Siirry pääsisältöön

Reetta Niemelä & Katri Kirkkopelto: Mustan Kuun majatalo

Iltasatuja ihmisille ja ilkinakkeleille 


Reetta Niemelä & Katri Kirkkopelto: Mustan Kuun majatalo. Teksti: Reetta Niemelä, kansi ja kuvat: Katri Kirkkopelto. 310 s. Lasten Keskus 2021. Äänikirjan lukija Anna Kuusamo.




Mustan Kuun majatalo on ihanteellinen iltasatukirja. Mukavan pitkä, mutta lyhyisiin ja riittävän jännittäviin lukuihin jakautuva, ja mikä parasta, kirja aloittaa uuden kirjasarjan, joka epäilemättä tulee löytämään innokkaat lukijansa. 

Kustantajan suositus kirjan kohderyhmäksi ovat 6 - 9 -vuotiaat, mutta kyllä aikuistenkin joskus kannattaa kuunnella iltasatua. Ainakin minä nautin tämän kuuntelusta monena iltana! Koska tosiaan kuuntelin kirjan äänikirjana jäin paitsi Katri Kirkkopellon kuvituksesta, jonka jo kansikuvan perusteella arvaan upeaksi. Minun täytyy tutkia sitä joskus myöhemmin, kun on tilaisuus.

Reetta Niemelän teksti avaa mielikuvituksen ovet. Kirja vilisee erikoisia olentoja, tarkemmin sanottuna salaolentoja, joita tavalliset ihmiset eivät kykene näkemään. Kirjaan sisältyy useitakin listauksia noista merkillisistä otuksista, heidän ulkonäöstään ja tavoistaan. Hiidet, painajaiset, koirankuonolaiset, kykloopit, jetit, yksisarviset, räpeltäjät, prutkuttajat ja monet muut luonnonhenget tulevat vähitellen lukijalle tutuiksi.

Päähenkilö Saimi harrastaa intohimoisesti perhosia ja on matkustellut ja muuttanut maasta ja paikkakunnalta toiseen eläinlääkäri-isänsä kanssa koko pienen ikänsä. Nyt isä on päättänyt, että on aika asettua aloilleen, jotta Saimilla olisi mahdollisuus saada myös ystäviä. Niitä Saimi tosiaan saakin, mutta ei aivan sellaisia kuin isä olettaa. 

Isä ostaa Sinimäen kaupungista vanhan, erikoisen talon ja avaa sinne eläinsairaalan. Talon portilla on kyltti "Mustan Kuun majatalo", eikä isällä ole aavistusta, että salaväen majatalona ja kouluna se toimii edelleen isän ja Saimin saapumisen jälkeenkin. Isä on kiireinen hoitaessaan praktiikallaan luonnonvaraisia eläimiä eikä juuri ennätä havainnoida kotiympäristöään, mutta Saimi onnistuu pääsemään vähitellen talon ja sen puutarhan salaisuuksista perille, eikä niitä ole vähän. 

Talolla on mm oma tahtonsa ja se kykenee muovaamaan itseään ja huoneitaan niin kuin haluaa. Ei siis ihme, että se voi myös majoittaa hämmästyttävän määrän asukkaita. Talosta löytyy asukkaiden huoneiden lisäksi mm vanha trooppinen kasvihuone, kuutorni, uima-altaita ja erikoinen salatiedon kirjasto.

Selväksi tulee myös, että Saimilla on oma erityinen tehtävänsä uusien ystäviensä elämässä ja maailmassa, sillä hän saa kuulla kuuluvansa salamieliin, ihmisten ja salaväen kesken välittäjänä toimivaan väkeen. Uuden salamielen ennustettua ilmaantumista on odotettu jo pitkään, mutta alkuun osa salaväestä on pettyneitä ja hämmentyneitä siitä, voisiko uusi salamieli tosiaan olla lapsi.

"Saimi huokaisi. Jos salamielisyys oli todellinen ilmiö, sehän oli kuin kirous! Jos hän pysyisi mukana kuvioissa majatalo pysyisi auki. Mitäpä, jos hän ei auttaisikaan? Kertoisi isälle että hän näki outoja olentoja ja he muuttaisivat pois? Isäkin pettyisi kovin. Jos he lähtisivät, majatalo sulkeutuisi ja katoaisi taas, kunnes viimein jonakin päivänä joku Saimia pätevämpi salamieli ilmaantuisi kaupunkiin." (sitaatti kuullusta tekstistä)

Tarinassa on paljon huumoria ja salaväen omalaatuisuuden kuvausta, mikä tietenkin myös antaa mahdollisuuden ennakkoluulojen ylittämiseen ja erilaisuuden hyväksymiseen, ja tästä muodostuukin yksi kirjan keskeisistä teemoista. Huoli ympäristöstä ja luonnonvaraisten eläinten ja muiden luonnosta riippuvaisten olentojen elämänehdoista on toinen tarinan keskiöstä löytyvä painotus. 

Ystävyydestä ja yhdessä tekemisestä on paljon apua, kun salaolentoja uhkaava juoni alkaa paljastua. Osa salaolennoista kun on päätynyt väärille teille ja käyttämään väärin kykyjään, koska ei ole saanut rauhassa kypsyä omimpaan tekemiseensä. Kaikkein pienimmille tarina saattaa olla hiukan liian jännittävä ainakin iltasatuna.

Kirja on viehättävä ja aikuisenkin mukaansa tempaava. Tapa, jolla salaväen olemuksissa on hyödynnetty kansanuskoa, kansantarinoita ja satuperinnettä on herkullinen ja kohderyhmänä olevaan ikään hyvin sopiva. Erehdynköhän, jos uumoilen, että kirjasarjan jotkut myöhemmät osat saattavat olla tarkoitettuja jo vähän isommille lapsille? Aineksia sellaiseen pitkään ja monipolviseen tarinaan, jonka myötä lapsi voisi kasvaa, ainakin löytyy yllin kyllin.

Tämä fantasiaseikkailu on ehdolla Lasten Finlandia -palkinnon saajaksi, ja on jo ennättänyt saada Arvid Lydecken -palkinnon tänä vuonna. Lasten Keskuksen sivuilta löytyy kirjaan liittyviä tehtäviä lapsille.

Anna Kuusamo lukee kirjan iloisen energisesti, mutta tekstin tauotus osuu minusta kohtiin, jotka eivät aina painota tekstin sisältöä oikein.


Muualla:

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi