Siirry pääsisältöön

Jukka Itkonen & Matti Pikkujämsä: Kultapöllö

Kultapöllö ja vanttera leijona




Jukka Itkonen: Kultapöllö. Valittuja lastenrunoja. Kuvittanut Matti Pikkujämsä. 241 s. Lasten Keskus. 2. painos 2022.

Kustantajan arvostelukappale, kiitos!

"Toukokuuta

Kun eli talven,
päiviä jäisiä,
tuli jo ikävä mehiläisiä.

Ne kantavat pesäänsä
kukista eväitä.

Ilmassa lentelee 
pieniä keväitä."


Jukka Itkosen poismeno vuonna 2021 jätti suuren aukon suomalaisen lastenkirjallisuuden kenttään. Hänen lämpimät, oivaltavat lastenrunonsa ovat ilahduttaneet sekä lapsia että aikuisia. Hän on toteuttanut useita kirjoja eri kuvittajien kanssa. Oma yksittäinen suosikkini taitaa olla Tukaani puussa, jonka on myöskin kuvittanut Matti Pikkujämsä, kuten myös Itkosen 70-vuotisjuhlan kunniaksi julkaistun Kultapöllön, joka sisältää valikoiman Itkosen runoja noin kymmenen vuoden ajalta sekä muutamia ennen julkaisemattomia tekstejä.

Kirja on koottu mahdollisimman monipuolisesti sekä kuvastamaan Itkosen runoilijanlaatua että ilahduttamaan lapsia erityyppisillä runoilla. Itkonen on armoitettu ja rento riimittelijä, mutta hänen teksteissään on myös modernin runouden kuvallisuutta.

"Runoilija

Taskussa ei euron euroa 
eikä yhtään puntaa,
nostaa perunaa
ja kaivaa maasta
kolme uutta Aurinkokuntaa."

Kirjassa ovat mukana vantterat leijonat, opettaja nimeltä Amalia, muniva ja hautova nostokurki, mopediaan käynnistävä mehiläinen, kesään uskova kettu, puhvelin veli, irvistelevä hirvi ja omajyväinen maalle muuttaja. Muun muassa. Ja kultapöllö ilmestyy metsään suuren tammen alimmille oksille, päivä päivältä se siirtyy ylemmäs ja "Niin vähenee meiltä kaikilta pimeän pitkä taakka."

Kirjan esipuheessa kustannuspäällikkö Ulla Salmi muistuttaa, että lastenrunouden ymmärtäminen vain lapsille kirjoitetuksi on kapeakatseista (aikuista). Itkosen runojen etsivä, leikkivä ja löytävä mieli on avoin kaikkien löydettäväksi. Tämä on tietenkin totta ja Itkosen ihailijoita löytyy kaikenikäisistä.

Itkosen runot myös keskustelevat aikaisemman lastenrunouden kanssa, tuottaen uusia, vanhoille kokemukselle pohjautuvia kokemuksia yhdessä lukemiseen. Niin aikuinen voi lapselle lukiessaan palata muistoissaan oman lapsuutensa loruihin, ja ehkä jopa kaivaa yhdessä tutkailtaviksi vanhempiakin lastenrunouden kerrostumia. Muutenkin runot ovat kerroksellisia ja moniaalle viittaavia, eivät pelkästään lastenkirjallisuuteen.

"Akvarelli

Satoi satoi solkenaan.
Nyt se loppui jo.

Ikkunasta kurkkii sisään
märkä aurinko."

Yksinäinen siili kohtaa poliisin piikkimaton ja he valvovat aamuun saakka mehua juoden, kaksi yksinäistä.

Myös uudelleen runoina kerrotut klassikkosadut ovat Itkosen alaa. Prinsessa Ruusunen jättää miehensä, joka alkaa jatkuvasti muistutella suuresta ikäerosta. Piparkakkutalon noita ei saa syödäkseen kuin torakoita, koska Kerttu hänet nakkaa kuusen latvaan.

Luonto on runoissa tärkeä aihepiiri ja minua ilahduttavat erityisesti viljelyn iloja käsittelevät tekstit. Ja laskisipa joku, kuinka monta erilaista eläintä Itkosen runoissa kohtaa! Kaupunkirunojen kiihkeärytmisessä elämässä vilisevät skeittaajat, röyhkeät lokit ja kala- ja jäätelökauppiaat, ja liettualainen koirahotelli esittelee monet koirarodut. Urheilukin saa runonsa, mutta niissä ei kilpailullisuus juhli. Mika Hämähäkkinen sanoo rouvalleen kilpailun jälkeen: "Kävelläänkö rauhassa kotiin?"

Kirjaan tarttuminen tuottaa yhä uudestaan iloisen, aurinkoisen kokemuksen, jossa sekä tekstit että kuvat ovat osallisina. Teksteissä on sekä railakasta menoa että rauhallista tunnelmointia ja mietiskelyä, maailman ihmettelyä. Matti Pikkujämsän kuvissa värit hehkuvat ja pienet ja suuret yksityiskohdat odottavat löytämistään.

Jukka Itkonen oli kirjailija, runoilija, sanoittaja ja muusikko.


Muualla:


Helmet 2024-lukuhaasteessa
kirja sopii ainakin kohtiin:
11. kannessa on yksi neljästä elementistä
12. lastenrunokirja
14. harrastetaan
33. muutetaan maalle
35. vietetään aikaa luonnossa
45. pelataan










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi