Siirry pääsisältöön

Bernardine Evaristo: Tyttö, nainen, toinen

 


Bernardine Evaristo: Tyttö, nainen, toinen. WSOY, 2022. (Alkueteos Girl, Woman, Other, 2019) 528 s. Suomentaja: Kaijamari Sivill. Alkuperäiskansi: Karan Singh. Äänikirjan lukija: Karoliina Niskanen   

"--sanon äidille että hän on nainut sovinistin äiti sanoo, että ajattele Amma tältä kannalta: isäsi syntyi mieheksi Ghanaan 1920-luvulla ja sinä taas naiseksi Lontooseen 1960-luvulla / ja entä sitten?"

Joukko eri-ikäisiä naisia Lontoossa. Heistä osa on toisilleen läheisiä: äitejä, tyttäriä, rakastajia, ystäviä. Osa vain sivuaa toisiaan joissakin kirjassa kuvatuissa tapahtumissa ja osasta tulee tarinan edetessä läheisempiä. Heissä on kaikenlaisten ammattien edustajia: näytelmäkirjailija/teatteriohjaaja, sijoituspankkiiri, opettaja, asianajaja, siivooja, maanviljelijä... Yhteistä päähenkilöille on, että he eivät paistattele helposti tulleen miellyttävän elämän ja menestyksen valokeilassa. He ovat maahanmuuttajia, mustia tai ruskeita, lesboja, muunsukupuolisia.

Kansallisteatterissa esitettävän näytelmän ensi-ilta toimii kehyskertomuksena eri henkilöiden tarinoille. Aluksi lukiessa tuntuu, että romaanin kahdentoista henkilön kertomukset voisi lukea erillisinä novelleinakin, mutta kirjan edetessä tarinat täydentävät toisiaan yhä suuremmassa määrin, avaavat näkökulman muutosten kautta tapahtumia, henkilöiden kohtaloita ja luonteita sekä eri sukupolvien kokemuksia.

Bernardine Evaristo on nigerialais-englantilainen menestynyt ja yhteiskunnallisesta aktiivisuudestaan tunnettu kirjailija. Tuotannossaan hän on tutkinut afrikkalaista diasporaa eli afrikkalaisten hajaantumista eri puolille maailmaa ja sen mukanaan tuomaa identiteetin ja kulttuurin muutosta ja käsitystä omasta alkuperästä. 

Tyttö, nainen, toinen osui ajan hermoon. Kirja sai jaetun Booker-palkinnon vuonna 2019 yhdessä Margaret Atwoodin Testamentit-kirjan kanssa. Lisäksi se on voittanut kymmeniä muita tunnustuksia. 

Vaikka mielestäni termi toiseus on kokenut melkoisen inflaation jo vuosia sitten, on kuitenkin vaikea löytää tuoreempaa termiä, joka kuvaisi yhtä hyvin suhtautumista, joka tekee jostakusta ihmisestä tai ihmisryhmästä vähemmän merkityksellisen kuin muut, syrjään kuuluvan ja karsastettavan. Usein myös samaan aikaan tavalla tai toisella hyväksikäytettävän.

Evariston kertojanääni on suora ja terävä, kaikkea häveliäisyyttä välttävä, mutta täynnä hellyyttä kuvaamiaan henkilöitä kohtaan. Hän kuvaa heidän arkeaan, pyrkimyksiään, taisteluaan ja läheisimpiä ihmissuhteitaan. Asettaessaan nämä erilaiset, mutta joiltakin kohtalonsa osilta samanlaiset henkilöt rinnakkain, hän tekee näkyväksi maahanmuuttaja-, lesbo-, tummaihoisidentiteetin loputtoman spektrin. Näissä ihmisryhmissä on yhtä vähän tyypillisyyttä kuin muissakin ihmisryhmissä. Miksi se on (edelleen) ääneen sanomista vaativa asia?  

"-- hän ryhtyi määrätietoisesti sivistämään itseään ja opiskeli mustien historiaa, kulttuuria, politiikkaa, feminismiä, löysi Lontoon vaihtoehtoiset kirjakaupat / meni Islingtoniin Sisterwrite-kirjakauppaan, jossa joka ainoan kirjan joka ainoa kirjoittaja on nainen, ja maleksi siellä tuntikausia; hänellä ei olut varaa ostaa mitään ja hän luki teoksen Home Girls: A Black Feminist Anthology viikkoannoksina, seisaallaan, samoin kaiken Audre Lorden kirjoittaman mitä suinkin sai käsiinsä, eivätkä kirjakauppiaat näyttäneet piittaavan--"

Kirjassa valittu kerrontaratkaisu, jossa yksi kertojanääni puhuu kaikkien henkilöiden elämästä, tuntui minusta aluksi vieraalta. Olisin odottanut (ja toivonut), että kukin henkilö saisi puhua itse, omalla äänellään. Mietin ratkaisun perusteluja läpi kirjan. Tulin siihen tulokseen, että ratkaisu oli sukua ja korosti sitä, mitä kirjan nimikin. Eli tyypittelyä, jonka kohteena henkilöt ovat kaikesta yksilöllisyydestään ja eksentrisyydestäänkin huolimatta.

Samaan suuntaan osoittava tyylipiirre on kirjassa esiintyvä naisten ulkonäön ja vaatetuksen jatkuva kuvailu, joka yleensä ärsyttää minua suunnattomasti kirjallisuudessa. Tässä kirjassa siedin sitä niskavillat pystyssä, osana naisten yksilöllistä identiteettiä ja tapaa ilmaista se. Ylipäätään Evaristo on mieltynyt yksityiskohtiin. Teksti pursuaa erilaisia yksityiskohtien luetteloita, ne ovat kertojanäänen tuotemerkin näkyvä osa, joka välillä ihastuttaa, välillä ärsyttää.

Kirjassa toistuvat kertomukset perheiden siirtymisestä Afrikan maista Englantiin, unelmien kariutumisesta, sinnikkyydestä pitää siitäkin huolimatta elämästä kiinni monin eri tavoin. Vanhemmat tekevät uhrauksia lastensa paremman tulevaisuuden vuoksi, lapset yrittävät säilyttää osan vanhoihin perinteisiin liittyvästä identiteetistään tai karistaa sen yltään. Juuri identiteetin muutos ja mukautuvuus on kirjan teemana. Juuret ja juurettomuus.

Henkilöiden määrä tarinoiden vuossa tuntuu ryöpsähtelevän runsaalta ja hämmentävältä, väliin sekaannuttavaltakin. Tarinat etenevät nykyhetkestä vähitellen kohti vanhempia aikoja, 1800-lukua, ja menevät sukupolvikokemusten ytimeen, paljastavat myös etniseltä taustaltaan erilaisten ihmisten kohtaamisten kirjon. 

Hylkääkö nainen afrikkalaisen identiteettinsä naidessaan valkoisen miehen? Entä valitessaan uran, jossa lähimmät kollegat ovat valkoisia miehiä? Jos on musta feministilesbo, onko petturi, jollei taiteilijana teekään vaihtoehtotaidetta kulttuurin kentän periferiassa vaan pyrkii establishmentiin?

Kirjan henkilöiden välisissä keskusteluissa näistä kysymyksistä heitetään toinen toistaan terävämpiä kommentteja. Naiset eivät päästä toisiaan tai itseään helpolla. Kuitenkaan kyse ei ole tiukasta julistavuudesta, saati että huumori loistaisi poissaolollaan, päin vastoin. Tekstin runsaus ja värikylläisyys, herkästi kupliva nauru ovat vastapainona monin tavoin karulle sisällölle. 

Tämä kirja on värikäs ja tarkkanäköinen matka ajassa ja brittiläisessä yhteiskunnallisessa todellisuudessa. Klassikko jo syntyessään.

Teksti lähenee runoa, rytmittyy riveille puheen luontevuudella, enimmäkseen välimerkeittä. Se kääntyy myös helposti luettavaksi äänikirjana, koska on jo itsessään puhetta. 

Kaijamari Sivillin käännös toimii niin luontevasti kuin pitääkin. Tekstin monikulttuurisuus on varmasti asettanut käännökselle omat haasteensa, mutta niistä on selviydytty suomalaisen lukijan kannalta ihanteellisesti. Laajasti englanninkielistä kirjallisuutta kääntänyt Sivill onkin vanha konkari, joka on saanut paljon tunnustusta työstään.

Karoliina Niskanen lukee äänikirjan elävästi ja luontevasti.


Yhdellä lauseella: Toisia tarinoita.


Muissa blogeissa: 

Elämä ja mielipiteet


Helmet-lukuhaasteessa 2022 kirja sopii sijoitettavaksi ennätysmoniin kohtiin:

7. Kirja kertoo ystävyydestä

8. Kirjassa löydetään jotain kadotettua tai sellaiseksi luultua

9. Kirjan päähenkilö kuuluu etniseen vähemmistöön

11. Kirjassa tapahtumia ei kerrota aikajärjestyksessä

26. Kirja liittyy kansalaisaktivismiin

30. Kirjassa muutetaan uuteen maahan

32. Kirjassa rikotaan yhteisön normeja

33. Kirjan tapahtumat sijoittuvat Afrikkaan (osittain)

36. Kirjassa seurataan usean sukupolven elämää

38. Kirjassa toteutetaan unelma tai haave

42. Kirjassa asutaan kommuunissa tai kimppakämpässä

43. Kirja sopii ainakin kolmeen haastekohtaan

49. Kirja on julkaistu vuonna 2022


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie