Siirry pääsisältöön

Hanna Brotherus: Ainoa kotini


Hanna Brotherus: Ainoa kotini. WSOY 2021. 329 s. Äänikirjan lukija: Hanna Brotherus.  

"Niin kauan kuin katson sukuni kuvaa etäältä, muut ihmiset näyttäytyvät niminä ja titteleinä. Tullessani lähemmäs näen, että jokainen on jonkun tyttö tai poika. Katson heitä ja itseäni kuin lintuparvea. En ole oksalla, vaan oksa on sisälläni ja sen ympärillä on lihani, vereni. Kova juurakko painaa olemassaoloni ydintä ja haluan ravistaa sen irti."

52-vuotias kirjailija ja koreografi-tanssija matkustaa Pariisiin muutamaksi viikoksi käydäkseen mielessään läpi suhdettaan itseensä ja perheeseensä. Matka on hänen ensimmäinen yksin tekemänsä matka. Ylipäätään kyseessä on ensimmäinen hänen täysin yksinään viettämänsä aika. Pariisiin hänet vie vanha valokuva, jossa hänen äitinsä on Pariisissa yhdessä oman äitinsä kanssa.

Hän käy läpi suhdettaan vanhempiinsa ja sisaruksiinsa, tuntemuksiaan puuttuvasta rakkaudesta ja perheenjäsenten kyvyttömyydestä olla toisilleen läsnä, mutta myös hyviä asioita ja muistoja. Suhde äitiin on tärkein. Se ulottaa sukupolvesta toiseen jatkuvan juurakkonsa kertojaan ja hänen sisareensa ja kertojan kautta hänen tyttäreensä. Äiti, joka menetti varhain omat vanhempansa eikä koskaan toipunut siitä surusta. 

Sekä kertojan sisar että tytär sairastavat anoreksiaa. Jossain vaiheessa myös kertoja tajuaa sairastaneensa ja sairastavansa samaa sairautta, vain eri oirein ja ilman diagnoosia, koska hänen piti olla perheen tytöistä se terve, jotta perheen rakennelma pysyisi koossa. 

Hän havainnoi myös lapsiaan ja entistä ja nykyistä puolisoaan sekä omaa tapaansa suhtautua heihin. Muistot ja havainnot ovat kehollisia, alkaen siitä, miltä kukin lapsi on tuntunut kohdussa. Tanssin merkitys itseilmaisukeinona kertojan elämässä tulee hyvin esiin, samoin tanssijan ammatin suhde anoreksiaan. 

Anoreksian kuvauksena kirja tavoittaa sairauteen liittyvän kokemus- ja ajatusmaailman niin hyvin, että kirjaa voi suositella kaikille, jotka yrittävät ymmärtää tätä sairautta. 

Kirja koostuu sinänsä melko irrallisista muistoista ja mietteistä, joiden läpi kulkee punaisena lankana yritys paikallistaa kipupisteet ja sukupolvesta toiseen ulottuva kuollut ranka, joka pakottaa toimimaan tietyllä tavalla.

Brotherus kirjoittaa avoimesti ja intiimisti, runollisestikin; kehollisuuden kautta, kuten tanssijalta voi odottaakin. Vain keho on omamme koko elämämme ajan, kaikki muu on epävarmaa. Kohtelemme ja suhtaudumme kehoomme kuten vanhempamme ovat meihin suhtautuneet. Siksi kertojan on selvitettävä omia kokemuksiaan ja muistojaan. Hän haluaa ymmärtää ja löytää parantumisen tien, raivata äitisuhteeseensa tilaa myös jollekin hyvälle ja löytää itsestään äidin, joka pystyy kohtaamaan lapsensa sillä rakastavalla ja hyväksyvällä katseella, jota lapsi lapsena ja vielä aikuisenakin äidiltään tarvitsee.

Luettuani kirjan lisäksi haastatteluja ja lehtijuttuja Brotheruksesta, ihmettelen kuitenkin hiukan, miksi kirja on ilmestynyt romaanin muodossa, kun sen omaelämäkerralliset elementit ovat niinkin selvästi näkyvillä. Olisiko kirja voinut olla vain yksinkertaisesti julkisuudessa jo tunnetun kirjoittajansa muistelmateos? 

Hanna Brotherus lukee itse äänikirjan eleettömästi, mutta herkästi, kirjan intiimiyttä korostaen. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi