Siirry pääsisältöön

Pimeys - Nordic noiria Islannista


Ragnar Jónasson: Pimeys. Tammi 2021. 238 s. Islanninkielinen alkuteos Dimma 2015. Suom. Vilja-Tuulia Huotarinen

Jónassonin ensimmäinen suomennettu dekkari avaa reykjavikilaisesta poliisista Hulda Hermannsdóttirista kertovan kolmiosaisen sarjan. Huldan tarina alkaa kiertyä auki lopusta käsin, sillä tässä ensimmäisessä kirjassa Hulda on juuri jäämässä eläkkeelle. Myöhemmät kaksi osaa sijoittuvat ajassa taaksepäin kohti Huldan nuoruutta. 

Rakenne haastaa mielenkiintoisella tavalla dekkarin perusidean kerronnasta, jonka pääasia on loppuratkaisu. Ensimmäisen osan luettuaan lukija jo tietää Huldan poliisintyön päätöspisteen ja hänen elämänsä tragediat, joten lukemisessa suurin kiinnostus ei voi kohdistua niihin jatko-osissa.

Jónassonin rikosromaanit ovat saaneet ylistävän vastaanoton kansainvälisesti, joten odotukset kirjaan tarttuessani olivat kovat. Nordic Noir'in menestys maailmalla selittänee osan kirjojen saamasta suosiosta. Ja Islannin dramaattinen luonto on kuin luotu synkkien tarinoiden taustaksi.

Juuri ennen eläkkeelle jäämistään Hulda joutuu konfliktiin työpaikallaan ja tulee savustetuksi lähtemään ennen aikojaan. Ennen lähtöään hän kuitenkin paneutuu vielä vanhaan kylmään tapaukseen hukkuneena löydetystä turvapaikanhakijasta, nuoresta venäläisestä naisesta. 

Jónasson rakentaa varmaotteisesti tarinaa, eikä tarvitse jännityksen luomiseen raakaa väkivaltaa tai näyttäviä poliisioperaatioita. Hän pelaa taitavasti eri henkilöiden elämään liittyvillä takaumilla ja nykyhetken tapahtumilla. Jokin kokonaisuudessa kuitenkin häiritsee, käyttääkseni tyypillistä dekkarisanontaa. 

Romaania mielessäni käänneltyäni paikannan häiritsevät alueet poliisintyöhön ja päähenkilön henkilökuvaan. Molempien uskottavuudesta puuttuu jotakin.

Huldaa luonnehditaan vanhan koulukunnan murhatutkijaksi. Siihen nähdenkin hänen näkemyksensä poliisin työstä vaikuttavat kuitenkin hieman hatarilta ja oudoilta. Kokeneeksi rikostutkijaksi hänen ajattelussaan on naiivia hyvä-paha -asettelua ja lisäksi erittäin runsain määrin uhriutumista roolistaan ikääntyvänä naisena työyhteisössä. 

Huomasin miettiväni jo kirjan alkupuolelta lähtien, miksi ihmeessä Jónasson on halunnut kirjoittaa päähenkilönsä naiseksi, kun hänellä ei kuitenkaan ole tarjota henkilökuvaansa paljon muuta kuin nippu stereotypioita naisen elämän eri aspekteista alkaen työelämästä ja päättyen parisuhteeseen. Elävintä ja osuvinta kuvaus on silloin, kun on kyse kaukana menneisyydessä olevista tapahtumista.

Juonellisesti tarinassa ovat melko keskeisessä roolissa ne laiminlyönnit, joita kuolemantutkinnan ensimmäisessä vaiheessa on tehty mm asianosaisten haastatteluissa. Siitä huolimatta asiaan toista kertaa paneutuessaan Huldakaan ei esimerkiksi tule missään vaiheessa selvittäneeksi, mistä syystä kuollut maahanmuuttaja on hakenut turvapaikkaa. Näin ollen asialla ei tietenkään ole juonen kannalta myöskään merkitystä, mutta aika oudon kuvan tämä poliisin ajatusprosesseista antaa.

Mitään kihelmöivää kiinnostusta sarjan jatko-osia kohtaan tämä kirja ei minussa herättänyt, vaikkakin luin mieluusti Islantiin sijoitettua tarinaa. Dekkarifaneille, jotka ovat myös Islanti-faneja, tätä toki voi suositella. Kuten melkein arvata saattaa, luvassa on myös kirjan tv-filmatisointi.



  

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie