Siirry pääsisältöön

Häivytetyn kertojan ääriviivoja - Rachel Cusk: Ääriviivat-trilogia

 Rachel Cusk: Ääriviivat. S&S 2018. 203 s. Suom. Kaisa Kattelus. 

                    Alkuteos Outline 2014.

                    Siirtymä. S&S 2019. 218 s. Suom. Kaisa Kattelus. 

                    Alkuteos Transit 2017.

                    Kunnia. S&S 2020. 203 s. Suom. Kaisa Kattelus.

                    Alkuteos Kudos 2018.


Rachel Cuskin Ääriviivat-trilogian ensimmäisessä Ääriviivat-nimisessä osassa päähenkilö, nainen, joka on kirjailija ja kirjoittamisen opettaja, matkustaa Ateenaan opettamaan kirjoittajakurssilla. Matkalla lentokoneessa hän tutustuu vierustoverinaan istuvaan mieheen ja tapaa tätä myös Ateenassa. Siirtymä-osassa kirjailija muuttaa poikiensa kanssa avioeron jälkeen takaisin Lontooseen, jossa on asunut aikaisemminkin. Hän ostaa surkeassa kunnossa olevan asunnon ja remontoi sitä, opettaa kirjoittamista ja vierailee kirjailijatapahtumissa. Kunnia-osassa kirjailija esiintyy kansainvälisessä kirjailijakonferenssissa.

Päähenkilön elämäntapahtumat ja hänen henkilönsä jäävät kuitenkin vain taustaksi. Jopa siinä määrin, että päähenkilön nimi mainitaan teoksissa vain kertaalleen. Trilogiassa liikutaan kertomisen, tarinan, pinnoilla suorastaan pakonomaisen omistautuvasti. Ihmiset rakentavat elämäänsä ja identiteettiään tarinoin, piirtävät ääriviivojaan. Kirjat pursuavat tarinoita, joita sarjan mittaan lukemattomat ihmiset kertovat toisilleen. Kaikki muu - kirjailija-kertojan oma elämä - on toisarvoista, vain luonnosmaista kehyskertomusta. 

Paitsi ystävilleen, Cuskin henkilöt avautuvat elämästään vierustoverilleen lentokoneessa, kurssitovereilleen kirjoittajakurssilla tai asuntonsa edelliselle vuokralaiselle. Kampaajat, urakoitsijat ja kiinteistövälittäjät uskoutuvat asiakkaalleen, kirjailijat toisilleen ja haastattelijat ja kustantajat kirjailijoille. Kirjailija-kertoja vetää tarinoita puoleensa kuin sähköistynyt paperi pölyhiukkasia, mutta on itse vain sileä, kiinteä pinta, josta muiden olevuus heijastuu.

Miksi? Lukija miettii tuskastumisen partaalla, ja kokoaa palasista vihjeitä kertojasta itsestään ja hänen näkemyksistään.

On sanottu, että Cusk haluaa uudistaa kertojakeskeisen romaanikerronnan. Hän onnistuu kyllä pirstaloimaan tarinan palasiksi, mutta kertoja löytyy kuitenkin aina keskeltä, kuin löytämistään ja tulkitsemistaan odottaen, välillä lukijan kanssa hieman ylemmyydentuntoisesti flirttaillen, välillä alistettuna, poispyyhittynä omasta tarinastaan kuin päähenkilö, joka ei pääse kirjailijana ääneen, koska häntä haastattelevat juontajat ja toimittajat ovat niin kiireisiä tulkitsemaan ja asettamaan hänet paikoilleen jo valmiiksi.

Pienet tapahtumat ja henkilöiden kertomat tarinat saavat erilaisia merkityksiä erilaisissa kertomistilanteissa ja henkilöiden elämänvaiheissa. Kertominen  tulkitsemisena vertautuu Ateenaan sijoittuvassa osassa historian näkymättömyyteen: vain monumentit ovat jääneet, mutta toinen puoli on tulkintaa. Jollei kukaan tulkitse, historiasta on jäljellä vain hiljaisuus. Välillä kertojalla on tunne kuin hän olisi toisen ihmisen yksinäisyyden ainoa todistaja. Välillä kertoja vihjaa oman elämänsä ja kuulemiensa tarinoiden yhtenevyydestä.

Hän olisi voinut vannoa, että tuo tai tämä kohtaus oli tapahtunut hänelle itselleen.

Draama voi muuttua rakenteesta todellisuudeksi, kuten draamakirjailijalla, joka yritetään kuristaa.

Kertoja piirtää käsivaralta nopeita luonnehdintoja useimmiten vain vilahduksen ajan tulevista ja menevistä henkilöistä. Hän kaivautuu erityisesti itsepetoksen merkkeihin, yhtä armottomasti kuin ohimennenkin, sekä henkilöiden ulkoisessa olemuksessa että heidän itsestään kertomiensa tarinoiden yksityiskohdissa.

Trilogian yksittäiset teokset voidaan kaikki lukea myös erillisinä, itsenäisinä  teoksina, samoin kuin kirjojen yksittäiset luvutkin. Teokset muistuttavat hiukan Jhumpa Lahirin romaania Missä milloinkin (Tammi, 2020, alkuteos Dove mi trovo 2018). Hyvin löyhä ja viitteellinen kehyskertomus sitoo yhteen samalle kokijalle tapahtuvia lyhyitä tapahtumia. Mutta siinä, missä Lahirin päähenkilö katselee ympäristöään ja kohtaamiaan henkilöitä lempeän ymmärtävästi, havaintojaan meditoiden, Cuskin päähenkilö piirtää huomionsa terävin viivoin.

Huolimatta teossarjan löyhästä rakenteesta, tai ehkä juuri sen vuoksi, teosten kokonaisuuteen muodostuu eräänlaista musiikillista toistoa, joka loppua kohti nousee volyymissaan kuin finaaliksi. Kertomisen tarpeemme on niin suuri, että tarinamme alkavat purkautua heti kuulijan osuttua kohdalle - ja kirjailijat, he ovat hyviä kuuntelijoita. Niin epäuskottavaa kuin tämä henkilöiden jatkuvana vyörynä tapahtuva avautuminen onkin, metaforana kirjallisuudelle se toimii hyvin.

Cuskin kertojan voi nähdä myös tekevän kunniaa niille, joilta kirjailijat saavat, tai varastavat, aineistonsa. Hän miettii myös, että ehkäpä ihmiset eivät kerrokaan tarinoita ymmärtääkseen asioita, vaan päästäkseen selittämällä syyllisyydentunnoistaan.

Teosten feministinen pohjavire pintautuu vahvasti sarjan viimeisessä osassa, jossa (nais)kirjailijalta kerran toisensa jälkeen viedään hänen äänensä ja siinä samalla uransa saavutukset. Parhaiten asian kiteyttää konferenssin opastajana toimiva autismin kirjoa ilmentävä nuori mies, joka pohtii käsitettä 'kunnia':

"Kunnia on jotain, mikä ansaitaan, mutta se voidaan myös ottaa pois ihmiseltä."

Kaisa Kattelus on kääntäjänä tavoittanut hyvin alkuperäisteosten hienostuneen tunnelman ja puheliaan rytmin. 




 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie