Siirry pääsisältöön

Pimeys - Nordic noiria Islannista


Ragnar Jónasson: Pimeys. Tammi 2021. 238 s. Islanninkielinen alkuteos Dimma 2015. Suom. Vilja-Tuulia Huotarinen

Jónassonin ensimmäinen suomennettu dekkari avaa reykjavikilaisesta poliisista Hulda Hermannsdóttirista kertovan kolmiosaisen sarjan. Huldan tarina alkaa kiertyä auki lopusta käsin, sillä tässä ensimmäisessä kirjassa Hulda on juuri jäämässä eläkkeelle. Myöhemmät kaksi osaa sijoittuvat ajassa taaksepäin kohti Huldan nuoruutta. 

Rakenne haastaa mielenkiintoisella tavalla dekkarin perusidean kerronnasta, jonka pääasia on loppuratkaisu. Ensimmäisen osan luettuaan lukija jo tietää Huldan poliisintyön päätöspisteen ja hänen elämänsä tragediat, joten lukemisessa suurin kiinnostus ei voi kohdistua niihin jatko-osissa.

Jónassonin rikosromaanit ovat saaneet ylistävän vastaanoton kansainvälisesti, joten odotukset kirjaan tarttuessani olivat kovat. Nordic Noir'in menestys maailmalla selittänee osan kirjojen saamasta suosiosta. Ja Islannin dramaattinen luonto on kuin luotu synkkien tarinoiden taustaksi.

Juuri ennen eläkkeelle jäämistään Hulda joutuu konfliktiin työpaikallaan ja tulee savustetuksi lähtemään ennen aikojaan. Ennen lähtöään hän kuitenkin paneutuu vielä vanhaan kylmään tapaukseen hukkuneena löydetystä turvapaikanhakijasta, nuoresta venäläisestä naisesta. 

Jónasson rakentaa varmaotteisesti tarinaa, eikä tarvitse jännityksen luomiseen raakaa väkivaltaa tai näyttäviä poliisioperaatioita. Hän pelaa taitavasti eri henkilöiden elämään liittyvillä takaumilla ja nykyhetken tapahtumilla. Jokin kokonaisuudessa kuitenkin häiritsee, käyttääkseni tyypillistä dekkarisanontaa. 

Romaania mielessäni käänneltyäni paikannan häiritsevät alueet poliisintyöhön ja päähenkilön henkilökuvaan. Molempien uskottavuudesta puuttuu jotakin.

Huldaa luonnehditaan vanhan koulukunnan murhatutkijaksi. Siihen nähdenkin hänen näkemyksensä poliisin työstä vaikuttavat kuitenkin hieman hatarilta ja oudoilta. Kokeneeksi rikostutkijaksi hänen ajattelussaan on naiivia hyvä-paha -asettelua ja lisäksi erittäin runsain määrin uhriutumista roolistaan ikääntyvänä naisena työyhteisössä. 

Huomasin miettiväni jo kirjan alkupuolelta lähtien, miksi ihmeessä Jónasson on halunnut kirjoittaa päähenkilönsä naiseksi, kun hänellä ei kuitenkaan ole tarjota henkilökuvaansa paljon muuta kuin nippu stereotypioita naisen elämän eri aspekteista alkaen työelämästä ja päättyen parisuhteeseen. Elävintä ja osuvinta kuvaus on silloin, kun on kyse kaukana menneisyydessä olevista tapahtumista.

Juonellisesti tarinassa ovat melko keskeisessä roolissa ne laiminlyönnit, joita kuolemantutkinnan ensimmäisessä vaiheessa on tehty mm asianosaisten haastatteluissa. Siitä huolimatta asiaan toista kertaa paneutuessaan Huldakaan ei esimerkiksi tule missään vaiheessa selvittäneeksi, mistä syystä kuollut maahanmuuttaja on hakenut turvapaikkaa. Näin ollen asialla ei tietenkään ole juonen kannalta myöskään merkitystä, mutta aika oudon kuvan tämä poliisin ajatusprosesseista antaa.

Mitään kihelmöivää kiinnostusta sarjan jatko-osia kohtaan tämä kirja ei minussa herättänyt, vaikkakin luin mieluusti Islantiin sijoitettua tarinaa. Dekkarifaneille, jotka ovat myös Islanti-faneja, tätä toki voi suositella. Kuten melkein arvata saattaa, luvassa on myös kirjan tv-filmatisointi.



  

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi