Siirry pääsisältöön

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen 

varjoissa


Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023

Kirjaston kirja.

Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään. 

Kirjan alussa sen kertoja varoittaa: 

"Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä."

Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia. Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-niminen kaupunki, joka kantaa piirteitä Jääskeläisen kotikaupungista Jyväskylästä, kuten aikaisempikin teos. Marrasvirta on ollut myös Jääskeläisen Väärän kissan päivä -romaanin näyttämönä.

Kirja kertoo kahden sisaruksen erityislaatuisesta suhteesta. Ihailtu, lahjakas isoveli Alvar katoaa penkkaripäivänään. M, isoveljen hellittelynimellä marsilainen kutsuma pienempi sisarus jää surevaan perheeseensä kuin vangiksi. Kunnes lapsuuden kuurupiiloleikki jälleen käynnistyy ja hänen täytyy löytää isoveljensä outojen vihjeiden perusteella. Välillä on kuin sisarusten mielet olisivat kytkeytyneet toisiinsa jollakin tutkimattomalla tavalla.

M ei ole kuten muut lapset ja saa myös tuntea sen nahoissaan. Pelastuskeinona hänellä on isoveljen esittelemä marsilaisen vakoojan varuste mentaalikamera, jonka avulla M tutkii itselleen käsittämättömiä sosiaalisia tilanteita ja yrittää tehdä päätelmiä siitä, missä asioissa menettelee väärin. Kuten vakoilija ainakin, hän kokoaa tietoa apinoiksi kutsutun ihmiskunnan tavoista ja käytöksestä.

Isoveljen etsintä johtaa kaupungin erikoisen alakulttuurin, yönaakkojen piiriin. Yönaakat ovat punkkariyhteisö, joka on syntynyt mystisen ja poissaolevan Lontoon Profeetan vaikutuksesta punkin eturintamaksi Suomeen. He ovat hylänneet normaalina pidetyn elämän rahoineen, kelloineen, ihmisasumuksineen ja normeineen. Osa heistä viettää yönsä rappukäytävissä ja roska-astioissa, osa palaa välillä vanhempiensa luo ruokittaviksi ja nukkumaan lämpimässä, osa taas tuntuu katoavan maan päältä epämääräisiksi ajoiksi. Missä he asuvat?

Punk elää romaanissa ja sen taustalla niin historiallisine kuin Jääskeläisen luomine 1970- ja 80-lukujen sovinnaisuutta sokeeraavine kulttihahmoineen. David Bowie, Sex Pistols, Sid Vicious... Jääskeläinen on jopa laatinut soundtrackin kirjan musiikista (ks. postauksen lopussa olevat linkit). Kirjassa on myös lähdeluettelo lainatuista teksteistä, joiden joukosta löytyvät myös punk-albumit. Listalta ei kuitenkaan löydy kirjan siteeratuinta kappaletta, kirjan fiktiivisen bändin Marsin kuolleet keisarit kappaletta, jossa kiteytyy se, mistä nuoret sanoutuvat irti.

"Hiroshima. Nagasaki. My Lai. Puna-armeija ja Prahan kevät.
Gulag hellii ajattelijaa.
Dachau. Treblinka. Auswitch. Junamatka, musta saapas.
Arbeit macht frei!
Ku Klux Klan. Alan Turing haukkaa omenaa.
Kirjaroviot. Kirjaroviot. Noitaroviot. Ahneiden pidot.
Ma en haluu olla ihminen.
Ma en haluu olla ihminen.
Ma en haluu olla ihminen.
En haluu olla mies, en haluu olla nainen, vittu, en ees ihminen:
musta tulee marsilainen!
Musta tulee marsilainen!
Musta tulee marsilainen!
Mars nousee, Mars tanssii, Mars rakastaa!"

Mutta mikä on sitä alkuperäistä ja oikeaa punkkia, tästä tehdään runsaasti rajanvetoa kirjan tapahtumissa. Eikä oikeaoppisen fundamentalismin ja sen vaatiman anteeksipyyntökulttuurin irvailemiselta vältytä tässä yhteydessä. Kenties joitakin vastauksia on piilotettuna kirjan Pushkii-nimisen Marrasvirran kaupungin ainoan kirjailijan keskeneräiseen punk-eepokseen. Tai Lontoon Profeetan sanoihin:

"Vain idiootti pakenee vanhaa maailmaa uuteen ja koristelee sen puhtaat rannat vanhan maailman autioilla näkinkengillä! Ei, vanha apina -pidä ontot sanasi. Pidä punk, josta teit kauppatavaraa. Käännämme selkämme mädälle ihmisyydellesi. Haluamme olla muukalaisia, marsilaista rotua, hirviömäinen Toiseus, joka valvottaa sinua öisin."

Yönaakkoja jäljittävät, pahoinpitelevät ja tappavat jägerit, sadistista johtajaansa Jägeriä seuraavat joukot, joille mikä tahansa normien ulkopuolisuus on syy väkivaltaan. Tavalliset kansalaiset, niin kuin poliisikin, seuraavat heidän tekojaan vierestä, uskaltamatta tai haluamatta puuttua niihin.

Jääskeläinen punoo näistä aineksista kokonaisuuden, jossa yhdistyvät arvaamattomilla tavoilla underground-liikkeiden ja totalitarismin kasvot sekä mystiset mielentilat, joille henkilöiden epävakaat ja vaihtelevat identiteetit heittävät omat varjonsa. Lukija on eksyksissä, mutta puristaa koko ajan kädessään punaista lankaa, joka kiemurtelee hänen itsensä jättämänä halki pelottavan ja myrkyllisiä kaasuja erittävän labyrintin kuin Ariadnen matkaan varustaman Theseuksen lanka. 

Kirjallisia viittauksia on tarinassa paljon, mutta niistä vahvin on taru labyrinttiin suljetusta ihmisuhreja vaativasta hirviöstä Minotauroksesta. Tai näinhän myyttiä tavataan kuvata. Hirviötä kohtaan toki olisi oikeampaa sanoa, että hirviö on vanki, jolle Kreetan kuningas Minos vaati ateenalaisia antamaan ihmisuhreja. 

Jääskeläisen teksti on vetävää, kauhu- ja jännitysgenrestä ammentavaa. Lähes 600-sivuinen teos lennättää lukijaa vaivattomasti läpi sivujensa ja outojen, painajaismaisten tapahtumien. Vahva visuaalisuus saa ajoittain aikaan vaikutelman kuin lukija enemmänkin katselisi kuin lukisi. Sekä sarjakuva- että elokuvailmaisu käyvät mielessä. Epäilemättä kirja taipuisi hienosti elokuvaksi.

Tarinan valokehä osuu nuoruuden epävarmuuteen ja ehdottomuuteen. Yhteiskuntakritiikki taas eri muotoiseen minuuden mitätöintiin kasvatuksen ja normaaliuden nimissä, tai mikä pahinta, vain välinpitämättömyyden vuoksi. Aikuisten kyvyttömyys olla aikuisia näyttelee suurta roolia päähenkilöiden tuhoisien traumojen synnyssä.

Kirjaan rakentunut varjomaailma naakkoineen ja metsästäjineen käy kohti tuhoaan eikä historia jätä toistamatta itseään. Naakkojen siipien havinaan tuntuu sekoittuvan historian siipien havinaa, sillä aika luo loputtomia projektioitaan henkilöissä. Noita projektioita kirjassa tarkastellaan ja tavoitellaan mestarillisesti, vailla yksiselitteisiä tulkintoja ja loppuratkaisuja, kuten kirjan alussa luvataankin.

Jääskeläinen suuntaa tekstinsä pelottomasti pimeään ihmisten sisällä. Matkaltaan tuohon pimeään lukija palaa yllättäen voimistuneena. Jokin paha uni tuntuu jääneen taakse, eikä lukija ole aivan varma, kuka oli uneksija. Joka tapauksessa hengitysilma tuntuu oudosti puhdistuneen.

Kustantaja kertoo kirjan kannessa Jääskeläisen kirjoja käännetyn jo 15 eri kielelle. Kuurupiilon anatomia on Jääskeläisen viides romaani. Lisäksi hän on julkaissut kaksi novellikokoelmaa.

T. Parikan kansi johdattaa komeasti kirjan maisemaan.

Minulle näyttää koittaneen aika nostaa ainakin vuosia lukulistallani viihtyneet Jääskeläisen novellikokoelmat uuteen kohtaan listallani.

"Kun eri tavat nähdä, muistaa ja kertoa kohtaavat, olevainen järisee. Silloin sanat saattavat kadottaa merkityksensä, nousta siivilleen, pöristä aikansa kaiken yllä ja hyökätä sitten kaikkien osallisten kimppuun armottomina kuin katakombien hyönteiset."


Muualla:

Kuurupiilon anatomia: soundtrack. Pasi Ilmari Jääskeläinen. The Official site for author Pari Ilmari Jääskeläinen Kirjailija Pasi Ilmari Jääskeläisen kotisivu 13.6.2023

Kuurupiilon anatomia @ Pasi Ilmari Jääskeläinen. Risingshadow

Jani Saxell: Aineksia kulttikirjaksi: punk-eepoksessa 1970-80-lukujen elämännälkä taipuu goottiromantiikaksi ja tummanpuhuvaksi aikuisten saduksi. HS 7.10.2023 


Helmet-lukuhaasteessa 2023

kirja asettuu hyvin kohtiin:

5. Kirjassa ollaan maan alla

8. Kirja kertoo pienestä kaupungista

16. Kirjassa kirjoitetaan kirjaa

21. Kirja on scifiä eli tieteiskirjallisuutta 

29. Kirjassa on minäkertoja

38. Kirjan tarina perustuu myyttiin, taruun tai legendaan (Minotauros)

40. Kirjassa hylätään jotain

46. Kirjassa on epätavallinen mies tai poika

49. Kirja on julkaistu vuonna 2023






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min