Siirry pääsisältöön

Patrik Ouředník: Europeana - 20. vuosisadan lyhyt historia

Saako historian kauheuksille nauraa?

Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan kansikuva: Louis Soutter: From the Planet to the Star, 1938.


Patrik Ouředník: Europeana - 20. vuosisadan lyhyt historia. Tsekinkielinen alkuteos 
Europeana : stručné dějiny dvacátého věku
, 2001. Suom. Eero Balk. 147 s. Siltala 2022.

Kustantajan arvostelukappale, kiitos.


"Ja saksalaiset keksivät kaasun, englantilaiset keksivät panssarivaunut ja tiedemiehet keksivät isotoopin ja yleisen suhteellisuusteorian, jonka mukaan mikään ei ollut metafyysistä vaan suhteellista. Ja ensi kertaa lentokoneen nähdessään senegalilaissoturit luulivat sitä kesyksi linnuksi, ja muuan senegalilaissoturi viilteli kuolleista hevosista lihakimpaleita ja heitteli niitä mahdollisimman kauas itsestään houkutellakseen lentokoneet pois. Ja sotilaat pitivät vihreitä ja maastokuvioisia asepukuja, koska eivät halunneet vihollisen näkevän heitä, mikä oli modernia, koska aiemmissa sodissa sotilailla oli ollut hyvin värikkäät asepuvut, että heidät nähtäisiin kaukaa. Ja ilmassa lenteli ilmalaivoja ja lentokoneita ja hevoset pillastuivat niitä kauheasti. Ja kirjailijat ja runoilijat etsivät kaikelle sille parasta ilmaisutapaa ja keksivät vuonna 1916 dadaismin, sillä heistä kaikki oli hullua."

Tsekkiläissyntyisen, nykyisin Pariisissa asuvan Patrik Ouředníkin teosta on mahdotonta luokitella mihinkään kirjallisuuden genreen, tai edes päättää, sijoittuuko se paremmin tieto- vai kaunokirjallisuuteen. Kustantaja on päätynyt esittämään kauno-/kertomakirjallisuutta sen kirjastoluokaksi. Vaikka romaanilta on totuttu odottamaan jo lähes mitä tahansa, epäilen silti useammankin tämän kirjan kaunokirjallisuushyllystä vetävän lukijan kulmakarvojen kohoavan hämmästyksestä kirjaa selaamaan ryhtyessään. Ehkäpä tätä enteillen Helsingin kaupunginkirjasto puolestaan on sijoittanut kirjan historiateoksiin, joiden keskellä kirja ehkä herättää hieman vähemmän yllättyneisyyttä.

Ouředník kertoo viime vuosisadan Euroopan historian vähemmässä kuin 150 sivussa, tavalla joka hengästyttää paatuneintakin absurdismiin ja mustaan huumoriin karaistunutta lukijaa. Etenkin, kun koko vuodatus on esitetty ilman lukunumeroita tai otsikoita, lähestulkoon yhtenä pötkönä. Välillä tekstin vain katkaisee rivivälillä erotettu kappalejako. Tekstiä täydentävät marginaaliin sirotellut otsikot - "maailmanloppu", "jin ja jang", "paljon miehiä taisteli", "mihin sähköstä on", "rintaliivin keksiminen", "psykologit sanoivat, mikä on tärkeää", "juutalaiset haluavat raiskata Euroopan", "jumala on olemassa", "sotilaat teeskentelivät traumaa" - eivät juuri ainakaan helpota lukemista, mutta luovat kyllä uusia absurdeja assosiaatioita näennäisessä tietosanakirjamaisuudessaan, erityisesti jos niiden avulla vaikka sattuisi haluamaan muodostaa jonkinlaista yleiskuvaa teoksesta ja sen käsittelemistä aiheista.

Kaikki kirjassa esitetty on tarkistettua faktaa. Asiat vain yhdistetään toisiinsa niin mielettömällä ja koomisella tavalla, että tragediasta tulee tragikomediaa ja tiivistyksestä mustaakin mustempaa parodiaa siitä, miten historiankirjoitus yrittää ja usein onnistuukin saamaan todellisuutemme mielettömimmätkin asiat näyttämään johdonmukaisilta. 

Ouředník rakentaa kollaasimaisen esityksensä toisiinsa liittämistään oudoista tiedonmuruista, joista tilastot ja erilaiset laskelmat muodostavat osan.  Knoppitiedon kokoamisen lisäksi hänen bravuuriaan ovat yhden lauseen tiivistykset monimutkaisuudestaan tunnetuista asioista ja niihin liittyvistä syy- ja vaikutussuhteista.

"Eksistentialistit sanoivat, että metafysiikka oli rappiolla ja kaikki oli subjektiivista, vaikka objektiviteettikin oli olemassa, mutta lähestyimme asiaa huonosti, koska tärkeintä oli intersubjektiviteetti. Ja kaiken piti olla autenttista, ja historia ja sen tarina kumpusivat filosofian kysymyksestä, voiko ihminen kommunikoida autenttisesti, ja jos voi, niin historia voisi olla merkityksellisempi kuin tähän asti, nimittäin mikäli transsendentaalinen instanssi uudistettaisiin. Ja kielitieteilijät sanoivat, että kommunikaatiossa oli kyse vain dekonstruktiotavasta, ja dekonstruoida voi eri tavoin. Ja vanha kansa sanoi, että kommunikaatio oli huonossa jamassa, koska ihmiset eivät enää osanneet katsoa toisiaan silmiin vaan käänsivät katseensa heti sen osuessa jonkun muun katseeseen, ja nykyään ihmiset katsoivat silmiin vain sokeita."

Kun kirjassa esitetään tähän tyyliin sotien, sorron ja väkivallan historiaa monine kauheine yksityiskohtineen, lukijan ensireaktio on järkytys, jota tahattomat naurunpurskahdukset katkovat. Onko näille asioille oikein nauraa? Sitten käynnistyy pohdinta siitä, mihin kirjailija esitystavallaan pyrkii. Onko kyse vain hyvän maun ylittävästä yrityksestä olla hauska vai onko taustalla jotain vakavampaakin? 

Tietenkin on.

Ainakin kirja sallii meidän nauraa - kun emme muutakaan voi - zeniläisittäin historian polkujen viereltä aukeaville näköaloille ajattelumme ja toimintamme selvittämättömiin ryteikköihin. Synkkä nauru on ihmisen viimeinen puolustuskeino ylivoimaista todellisuutta vastaan.

Europeanaa esitetään parhaillaan Kansallisteatterissa Minna Leinon dramatisoimana ja ohjaamana esityksenä. Ouředníkin teoksia on käännetty useille kymmenille Euroopan kielille ja Europeanan näyttämösovituskin on nähty monissa kaupungeissa ympäri Eurooppaa.

Slaavilaisen kielialueen kääntäjänä tunnetun Eero Balkin suomennos on juuri niin selkeää ja ytimekästä suomen kieltä kuin teoksen omalaatuinen tyyli edellyttääkin. 


Muualla:

Pekka Torvinen: Eurooppa pystyi rakentamaan tulevaisuuden maailmansotien jälkeen vain pysymällä hiljaa tapahtumista - mutta tsekkiläiskirjailijan historiateos nostaa esiin karmeita totuuksia. Lauantaiessee HS 12.2.2022

Jotakin syötäväksi kelvotonta. 30.9.2023


Helmet lukuhaasteessa 2024

kirjan voi sijoittaa kohtiin:

19. Suomi mainittu

27. Kirja kertoo jälleenrakentamisesta(kin)

30. Kirja, jossa ei ole nimettyjä tai numeroituja lukuja

37. Kirja, joka herättää voimakkaita tunteita

42. Kirjan nimessä on alaotsikko

43. Kirjalla ei ole päähenkilöä





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi