Siirry pääsisältöön

Patricia Lockwood: Kukaan ei puhu tästä

 


Patricia Lockwood: Kukaan ei puhu tästä. (Alkuteos: No One Is Talking About This, 2021) 226 s. Tammi 2021, Keltainen kirjasto. Suomennos: Einari Aaltonen. Kannen suunnittelu Markko Taina. Äänikirjan lukija: Armi Toivanen. 

Maatessaan aamuisin autuaana sängyssä hän antoi yksityiskohtien vyöryä ylitseen. Kuvia aamiaiskattauksista Patagoniassa, tyttö levittämässä meikkivoidetta kovaksikeitetyllä kananmunalla, shiba-inu -rotuinen koira Japanissa hypähtelemässä tervehtimään omistajaansa, aavemaisen kalpeita naisia, jotka postasivat kuvia mustelmistaan. Maailma pusertui yhä lähemmäksi ja ihmisten välisten yhteyksien verkko hohti niin tiheänä, että se näytti silkkikankaalta. Mutta päivä ei vieläkään valjennut hänelle. Mitä tämän kaiken näkeminen oikein merkitsi?

Booker-ehdokkuuden ja paljon huomiota osakseen saaneessa esikoisromaanissaan Patricia Lockwood kuvaa mestarillisesti sosiaalisen median influensserin joutumista törmäyskurssille elämän kovien ehtojen kanssa. 

Kirja koostuu kahdesta osasta. Niistä ensimmäinen on riemastuttava, mutta sitäkin enemmän ajatteluttava satiiri sosiaalisessa mediassa elämäänsä elävästä nuoresta naisesta. Toisessa osassa päähenkilö tempaistaan mukaan traagisiin tapahtumiin, jotka hänen sisarensa raskaus käynnistää. 

Sisaren raskauden edetessä sisaren lapsella todetaan Proteus-oireyhtymä ja sikiön pään liikakasvun vuoksi perhe joutuu anomaan poikkeuslupaa sektioon kesken raskauden, johon ei Ohion lainsäädännön mukaan saa enää puuttua keskeytysrajan ylityttyä.

Lapsella on vain häviävän pieni mahdollisuus jäädä eloon sektiossa, mutta hän alkaa hengittää. Kukaan ei tiedä kuinka kauan hän voi elää, mutta perhe - lapsen vanhemmat, isovanhemmat ja päähenkilö, äidin sisar - keskittävät lapseen kaiken rakkautensa. Päähenkilö viettää suurimman osan ajastaan ensin äitiyspoliklinikalla ja sitten sisarensa kotona osallistuen lapsesta huolehtimiseen.

Suhde lapseen muodostuu erilaiseksi kuin mikään, mitä päähenkilö on koskaan kokenut. Erilaiseksi kuin mikään, mitä voidaan kuvata sosiaalisessa mediassa, tai portaalissa, kuten sitä kirjassa kutsutaan. 

Twitter-vaikuttajana tunnettu Lockwood on ennen tätä romaania julkaissut runoja ja esseitä. Hänen viraaliksi noussut runonsa Rape Joke ottaa kantaa siihen, miten puhumme ja suhtaudumme raiskaukseen. Esseistinä häntä on kiinnostanut, miten sosiaalinen media vaikuttaa ihmisten itseilmaisuun, kirjoittamiseen. Romaani on teräväpiirteinen kärjistys somen vaikutuksesta, mutta myös paljon enemmän.

Alkuosa täyttyy sirpaleista: tuokioista päähenkilön elämässä, someheitoista, somekuuluisuuden tuomista esiintymisistä, somessa nähdyistä toinen toistaan päättömämmistä postauksista ja somessa syntyneistä  tuttavuuksista ja päähenkilön voimattomista yrityksistä ymmärtää, missä hän on mukana.

Ehkä tulevaisuuden historioitsijat eivät pystyisi selittämään käytöstämme muuten kuin toteamalla, että se johtui ruisvarastoissa rehottamaan päässeiden torajyvien aiheuttamasta yleisestä myrkytystilasta. 

Toinen osa puolestaan on jatkuvaa läsnäoloa täysin toisessa mielessä kuin sosiaalisessa mediassa: rakastavaa havainnointia kohtaamisessa, jossa toisen osapuolen kommunikointi on näennäisesti rajautunut minimaaliseksi, mutta sisällyttää itseensä koko maailmankaikkeuden ihmeineen. Maailmankaikkeuden, jonka lähettiläältä pieni, hetkeksi saapunut vieras vaikuttaa.

Vauva sätkytteli jalkojaan muiden jalkojen ohi, pusersi nyrkkejään muiden nyrkkien ohi, heilutteli käsiään, kapusi ilmaan kuin rappusia pitkin. Se nyki takaraivonsa vaaleita haituvia. Vauvan liikkeet oli suunniteltu uutta ja ennen kokematonta maisemaa varten. Se näytti meille kuinka irtaudutaan alustasta ja lähdetään matkaan. Lennetään, saavutaan ja poimitaan kukkia toisilta kedoilta.

Lockwoodin kieli on ilmaisuvoimaista, pienissäkin asioissa uusia yhteyksiä synnyttävää ja iskevän hauskaa. Tekstissä tulee tiheään vastaan kiteytyksiä ja laajalle viittaavia kuvia, joihin haluaa palata, joiden synnyttämiä assosiaatioita haluaa maistella ja miettiä. Einari Aaltosen käännös ei tuttuun tapaan jätä moittimisen varaa.

Vain nykyhetkeen ihan konkreettisesti kiinnittyneestä lapsesta syntyy päähenkilön elämään jotakin uutta, kaikelle uuden merkityksen antavaa, tavalla joka herättää hauraan toivon, että tuhon partaalla uneksiva ja todellisuutta pakeneva ihmiskuntakin löytäisi vielä tiensä nykyhetkeen. 

En kokenut kirjaa sillä tavoin mustavalkoiseksi nykytodellisuuden kuvaksi kuin olin muodostanut siitä ennakkokäsityksen joidenkin lukemieni arvioiden pohjalta. Huolimatta kirjan rakenteen terävästä vastakkainasettelusta sosiaalisen median ja ns. oikean elämän välillä, kirja haastaa minusta enemmänkin havaitsemaan todellisuuden kaikessa moniulotteisuudessaan kuin yksinkertaistamaan sitä.

Kuuntelin kirjan Armi Toivasen lukemana. Hänen tapansa lukea pysytteli hyvin sopusoinnussa kirjan käänteiden, niin huumorin kuin tragiikankin, kanssa.

Markko Tainan suunnittelema kansi muodostaa mainion statementin kirjan teemaan. Alkuperäisen maalauksen tekijä olisi kyllä ollut kiva olla mainittuna kirjan tiedoissa.


Lyhyesti: Someajan zen.


Helmet-lukuhaasteessa 2022 voisin sijoittaa kirjan ainakin kohtiin:

5. Kirjassa sairastutaan vakavasti

6. Kirjan on kirjoittanut sinulle uusi kirjailija

16. Kirjan luvuilla on nimet (toisessa osassa)

17. Kirja on aiheuttanut julkista keskustelua tai kohua

22. Kirja sisältää tekstiviestejä, sähköposteja tai some-päivityksiä

34. Kirjailijan nimessä on luontosana (niin on myös kääntäjän nimessä)

43. Kirja sopii ainakin kolmeen haastekohtaan


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie