Siirry pääsisältöön

Patricia Lockwood: Kukaan ei puhu tästä

 


Patricia Lockwood: Kukaan ei puhu tästä. (Alkuteos: No One Is Talking About This, 2021) 226 s. Tammi 2021, Keltainen kirjasto. Suomennos: Einari Aaltonen. Kannen suunnittelu Markko Taina. Äänikirjan lukija: Armi Toivanen. 

Maatessaan aamuisin autuaana sängyssä hän antoi yksityiskohtien vyöryä ylitseen. Kuvia aamiaiskattauksista Patagoniassa, tyttö levittämässä meikkivoidetta kovaksikeitetyllä kananmunalla, shiba-inu -rotuinen koira Japanissa hypähtelemässä tervehtimään omistajaansa, aavemaisen kalpeita naisia, jotka postasivat kuvia mustelmistaan. Maailma pusertui yhä lähemmäksi ja ihmisten välisten yhteyksien verkko hohti niin tiheänä, että se näytti silkkikankaalta. Mutta päivä ei vieläkään valjennut hänelle. Mitä tämän kaiken näkeminen oikein merkitsi?

Booker-ehdokkuuden ja paljon huomiota osakseen saaneessa esikoisromaanissaan Patricia Lockwood kuvaa mestarillisesti sosiaalisen median influensserin joutumista törmäyskurssille elämän kovien ehtojen kanssa. 

Kirja koostuu kahdesta osasta. Niistä ensimmäinen on riemastuttava, mutta sitäkin enemmän ajatteluttava satiiri sosiaalisessa mediassa elämäänsä elävästä nuoresta naisesta. Toisessa osassa päähenkilö tempaistaan mukaan traagisiin tapahtumiin, jotka hänen sisarensa raskaus käynnistää. 

Sisaren raskauden edetessä sisaren lapsella todetaan Proteus-oireyhtymä ja sikiön pään liikakasvun vuoksi perhe joutuu anomaan poikkeuslupaa sektioon kesken raskauden, johon ei Ohion lainsäädännön mukaan saa enää puuttua keskeytysrajan ylityttyä.

Lapsella on vain häviävän pieni mahdollisuus jäädä eloon sektiossa, mutta hän alkaa hengittää. Kukaan ei tiedä kuinka kauan hän voi elää, mutta perhe - lapsen vanhemmat, isovanhemmat ja päähenkilö, äidin sisar - keskittävät lapseen kaiken rakkautensa. Päähenkilö viettää suurimman osan ajastaan ensin äitiyspoliklinikalla ja sitten sisarensa kotona osallistuen lapsesta huolehtimiseen.

Suhde lapseen muodostuu erilaiseksi kuin mikään, mitä päähenkilö on koskaan kokenut. Erilaiseksi kuin mikään, mitä voidaan kuvata sosiaalisessa mediassa, tai portaalissa, kuten sitä kirjassa kutsutaan. 

Twitter-vaikuttajana tunnettu Lockwood on ennen tätä romaania julkaissut runoja ja esseitä. Hänen viraaliksi noussut runonsa Rape Joke ottaa kantaa siihen, miten puhumme ja suhtaudumme raiskaukseen. Esseistinä häntä on kiinnostanut, miten sosiaalinen media vaikuttaa ihmisten itseilmaisuun, kirjoittamiseen. Romaani on teräväpiirteinen kärjistys somen vaikutuksesta, mutta myös paljon enemmän.

Alkuosa täyttyy sirpaleista: tuokioista päähenkilön elämässä, someheitoista, somekuuluisuuden tuomista esiintymisistä, somessa nähdyistä toinen toistaan päättömämmistä postauksista ja somessa syntyneistä  tuttavuuksista ja päähenkilön voimattomista yrityksistä ymmärtää, missä hän on mukana.

Ehkä tulevaisuuden historioitsijat eivät pystyisi selittämään käytöstämme muuten kuin toteamalla, että se johtui ruisvarastoissa rehottamaan päässeiden torajyvien aiheuttamasta yleisestä myrkytystilasta. 

Toinen osa puolestaan on jatkuvaa läsnäoloa täysin toisessa mielessä kuin sosiaalisessa mediassa: rakastavaa havainnointia kohtaamisessa, jossa toisen osapuolen kommunikointi on näennäisesti rajautunut minimaaliseksi, mutta sisällyttää itseensä koko maailmankaikkeuden ihmeineen. Maailmankaikkeuden, jonka lähettiläältä pieni, hetkeksi saapunut vieras vaikuttaa.

Vauva sätkytteli jalkojaan muiden jalkojen ohi, pusersi nyrkkejään muiden nyrkkien ohi, heilutteli käsiään, kapusi ilmaan kuin rappusia pitkin. Se nyki takaraivonsa vaaleita haituvia. Vauvan liikkeet oli suunniteltu uutta ja ennen kokematonta maisemaa varten. Se näytti meille kuinka irtaudutaan alustasta ja lähdetään matkaan. Lennetään, saavutaan ja poimitaan kukkia toisilta kedoilta.

Lockwoodin kieli on ilmaisuvoimaista, pienissäkin asioissa uusia yhteyksiä synnyttävää ja iskevän hauskaa. Tekstissä tulee tiheään vastaan kiteytyksiä ja laajalle viittaavia kuvia, joihin haluaa palata, joiden synnyttämiä assosiaatioita haluaa maistella ja miettiä. Einari Aaltosen käännös ei tuttuun tapaan jätä moittimisen varaa.

Vain nykyhetkeen ihan konkreettisesti kiinnittyneestä lapsesta syntyy päähenkilön elämään jotakin uutta, kaikelle uuden merkityksen antavaa, tavalla joka herättää hauraan toivon, että tuhon partaalla uneksiva ja todellisuutta pakeneva ihmiskuntakin löytäisi vielä tiensä nykyhetkeen. 

En kokenut kirjaa sillä tavoin mustavalkoiseksi nykytodellisuuden kuvaksi kuin olin muodostanut siitä ennakkokäsityksen joidenkin lukemieni arvioiden pohjalta. Huolimatta kirjan rakenteen terävästä vastakkainasettelusta sosiaalisen median ja ns. oikean elämän välillä, kirja haastaa minusta enemmänkin havaitsemaan todellisuuden kaikessa moniulotteisuudessaan kuin yksinkertaistamaan sitä.

Kuuntelin kirjan Armi Toivasen lukemana. Hänen tapansa lukea pysytteli hyvin sopusoinnussa kirjan käänteiden, niin huumorin kuin tragiikankin, kanssa.

Markko Tainan suunnittelema kansi muodostaa mainion statementin kirjan teemaan. Alkuperäisen maalauksen tekijä olisi kyllä ollut kiva olla mainittuna kirjan tiedoissa.


Lyhyesti: Someajan zen.


Helmet-lukuhaasteessa 2022 voisin sijoittaa kirjan ainakin kohtiin:

5. Kirjassa sairastutaan vakavasti

6. Kirjan on kirjoittanut sinulle uusi kirjailija

16. Kirjan luvuilla on nimet (toisessa osassa)

17. Kirja on aiheuttanut julkista keskustelua tai kohua

22. Kirja sisältää tekstiviestejä, sähköposteja tai some-päivityksiä

34. Kirjailijan nimessä on luontosana (niin on myös kääntäjän nimessä)

43. Kirja sopii ainakin kolmeen haastekohtaan


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi