Siirry pääsisältöön

Sinikka Nopola: Likka, äite ja rouva Obama

Likka kasvaa




Sinikka Nopola: Likka, äite ja rouva Obama. Episodiromaani. 198 s. WSOY 2013. Kansi ?

"Mää keskustelin aikuisena lapsuudestani yhden aivotutkijan kanssa. Hän sanoi, että moni lahjakas persoona on ollut vauvana melko passiivinen. Lahjakkaalle persoonallisuudelle on ominaista, että hän välttelee kohtaamista maailman kanssa mahdollisimman pitkään."

Sinikka Nopolan (1953-2021) episodiromaani tuo näyttämölle kohtauksia likan elämästä syntymästä perheen perustamiseen.

Eilan, Rampen ja likan perhe on jakanut tuokioita elämästään useissa Nopolan kirjoissa ja näyttämöilläkin. Episodit ovat vahvasti dialogipainotteisia ja kuvastelevat hämäläisyyttä elämänasenteena ja elävänä murteena, jonka kirjaajana Nopola on mestarillinen, menemättä silti varsinaisen murrekirjallisuuden puolelle.

Tässä kirjassa likka syntyy ja kasvaa, käy päiväkerhoa, koulua ja partiota, tulee yhteiskunnallisesti tietoiseksi, opiskelee, lukee Camus'n Sivullista ja kuuntelee Yrjö Kallista, valmistuu filkandiksi, menee Emmaukseen töihin, tapaa Pirkan, tulee raskaaksi ja yksinhuoltajaksi ja käy psykologilla. Muun muassa.

"Mää kerroin äidille, että olin nostanut lippua puoli tuntia.
- Sun on ehkä jatkossa paras pitää näppis irti Suomen lipusta, äiti sano. - Sää oot ollu aina vähän tommonen koppulakoura."

Kuten elämässä yleensä, harva asia sujuu ihan ongelmitta, mutta likka on hyvä pohtimaan ongelmia ja niiden syitä. Äitellä puolestaan on aina mielipide valmiina. Rampekin sanoo joskus sanasen, suvella noin kuusikymmentä viikossa Eilan laskujen mukaan. Pirkka puolestaan on ajattelija likan tapaan, se yhdistää heitä kaikesta erilaisuudesta ja eroista huolimatta. Pirkka ajattelee, että onnistunut isyys on rakenteeltaan lasagne, kuin insinöörien lujuuslaskelmien tulos. Ei sinne tänne kiemurtava spagettikasa, jollaiseksi Pirkka kokee itsensä.

Epäonnistumisten, masennuksen ja vastoinkäymisten jälkeenkin elämä jatkuu. Arki on ihmeellistä, kun sitä oikein silmin katsoo, ja mukaviakin yllätyksiä sattuu.

Vuosikymmenten varrella olen nauttinut suunnattomasti Nopolan älykkäästä ja lempeän humoristisesta pienoisproosasta, jota on vaikea luokitella ahtaisiin genrerajoihin. Nopola on oman, 50-luvulla syntyneen sukupolveni tulkki, ja onnistunut kuvaamaan tyttöyttä ja naiseutta ihanteineen ja todellisuuksineen tavalla, joka ei lakkaa tuottamasta minulle iloa ja oivalluksia. 

Onneksi minulla on edelleen joitakin hänen kirjojaan lukematta! 

"Kun tulin raskaaksi, äiti sanoi: 'Se mikä sieltä syntyy, ei oo sitten novelli tai runo, että kokeillaan ny tänään tämmöstäkin. Lapsi on sulla joka päivä, sitä ei voi vaihtaa.'

Äiti oli tietämättään havainnollistanut modernin ja postmodernin ihmisen eron. Minun sukupolveni on vaikea tottua äitiyteen, koska me kaipaamme vaihtelua. En voi millään ymmärtää, että elämä koostuu toistoista, että minun pitää laittaa ruokaa perheelle joka päivä. Koska se loppuu?"

Aina kommentoiva ja kehitysehdotuksia suoltava äite ei suinkaan väisty tyttärensä rinnalta huonoinakaan päivinä. "Pitäsköhän sun mennä vähäks aikaa johonkin lepokotiin?"


Muualla:
Leena Koivisto: Kirjailija Sinikka Nopolalla on teoria nyky-Suomesta: Kesämökki on Niskavuori - ja tätä kaikkea se voi tarkoittaa. 4.11.2018 Helsingin Uutiset. - Sinikka Nopolan haastattelu, jossa hän mm kertoo, miten idea Eilan ja Rampen hahmoista syntyi
Sanna Kangasniemi: Likka varttuu kohti aikuisuutta. HS 6.12.2013 - Kirja-arvio maksumuurin takana

Helmet-lukuhaasteessa 2023
kirja sopii esimerkiksi seuraaviin kohtiin:
6. Kirjan kansikuvassa on vaate tai kirjan nimessä on jokin vaate
10. Kirjassa on ohjeita ja neuvoja
13. Kirjan kansi on värikäs
15. Kirjan nimessä on ja-sana
42. Kirjan nimessä on ainakin kolme sanaa

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie