloon odottaa uusperhearkea elävää miestä. Musiikkitoimittajan urasta huolimatta Santun musiikkimaku on jämähtänyt nuoruuden musiikkiin. Muistoihin on haudattu jotain keskeistä omasta persoonasta ja Santtu alkaa huomata, että se olisi tarpeen kaivaa esiin, jotta jaksaisi elää nykyhetkessä.
Hänen menneiden muistelunsa käy yhä intensiivisemmäksi, varsinkin kun hän silloin tällöin vierailee entisessä kotikaupungissaan. Äidin hauta on kaupungin hautausmaalla ja sen lisäksi siellä on toinenkin hauta, jolla Santtu heti kirjan alussa tapaa suremasta teini-ikäisen itsensä - hahmo, joka silloin tällöin ilmaantuu romaaniin puhuttelemaan Santtua.
Mitä Santun nuoruuden aikaisille ystäville oikein loppujen lopuksi tapahtui ja kuinka hyvin hän heidät tunsi? Mihin ystävyys vähitellen katosi ja miksi?
Kirja onnistuu kuvaamaan nuoruudessa tapahtuvaa identiteetin muovautumista lukijaa hyvin lähelle tulevalla tavalla. Se on toimiva ajankuva 80-luvun älykkönuorista ja nuorten elämäntavasta pikkukaupungissa tuolloin (kyllä, silloin luettiin enemmän). Se on myös kuvaus ihanteista. Nuoruuden ystävyys- ja rakkaussuhteiden perustava vaikutus aikuistuvan kokemusmaailmalle ei haihdu ystävyyssuhteiden katoamisen mukana. Ystävyyden kuvauksena kirja loistaa lämmintä valoa ja näppäilee herkkiä kieliä.
Konosen kerrontatapa on suora ja välitön, sävyltään kuin puhetta ystävien kesken, ja mikä sopisikaan paremmin. Tarina asiaan kuuluvine aikahyppyineen etenee juoheasti ja sen surumielinen, eksynyt loppunäytös näytellään New Yorkissa nuoruuden idoleiden hoodeilla.
Suonna Kononen on toimittaja ja muusikko. Tämä on hänen toinen romaaninsa. Ja kirjan kannessa on toiveiden täyttymyksenä nuoruuden idolin, Soundiin piirtäneen Juho Juntusen piirros, pisteenä i:n päällä. Romaanissa lienee omaelämäkerrallisia aineksia, vaikken lähdekään arvailemaan niiden määrää.
(1970- ja) 80-luvun musiikillisten aatteiden maailmassa liikutaan myös Pasi Ilmari Jääskeläisen punkromaanissa Kuurupiilon anatomia.
"Sitten eräänä kauniina kesäkuun lopun aamuna lähdimme Jaakon kanssa dharmapummiretkelle kohti Oulua, Kemiä ja Lappia. Oulussa asui pienlehtituttuja, joiden luokse menisimme pariksi päiväksi. Muistan liftien tyrehtymisen saapumisiltana kaupungin laitapuolella. Isojen kaupunkien ympäristössä on periaatteessa aina trafiikkia, mutta liftaamisen taide on yllätyksiä täynnä ja tiistain ja torstain kaltaisena iltana kaksi pitkätukkaista nuorta miestä saattaa joutua seisomaan pitkään tienposkessa. Lauloimme Juicen liftilaulua Laihia - Heinäpää, Jaakko selosti minulle muististaan Kauko Röyhkän esikoisromaania, joka kertoo kahdesta nuoresta miehestä, jotka tienposkessa vartioivat kolaroitua autoa. Kirja oli tehnyt Jaakkoon vaikutuksen, Röyhkä oli kuulemma selvästi Kerouacin ja Jarkko Laineen hengenheimolaisia. Jaakko muisti ja improvisoi minulle vuorosanoja ja piti minulle tienposkessa näytelmän, jossa näytteli molemmat roolit, Maran ja Arton. Se oli parempaa kuin oikea teatteri."
Muualla:
Suonna Kononen: Uncle Samsara. Amman lukuhetki 19.11.2024
Suonna Kononen: Uncle Samsara. Leevi levitoi 22.10.2024
Suonna Kononen: Uncle Samsara. Kirjojen kuisketta 17.11.2024
Suonna Kononen: Uncle Samsara. Rajatapauksia - punnitsematonta puhetta 14.11.2024
Kai Hirvasnoro: Keski-ikäinen mies muistelee Suonna Konosen romaanissa Uncle Samsara, ja saa kriitikon herkälle mielelle. Kulttuuriuutiset 22.12.2024
Helmet-lukuhaasteessa 2025
kirja sopii kohtiin:
4. valvotaan yöllä
15. ajaudutaan haaksirikkoon
21. kirjassa on muusikko
22. lomaillaan
28. ollaan järvellä
29. kirjailijan viimeisin teos
39. etsitään ratkaisua arvoitukseen
40. ajalla suuri merkitys
45. isä ja tytär
Kommentit
Lähetä kommentti