Siirry pääsisältöön

Anneli Vainio: Kohtaamattomuus

Sattuu!

Kuva: Ellen Karhulampi


Anneli Vainio: Kohtaamattomuus. Esseitä. 231 s. Kansi: Kalervo Sammalvehrä. Enostone 2023. 

Kustantajan arvostelukappale, kiitokset!

"Kohtaamattomuudessa toisella puolella on pieni ihminen, toisella systeemi, järjestelmä, hierarkia, ohjeet ja säännöt. Potilas vastaan lääkäri, lääkäri vastaan esimies, työntekijä vastaan hallinto. (--) Varsinainen kohtaamattomuus tapahtuu kuoleman, suuren tuntemattoman, kanssa. Se on läsnä ja seisoo taustalla syntymästämme lähtien, vaitonaisena ja vaiettuna nimenomaan silloin, kun on kysymys sairaudesta. Pelkomme on yhteinen, ja voidaan sanoa, että koko järjestelmä on rakennettu tämän pelon, kuolemanpelon voittamiseksi." 

Laajan humanitaarisen ja lääketieteellisen kokemuksensa vuoksi Anneli Vainio on enemmän kuin mielenkiintoinen henkilö puhumaan siitä, mikä terveydenhuoltojärjestelmässämme ja sosiaalisessa ajattelussamme on ongelmana. Vainio ei kuitenkaan opeta, hän kertoo esseissään oman ajattelunsa kehittymisen tarinaa työhistoriansa kautta.

Ensiapuklinikalla, anestesialääkärinä ja syöpä- ja kipupotilaita hoitavana ja sairaalahenkilökuntaa kouluttavana lääkärinä Anneli Vainio on työskennellyt sekä Suomessa että ulkomailla. Hän on perustanut Suomen ensimmäisen saattohoitosairaalan ja työskennellyt vapaaehtoisena kansainvälisissä järjestöissä mm Kambodžassa. Nykyisin eläkkeellä oleva Vainio on pitänyt työhistoriansa aikana päiväkirjaa, jota on hyödyntänyt kirjansa kuvauksissa omasta ajattelustaan ja sen muutoksista. Kirjassa on myös hänen omia runojaan.

Hän kuvaa kirjassa muutostaan kuuliaisesta ja tottelevaisesta sairaalahierarkian osasta potilastyön käytäntöjä kyseenalaistavaksi, muutosta aikaansaavaksi toimijaksi. Kyseenalaistamisen polttopiste on tavassa kohdata potilaat ja huolehtia omasta jaksamisesta emotionaalisesti hyvin kuluttavassa työssä.

Vainion näkemyksen mukaan käsittelemättömät ja kohtaamattomat asiat alkavat ilmetä organisaation toiminnassa henkilökunnan jaksamisongelmina ja potilaan kohtaamattomuutena. Tämä koskee erityisesti kipua, kärsimystä ja kuolemaa. Organisaatiot voivat ilmentää pois katsomista esim. esineellistävällä kielenkäytöllä tai uuskielellä, kuten potilaskertomuksissa ja henkilökunnan tavassa puhua asiakkaista. Kohtaamattomuus ilmenee myös siinä, että jo kuolemaan valmiin, hyvin iäkkäänkään potilaan kanssa ei uskalleta ottaa kuolemaa puheeksi vaan hänet lähetetään yhä uusiin tutkimuksiin ja hänelle määrätään yhä uusia hoitoja niin, että hänet vähitellen riisutaan kuoleman edessä kaikesta arvokkuudestaan.

Vainion ajatteluun ovat vaikuttaneet filosofit, kirjailijat, taiteilijat ja sosiaalisen muutoksen tekijät, eniten ehkä Emmaus-liikkeen perustaja Abbé Pierre Ranskassa. Hän kuvaa myös etnografi ja sosiologi Patrick Delerckin osallistuvaa tutkimusta Pariisin asunnottomien keskuudesta ja tuo sen kautta esiin, miten lohduton tilanne on ollut. Vainiota kiinnostaa ajatuksen muuttaminen toiminnaksi, tai toiminnan kautta kehittyvä ajattelu. 

Hänen kokemuksensa sietämätöntä kipua kärsivien ihmisten, kuolevien ja vailla mitään tukikohtaa elävien ihmisten kohtaamisesta ovat järkyttävää luettavaa. Kuitenkin hän myös näkee keskellä köyhyyttä suurempaa välittämistä ja huolenpitoa kuin parhaimmillakaan resursseilla varustetuissa organisaatioissa voidaan antaa.

Kambodžassa avustusjärjestön lääkärinä ollessaan hän päätyy vastakkain kulttuurierojen kanssa minua erityisesti koskettaneella tavalla. Hän yrittää kouluttaa sairaalan henkilöstöä potilaan kärsimysten kohtaamisessa ja tähän liittyvien omien tunteiden jakamisessa työyhteisössä, mutta vastassa on seinä. Lääkärit ja hoitajat eivät katso kuolevaa potilasta eivätkä heidän kasvonsa ilmaise mitään. Kun Vainio kysyy, miltä heistä tuntuu, kukaan ei vastaa. Vainio etsii apua kulttuuriantropologilta ja saa kuulla maan buddhalaisuuteen liittyvästä kuolemakäsityksestä. Ihmisessä asuu yhdeksäntoista braling-henkeä, jotka yksi toisensa jälkeen jättävät ihmisen hänen sairastaessaan. Kuolevasta ihmisestä viimeinenkin lohikäärme on poistumassa, häntä ei enää voida auttaa.

Vainio alkaa pohtia, edustaako hänen haluamansa muutos hoitokulttuurissa Kambodžan kaltaisessa maassa kulttuuri-imperialismia. Hän ei päädy vastaamaan itselleen suoraan, mutta kokee tärkeäksi jatkaa työtään kärsimyksen lievittäjänä omalla tavallaan, mutta uusia tapoja etsien. Ymmärrän tämän tapahtumasarjan kuvaaman suhtautumisen hänen elämänkatsomuksensa ytimeksi.

Kirjassa on paljon kuvauksia ihmisistä, joita Vainio on kohdannut työssään. Kertomuksissa havainnollistuu tapa, jolla Vainio lääkärintyötään tekee, samoin kuin hänen potilaidensa elämäntilanteiden koko haastavuus.

Muutoin pitkälle omaelämäkerrallisiin tapahtumiin keskittyvässä kirjassa on mukana musiikkiin liittyviä esseitä. Niiden, samoin kuin muiden taidekokemusten, merkitys kirjassa on epäilemättä kuvata jotakin, minkä kuvaaminen pelkästään sanoin on mahdotonta. Musiikki, taiteista yhtä aikaa haihtuvin ja ikuisin, vie suoremmin tunnekokemukseen. Vainio käsittelee mm Schubertin Kuolema ja neito -jousikvartettoa, von Gluckin Orfeus ja Eurydike -oopperaa ja Bachin Matteus-passiota. 

Valitettavasti minulle nuo musiikkikokemusten analyysit eivät avautuneet pitemmälle kuin oivallukseen, että Vainiolle hänen rakastamansa musiikki sekä avaa ja selkeyttää hänen suhdettaan inhimilliseen kärsimykseen että myös toimii voimanlähteenä tuon kärsimyksen kohtaamisessa.

Kirja on tärkeä puheenvuoro sosiaali- ja terveysalaan liittyvässä julkisessa keskustelussa. Se on vaatimus avoimemmasta ja läpinäkyvämmästä hoitokulttuurista, jossa hoitohenkilökunnalla on riittävän turvallinen ympäristö myös käsitellä omia tunteitaan ja jaksamistaan sekä ottaa potilas tasavertaisena keskustelukumppanina mukaan hoitoonsa. Se myös haastaa yksittäisen lukijan pohtimaan omaa suhdettaan asioihin, joista on helpompi kääntää katse pois kuin katsoa kohti. Kirjan henkilökohtaisuudella Vainio asettaa itsensä vaikeiden kysymysten äärellä alttiiksi tavalla, jota voi pitää hyvänä esimerkkinä.

Kirjassa on erinomainen lähdeluettelo.

Anestesialääkäri, kivunhoidon asiantuntija ja kirjailija Anneli Vainio on kirjoittanut useita teoksia kivunhallinnasta sekä matkateoksia. Hänen ensimmäinen fiktiivinen teoksensa on novellikokoelma Sydänrata, joka ilmestyi 2020.

"Opin vähitellen istumaan pitkäänkin rauhassa kädet sylissä ja odottamaan, haluaako potilaani puhua. Jollekin oli juuri ilmoitettu, ettei hän paranekaan, toinen oli jo ehtinyt sopeutua. Opin, että toimiminen ei aina ole parasta toimintaa. Opin, että kuolema on totta."


Muualla:

Tiiamari Pennanen: Terhokodin perustaja Anneli Vainio: "Kuolemanpelko ajaa järjestelmää". Lääkärilehti 8.2.2023

 

Helmet-lukuhaasteessa 2023 

kirja voisi sijoittua kohtiin:

14. Kirja kertoo terveydenhuollosta

17. Kirja on kokoelma esseitä, pakinoita tai kolumneja

19. Kirjassa on paikka, jossa olet käynyt (jos olet käynyt esim. Ranskassa, Kanadassa tai Kambodžassa)

20. Kirja kertoo naisesta, joka on matkalla

29. Kirjassa on minäkertoja

31. Kirjan kansikuvassa on taivas tai kirjan nimessä on sana taivas

35. Kirjassa tehdään työtä, joka on sinulle tuttua (sairaalatyö/lääkärin työ, vapaaehtoistyö)

49. Kirja on julkaistu vuonna 2023

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie