Siirry pääsisältöön

Ljudmila Ulitskaja: Sielun ruumis


Ljudmila Ulitskaja: Sielun ruumis (Alkuteos: Rasskazy o tele dusi, 2019) Kustannusosakeyhtiö Siltala, 2021. 129 s. Suomennos: Arja Pikkupeura. Kannen suunnittelu ja kannen kuva: Kirsikka Mänty. 

e-kirja

Kaipaan fraktaalia, vaan sitä ei / ole. / Kaikki, myös tämä säe, on / frontaalia. / Ei näyttämöllä näy runoilijaa / Sali vaimeni silti. / Esirippu putoaa. Kammio musta. / Onko siellä joku? Vai ketäänkö / ei? 

Ljudmila Ulitskajan novellikokoelman arvoituksellinen nimi Sielun ruumis kuvaa hyvin kokoelman sisältöä: tekstit hakeutuvat intensiivisesti siihen kohtaan, missä ihminen siirtyy ruumiistaan johonkin uuteen olomuotoon, josta on ehkä jo saanut elämänsä aikana pieniä viitteitä. Joskus tästä tapahtumasta jää jäljelle vain tyhjä kohta läheisten ihmeteltäväksi, joskus näkökulma pysyy pois lähtevässä ja avaa hänen kokemustaan.

Arja Pikkupeuran käännös on sujuvaa, nautittavaa kieltä.

Kirja jakaantuu kahteen osaan, ensimmäisen nimi on Ystävättäriä, toisen Sielun ruumiista. Kummankin novellisikermän aluksi, "Esipuheen sijaan", on runo. Ystävättäriä-sikermän aloittavassa Teitä en vaihda -runossa kuvataan naisten ystävyyttä ja kohtalonyhteyttä, jälkimmäisen osan nimettömässä runossa epäröintiä viimeisen salaisuuden äärellä.

Ulitskajan kuvaamat naiset ovat enimmäkseen määrätietoisia tahtoihmisiä. Yhteiskunta, perinteet ja naisen rooli rajoittavat heidän elämäänsä, mutta he ovat selviytyjiä, sinnikkäästi työtä puskevia, synnyttäviä ja omalla tavallaan olosuhteita hyödyntäviä. Heidän unelmansa ovat konkreettisia; he eivät ole Anna Kareninoja, vaikka saattavatkin olla monomaanisia pyrkiessään tavoitteeseensa.

Useimmat novellien päähenkilöistä tosiaankin ovat naisia. Yksi on leikkikoira. Kaksi on miehiä. Toinen miehistä on kristushahmo, toinen äitinsä hoidotta jättämä, viriketyhjiössä elänyt lapsi, joka mieheksi kasvaessaan kykenee muuttamaan heikkoutensa vahvuudeksi ja hänestä tulee valokuvaaja. Hän katselee maailmaa kameran linssin läpi samalla tavoin kuin lapsena katseli ikkunan edessä olevaa puuta, vailla mitään muuta aistittavaa. Hän yrittää kuvata ihmisen ja luonnon kohtaamista, ikuistaa kuviinsa ihmisen ja puun yhtä aikaa.

Ei, ei maisema ikinä hyväksy ihmistä osakseen, ei luonto ole tarkoittanut maisemaa kohteeksi, johon ihminen voi tallata tai painaa jälkensä ja merkitä sen läsnäolonsa ja epäpuhtaan hengityksensä jätöksillä.

Ulitskajan teksteille on luonteenomaista erikoisen huumorin ja raadollisen realismin liitto. Kirjailijan luonnontieteellinen tausta tulee kyllä hyvin näkyviin, mutta on kuin hän ainakin paikoitellen tekisi pesäeroa sen kanssa. Näin ainakin teurastamolle sijoittuvassa novellissa Ruho, ruho, sielun tuho, jossa biologiksi opiskeleva nuori nainen lähetetään keräämään teurastetuista sianruhoista kilpirauhasia hormonitutkimuksia varten. Käynti teurastamolla riittää muuttamaan urasuunnitelmat.

Teksteissä vilahtelevat kansanluonteiden pohdinnat liittyvät venäläiseen todellisuuteen, joka koostuu suuren maan kulttuuriltaan hyvin erilaisten kansallisuuksien yhteiselämästä Venäjällä. Nämä kyllä resonoivat ikävästi Venäjän poliittiseen nykytilanteeseen.

Ljudmila Ulitskaja on ollut vuosikymmeniä paitsi aktiivinen ja erittäin tunnettu kirjailija, myös aktiivinen kansalaisoikeuskeskustelija ja Putinin politiikan vastustaja Venäjällä. 

Tekstissä on kuin valepohjia, joiden läpi lukija saattaa pudota näkökulman keikahtaessa ympäri. Venäläisen perusteellisen ja konkreettisen todellisuudenkuvauksen keskeyttää päähenkilön haihtuminen tai muodonmuutos tai jokin muu horisontin vinoon kääntävä tapahtuma. Mystiikka hipaisee läheltä. Eräässä novellissa on ironinen viittaus Kafkaan, jonka toimiminen inspiraationa onkin helppo nähdä, vaikkakin molemmilla kirjailijoilla on täysin oma tyylinsä.

Ihmiset saavat sellaisen kuoleman, jollaisen he ovat itselleen valmistaneet. Tämä ajatus toistuu useammassakin novellissa. Näin siltikin, että yllätyksiä riittää elämän loppuun saakka.

Kokoelman päättää novellina ainakin minulle komean täydellinen Serpentiinitie. Se kuvaa muistihirviön voimat ja aivokapasiteetin omaavan kirjastonhoitajan muistin hiljaista rappeutumista, joka alkaa siitä, että hän ei keskustelussa pysty muistamaan sanaa serpentiinitien käsitteelle.  

Mielestä haihtui kaikki abstrakti ja korkealentoinen, lukemisen, opiskelun ja kanssakäymisen kautta elämän varrella hankittu. Koko valtaisa kirjastoalan tuntemus, jota hän oli niin suuresti arvostanut. Ajatukset tuntuivat laskeutuvan korkeuksista alailmoihin, missä teepannu unohtui levylle kiehumaan, taas kerran.

Kun muistin kartat ovat muuttuneet ahdistavista valkoisten läikkien täplittämistä alueista kokonaan valkoisiksi, hänen levottomuutensa katoaa. Hän on valmis serpentiinitielle rajattoman, täydellisen tiedon maailmaan. 

Kirsikka Mänty on tehnyt kannen, joka kuvittaa kirjan teemaa ja erityisesti yhtä kokoelman novellia, Aqua allegoriaa, erinomaisella tavalla.

Yhdellä lauseella: Mitä ihmisestä tulee.

Muualla:

HS 19.3.2021 Jani Saxell: Ljudmila Ulitskajan novelleissa kerrotaan ihmeen valoisasti ja vauhdikkaasti vanhenemisesta, kehon rapistumisesta ja kuoleman läheisyydestä

Helmet-lukuhaasteessa voisin sijoittaa kirjan:

5. Kirjassa sairastutaan vakavasti

7. Kirja kertoo ystävyydestä

16. Kirjan luvuilla on nimet (lavea tulkinta, kun kyseessä on novellikokoelma)

20. Kirjan hahmoilla on yliluonnollisia kykyjä

30. Kirjassa muutetaan uuteen maahan

32. Kirjassa rikotaan yhteisön normeja

39. Novellikokoelma

43. Kirja sopii ainakin kolmeen haastekohtaan




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie