Siirry pääsisältöön

Dino Buzzati: Noiduttu takki ja muita kertomuksia

Noiduttu maailma



Kirja nahkatakin päällä


Dino Buzzati: Noiduttu takki ja muita kertomuksia. 236 s. Suomennos ja jälkisanat Leena Rantanen. Kannen kuva Leena Rantanen. Basam Books 2020.

"Sydämeni alkoi hakata vimmatusti. Tuntui että minut oli vedetty jostain mystisestä syystä sellaisten satujen taikapiiriin joita kerrotaan lapsille mutta joita kukaan ei ota tosissaan. -- En ymmärtänyt elinkö unessa, olinko onnellinen vai päinvastoin tukehtumassa kohtalon raskaan painon alle."

Leena Rantanen on koonnut ja suomentanut italialaisen kirjailijan, journalistin ja kuvittajan sekä sarjakuvantekijän Dino Buzzatin vuosien 1942 ja 1960 välillä julkaistuista novelleista kokoelman, jossa näyttäytyy ilkikurinen ja terävä tarinankertoja. 

Buzzati tuntuu ammentavan saduista, kauhutarinoista ja legendoista uskomattomia lyhyitä juttuja, joilta lukija oppii nopeasti odottamaan lähes mitä hyvänsä. Tarinoiden alkutilanne on yleensä neutraali arki, mutta nopeasti ollaan jonkin tuntemattoman äärellä. 

Vaikka Buzzati onnistuu usein vangitsemaan elämästä jotain oleellista, hänen kertomuksensa eivät noudata todellisuuden lakeja. Italialaisista hengenheimolaisista voisi mainita Nobel-kirjailija Luigi Pirandellon, jonka tuotannossa on samantapaista absurdiutta ja jonka ainakin Rantanen näkee selvästi toimineen Buzzatin innoittajana. Italo Calvinossakin saattaa hyvin nähdä  sukulaisuutta.

Jälkisanoissaan Leena Rantanen toteaa, että vertauksia Franz Kafkan novelleihin on Buzzatin tuotannosta esitetty liikaakin, vaikka näiden kahden kirjailijan teoksissa on aivan erilainen sävy. Buzzati ei ole samalla tavalla synkeä ja harmaa kuin Kafka, vaikka merkillinen ahdistuneisuus leijuu hänenkin maailmansa yllä. 

Ainakin kirjaan kuuluva Seitsemän kerrosta on hyvin kafkamainen tarina sisään sairaalan koneistoon joutuvasta ihmisestä, jonka tilanne hyvin pian alkaa muistuttaa ennalta ohjelmoitua painajaista. 

Kirkko, papisto ja uskonnollisuuden ulkokultaiset ilmentymät ovat aiheina monissa tarinoissa, joista scifi-vaikutteinen Lentävä lautanen oli minulle maukkain ja hihityttävin. Yöllä kirkontorniin aluksessaan laskeutuvat avaruuden muukalaiset kohtaavat kirkkoherra Don Pietron ja keskustelevat hänen kanssaan uskonnosta ja perisynnistä. Aluksi kirkkoherra riemastuu päästessään opettamaan avaruuden pakanoita, mutta kokeekin sitten epämiellyttävän yllätyksen.

Sadun tai legendan omaista tarinankuljetusta on yliluonnollisia vierailijoita kuvaavissa tarinoissa, joissa kohtalonusko ja ihmisen yksilöllisyyden ja oman tahdon vaatimus ovat vastakkain. Suosikkejani näistä tarinoista ovat Tapaaminen Einsteinin kanssa ja Kolombre. Molemmissa ihminen saa huomata, että se mitä hän ohikiitävän ajan saatossa pakenee, olisikin voinut olla hänen onnensa. Mutta ennättääkö ihminen huomata tämän ajoissa?

Rantanen nimeää ajan kulumisen Buzzatin pääteemaksi, ja tämä tuntuu osuvalta ajatukselta. 

Kustantajan kirjan takakannen esittelytekstissä Buzzatia verrataan Kafkan lisäksi myös Edgar Allan Poen novelleihin, ja kyllä Poe tuleekin lukiessa ajoittain mieleen. Esimerkiksi kokoelman avausnovelli, kansansatumainen Mantteli kutsuu esiin muistikuvia Poen tuotannosta.

Kauhuteemojen osalta pääsiäisaiheinen Muna voisi olla vaikka Stephen Kingin Carrien esikuva. 

"Poliisiauto saapui, ovet avattiin, Gilda nostettiin kainaloista ilmaan. Violetin Ristin nainen tarttui lujasti lapsen käteen.
'Sinä lähdet minun kanssani. Minä kyllä järjestän äidillesi opetuksen.'
Kukaan ei muistanut, että kärsitty vääryys voi joskus laukaista kauhistuttavan voiman."

Kuten Leena Rantanen jälkisanoissaan toteaa, lehtimiehenä toiminut Buzzati on monissa tarinoissaan kärsivien ja väärin kohdeltujen puolella. Monet näitä motiiveja varioivat tekstit sisältävät spektaakkelimaisen siirtymän, jolla osoitetaan henkilön arvo. Tällainen novelli on Munan lisäksi liioittelua tyylikeinona vierittävä Riemuvoitto. Toiseen suuntaan kohtalon rattaat pyörivät pientä säälittävän hintelää ja toisten poikien kiusaamaa poikaa kuvaavassa novellissa Poikaressu!. 

Asiaa varioidaan myös päinvastaisesti: se mikä näyttää hienolta ja jalolta ei aina ole sitä, eikä kulissien säilyttämisessä kilvoittelu aina tuo haluttua palkkiota vaan karmaisevan kohtalon, kuten spekulatiivista fiktiota muistuttavassa poemaisessa Hiiret-novellissa tai perheen pienokaiseen kohdistuvaa ihailua ja hemmottelua kuvaavassa Pikku tyrannissa.

Buzzati myös kuvaa sarkastisesti yhteiskunnallisia ilmiöitä, eikä polttopiste näissä havainnoissa ole suinkaan vanhentunut vuosikymmenissä. Ehkä parhaiten aikaa kestänyt tämän tyyppinen novelli on Vanhuksia jahtaamassa. Siinä eletään yhteiskunnassa, jossa yli 40-vuotiaat ovat nuorempien inhon ja väkivallan kohteina: 

"'Ikä on rikos', kuului heidän tunnuslauseensa."  

Lyhyitä novelleja on kokoelmassa kaikkiaan 25. Novellien perusteella kyllä vakuuttuu Leena Rantasen väitteestä, että huolimatta romaanituotannostaan (suomeksi: Tataariaro, Muuan rakkaus), juuri novellit ovat Buzzatia riemastuttavimmillaan. Italiaa osaamattomana lukisin ilolla lisää hänen novelliensa suomennoksia, ja hyvin mielelläni juuri Rantasen kynästä lähteneinä.


Muualla:


Helmet-lukuhaaste 2023:ssa
voisin sijoittaa kirjan seuraaviin kohtiin:

6. Kirjan kansikuvassa on vaate tai kirjan nimessä on jokin vaate
38. Kirjan tarina perustuu myyttiin, taruun tai legendaan
46. Kirjassa on epätavallinen mies tai poika (useassakin novellissa)

Muitakin kohtia varmaan on riippuen vähän haasteen tekijästä.  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie