Siirry pääsisältöön

Maarit Verronen: Varjonainen

Kameleontti vailla papereita



Maarit Verronen: Varjonainen. 219 s.  Graafinen suunnittelija: Markko Taina. Tammi 2013.

Ihmiset kuolivat ennen aikojaan raskaiden töiden, raa'an ilmaston, huonon ruoan, kehnojen asuntojen, puutteellisen terveydenhoidon ja ehkä vähän toivottomuudenkin murtamina. Jälkeenpäin ajatellen juuri se luultavasti oli minun onneni: jos sukulaisiani olisi elänyt, olisin jäänyt surkeaan, pieneen korjakialaiskylään. Nyt liftasin isoäitieni kuoltua Palanaan, mikä ei tiettömällä, soisella, harvaan asutulla tundralla kulkulupasäädösten rasittamassa maassa ollut aivan yksinkertaista, mutta onnistui lopulta.

Maarit Verrosen romaani Varjonainen alkaa henkeäsalpaavissa tunnelmissa Itämeren merionnettomuudessa, jonka piirteillä on paljon yhteistä Estonian onnettomuuden kanssa, vaikkei onnettomuutta olekaan kirjassa nimetty. Onnettomuuden eloonjääneiden joukossa on nainen, joka oli laivalla salamatkustajana. 

Tästä käynnistyy hämmentävä muuntautumisleikki, jossa Korjakian autonomisesta tasavallasta alun perin paennut nainen muuttuu kameleontin tavoin suomalaiseksi ja tuntee epämääräistä säälin kaltaista tunnetta naiiveja, pahuutta ja turvattomuutta kokemattomia suomalaisia kohdatessaan. He voivat kuvitella, että hänen kotiseudultaan joku olisi onnistunut pakenemaan tappamatta tai huoraamatta, hän miettii. Hänellä on salattu suomalainen sukutausta, mikä osittain mahdollistaa hänen vähittäisen ujuttautumisensa suomalaiseen yhteiskuntaan.

Verrosen tarina on ilman muuta jännityskertomus, joten ei sen enempää spoilereita juonesta.

Palkittu ja laajan tuotannon julkaissut Verronen on tunnettu erityisesti maagisen realismin ja scifin edustajana, joten siinä mielessä tämä romaani poikkeaa hänen tuotantonsa yleisilmeestä. 

Kymmenessä vuodessa kirjan kirjoittamisen jälkeen maailma ja Suomi ovat muuttuneet, vuoden 2015 suuri pakolaistulvakin oli vielä kokematta kirjan kirjoittamisen aikaan. Estonian onnettomuuden ajoittumisen perusteella kirja sijoittuu lähinnä 1990-luvulle, jonka alussa presidentti Mauno Koivisto myös toivotti suomalaisia sukujuuria omaavat inkeriläiset tervetulleiksi Suomeen paluumuuttajina. 

Verronen kuvaa romaanissaan maahanmuuton sitä puolta, jossa aidot henkilöllisyysasiakirjat ja selkeät, dokumentoidut ja jäljitettävissä olevat elämänvaiheet ovat vain unelmia ja kuvitelmia naapurimaamme yksinkertaistetusta todellisuudesta, eikä yksikään niihin uskova pääse perille asti.

"Noissa ihmisissä oli suojattua elämää viettäneiden kepeyttä ja pientä kärsimättömyyttä kaikkien pitkäaikaisten ongelmien edessä."

Kirjassa on kovaksikeitetyn tarinan makua. Se kuvaa psykologista soluttautumista muiden elämään ja nopeita, selkäytimellä tehtyjä päätöksiä vaaratilanteissa. Päähenkilön luonne ei juuri syvene tapahtumien edetessä eikä tapahtumien uskottavuuskaan oikein kanna juonen loppuun saakka.

Henkilökuvan ohuutta voidaan kuitenkin perustella sillä, että ihminen, joka on pakotettu luopumaan juuristaan ja elämään oikeudentuntonsa vastaisessa maailmassa, saattaakin muuttua eräänlaiseksi valeminuudeksi, itsensä varjoksi, kuten kirjan nimi Varjonainen antaisi olettaa. 

Päähenkilö on kuin virtaa kiveltä kivelle siirtyen ylittävä matkaaja: edellinen hyppy johtaa aina automaattisesti seuraavaan. Tai näin hän ainakin itselleen selittää. Liikkeellä pitävänä voimana päähenkilöllä on tarve löytää paikka ja elämä, jossa hän voisi olla turvallisesti. 

Tunne epäuskottavuudesta syntyy lähinnä siitä helppoudesta ja neuvokkuudesta, jolla päähenkilö ujuttautuu minne haluaa ja omaksuu uusia taitoja. Tuo helppous tietenkin myös herättää kysymyksiä tuon hetkisestä suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen sinisilmäisyydestä. 

Vaikka koin kirjan ennen muuta jännitystarinaksi, se ei kuitenkaan ole mitenkään tyypillisesti genreromaani. Mielenkiintoinen vertailukohta romaanille voisi olla Julia Phillipsin viime vuonna ilmestynyt jännitystarinan genrerajoja rikkova romaani Katoava maa, joka kuvaa elämää Kamtsatkan niemimaalla, jossa Korjakiakin osittain sijaitsee.


Muualla:

Koko lailla kirjallisesti -blogi 27.22013


Helmet-lukuhaasteessa 2023 kirjan voisi sijoittaa vaikkapa kohtiin:

5. Kirjassa ollaan maan alla (kuvaannollisesti)

19. Kirjassa on paikka, jossa olet käynyt (Helsinki, Tallinna)

20. Kirja kertoo naisesta, joka on matkalla

29. Kirjassa on minäkertoja

33. Kirja, jonka voit lukea kerralla alusta loppuun

40. Kirjassa hylätään jotain

47.-48. Kaksi kirjaa, jotka sijoittuvat samaan kaupunkiin (Helsinki)

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi