Siirry pääsisältöön

Lapsuuteni kirjat: Tunnethan Milli-Mollin ja muut Milli-Molli -kirjat

 


J.L. Brisley: Tunnethan Milli-Mollin, WSOY 1953. (Alkuteos More of Milly-Molly-Mandy) Päällys Maija Karma, kuvitus tekijän. 88 s.

J.L. Brisley: Milli-Molli tässä taas, WSOY 1956. Toinen painos. (Valikoima alkuteoksista Further Doings of Milly-Molly-Mandy ja Milly-Molly-Mandy Again) Suomentanut Elina Haavio-Mannila. Päällys Maija Karma, kuvitus tekijän. 88 s.

J.L. Brisley: Pikkuinen Milli-Molli, WSOY 1965. Toinen painos. (Alkuteos Milly-Molly-Mandy Stories) Päällys Maija Karma, kuvitus tekijän. 92 s.

Tipsu-kissan mielestä oli kauhean hauskaa, kun Milli-Molli sijasi vuoteensa lauantaiaamuisin. Se hyppäsi keskelle patjaa ja kyyristyi matalaksi; ja sitten Milli-Molli oli olevinaan niin kuin ei tietäisi, että Tipsu-kissa oli siellä ollenkaan. Ja sitten hän pöyhi tyynyjä ja mukiloi ja pyöritteli Tipsu-kissaa niiden mukana ja levitti lakanat ja huovat vuoteen yli ja oli yrittävinään tasoittaa muhkuraa, joka olikin Tipsu-kissa; ja Tipsu-kissa tuli ryömien esiin ja näytti kovin pörröiseltä ja sukelsi seuraavan huovan alle (Ja joskus tuo vuoteen sijaaminen kesti aika kauan.)

Milli-Molli oli ensimmäinen kirjallinen ystäväni. Löysin hänet, kun olin ekaluokalla oppinut lukemaan niin hyvin, että kirjastonhoitaja antoi minulle kirjastokortin. 

Milli-Molli ei kuitenkaan ollut ihan ensimmäinen lainaamani kirja. Ennätin lukea monenlaista, sillä olin innokas lukija. Lainasin yhden kirjan ja toin sen seuraavana päivänä takaisin ja lainasin toisen. Sitten kirjastonhoitaja, jolle kirjallisuudenharrastukseni on muutenkin paljosta velkaa, esitteli minulle Milli-Mollin. Ensimmäisen lastenromaanin ja kirjasarjan, jonka luin. Ensimmäisen kirjallisuuden päähenkilön, joka tuntui heti omalta ystävältä.

Milli-Mollin maailma ja elämä englantilaisessa maalaiskylässä ihmisineen, tilan töineen ja kylän tapahtumineen on niin tarkasti kuvattua, että kirjaan saattoi pujahtaa kuin toiseen maailmaan. Vanhemmat, isovanhemmat, sedät ja tädit kotona, kylän lapset ystävinä: maailman rajat piirtyvät turvallisina. 

Milli-Molli hoitaa eläimiä, käy ystävänsä Billy Bluntin kanssa kalassa, kasvattaa valtavan kurpitsan, käy elokuvanäytöksessä naapurikylässä, löytää suuren pesäkolon puusta ja järjestää siellä teekutsut ystävilleen. Ei ole päivää, ettei Milli-Mollilla olisi jotakin tekemistä ja uutta koettavaa.

Jo 1920- ja 1930-lukujen taitteessa alkuaan ilmestyneistä Milly-Molly-Mandy -kirjoista on otettu eri vuosikymmenillä ja eri kielisinä monia painoksia, mikä kuvaa hyvin sitä, miten kirjasarja on kestänyt aikaa. Suomeksi Milli-Mollista on ilmestynyt painoksia 50- ja 60-luvuilla ja yhteispainos Milli-Molly vuonna 1990, joka sisältää vanhat Elina Haavio(/-Mannila)n lämminhenkiset suomennokset. 

Vaikka uudempikin painos on ollut tarjolla, minulle vanhat kuluneet pikkukirjat ovat niitä aitoja Milli-Molleja ja olen etsinyt ne aikuisena lastenkirjakokoelmaani antikvariaateista ja pidän niitä aarteinani, vaikka löytämäni kirjat ovatkin jo varsin huonokuntoisia, osan runsasta piirroskuvitusta koristavat lasten väritykset.

Kirjojen piirroskuvitus onkin ihan oma lukunsa! Ei ollenkaan vähäisin tekijä kirjojen mukaansatempaavuudessa. Kun tarjolla on jopa kylän kartta lukija-ikäryhmälle, joka ei varsinaisesti vielä hallitse karttojen lukutaitoa, on Milli-Mollin maailmaan tosiaankin helppoa kulkea omia teitään. Brisley piirtää sekä sanoin että kuvin lapsuuden maailmaa herkästi, humoristisesti ja tunnelmallisesti. Kuvissa on paljon katseltavaa ja tekstinkin parissa viipyilee mieluusti sitä uudelleen maistellen. 

Kirjojen valloittavuudelle on varmasti monia syitä. Lapsena minuun teki suurimman vaikutuksen Milli-Mollin mukava, iloinen ja myötätuntoinen luonne, ja pidin kovasti hänen perheestään ja perheen tavasta keskustella toistensa kanssa. 

Aikuisena ehkä nimeäisin turvallisuuden kirjojen ydinkokemukseksi. Turvallisuuden ei tarvitse tarkoittaa ikävystyttävyyttä, Milli-Mollin matkassa oppii näkemään ihan arkisen kotiympäristön kaikessa kiinnostavuudessaan. 

Viehättävä piirre on myös suvaitsevuus, jolla kirjoissa suhtaudutaan erilaisiin perhemalleihin ja yhteiskuntaluokkiin; vaikka erilaisuuden kirjo ei ole kovin laajaa, hyväksyvä lämpö ilmenee suhtautumisessa kaikkiin kyläläisiin, heidän erilaisuudestaan riippumatta. Tämä näkyy mm vastaanotossa, jonka seudulle työttömyyttä pakoon muuttanut kattilankorjaajan perhe saa osakseen kyläläisiltä ja Milli-Mollilta ystävineen. Siitäkin huolimatta, että perhe asettautuu asumaan lasten leikkipaikakseen jo ottamaan hylättyyn junanvaunuun. Samoin kaikki kyläläiset pitävät omalla tavallaan huolta lapsista.

60-luvun lapselle, jollainen itse olin, Milli-Mollin kuvaama maaseutuelämä ei ollut vielä kovin kaukaista. Omassa mummolassani oli vähän samantapainen miljöö kuin Milli-Mollin kylässä. Vaikka pieniä eroavuuksia, kuten tavaroiden suurempi määrä, traktorit ja muut työvälineet jne. olikin, ne eivät vielä muuttaneet pienviljelysvaltaista yhteisöä kovin paljon. Nykylapsille kirjat sopivat hyvin kuvaamaan, millaista lasten elämä oli sata vuotta sitten maaseudulla. Mikseivätpä myös sen ajan ekologisempaa elämänmuotoa.

Helmet-lukuhaasteen 2022 haastekohta "Kirja liittyy lapsuuteesi" inspiroi minut kaivamaan rakkaat Milli-Mollini jälleen esiin. Haasteessa voisin sijoittaa kirjan kaikkiaan näihin kohtiin:

3. Kirja, jonka tapahtumissa haluaisit olla mukana

7. Kirja kertoo ystävyydestä

16. Kirjan luvuilla on nimet

21. Kirja liittyy lapsuuteesi

23. Pieni kirja (alle sata sivua)

28. Kirjan päähenkilö on alaikäinen

31. Kirjassa on jotain sinulle tärkeää

37. Kirjan kansi tai nimi saa sinut hyvälle tuulelle (kansikuvat Maija Karma Brisley'tä mukaillen)

38. Kirjassa toteutetaan unelma tai haave

43. Kirja sopii ainakin kolmeen haastekohtaan

50. Kirjaa on suositellut kirjaston työntekijä (n. 60 vuotta sitten - harvoinpa näin kauan kirjavinkkaus mielessä säilyy!)










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia

Lepytyslahjoja kuolleelle äidille Kuva: Ellen Karhulampi Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia. 267 s. Kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals. Kannen valokuva: Finna, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. Siltala, 2023. Arvostelukappale kustantajalta, kiitos! "Uhraa itsesi tulevalle hyvälle. Kiskaise taakka niskaasi joutuin, sinun se pitää kantaa. Suloista on ies niskassa hilautua pitkin elämän kelirikkoista tietä. On menty päin kultaista kaupunkia ja tiiliseinää. On seisty kiireellä korkean vuoren, ikuisuusnäkymien edessä ja montun reunalla. Joka kerta kun piikkilankaa on alettu vetää, on vaistolla päädytty väärälle puolen ja hävinneiden joukkoihin, on syöty piikkimurikkaa ja ruohoa. Väärässä oleminen. Yksin seisominen. Maailman akselin jylystä huumautuminen, Tuonelanmeren napapyörteisiin joutuminen, Kinahmin kurimuksen kurkussa kieppuminen, pimeyteen paiskautuminen. Raivo. Epäoikeudenmukaisuus. Väkivalta." Sirpa Kähkösen uusin teos 36 uurnaa hiljentää min

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia

Naakkoja ja metsästäjiä punk-eepoksen  varjoissa Pasi Ilmari Jääskeläinen: Kuurupiilon anatomia. 575 s. Päällys T. Parikka. Atena 2023 Kirjaston kirja. Kuva: Ellen Karhulampi. Kirjan päällys T. Parikka. Taideteos taustalla Umberto Boccioni: Kaupunki nousee, 1910, kirjasta Edward Lucie-Smith: Taide tänään.  Kirjan alussa sen kertoja varoittaa:  "Kahdesta sisaruksesta vähäisemmän kohtalona on seurata kadonnutta isoveljeään syvälle rivienväliseen pimeään, ja lopulta monet tärkeimmistä kysymyksistä jäävät vaille sellaista vastausta, jonka tapahtumien kulkua kärsivällisesti seurannut yleisö voisi yksituumaisesti hyväksyä." Piiloutumisen ja fyysisten ja henkisten metamorfoosien yhä kipeämmin ahdistaviksi muuttuvat teemat ovat minulle tuttuja jo Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät -romaanista, jolle Jääskeläinen minusta vaikuttaa luovan eräänlaista peilautuvaa jatkumoa uusimmassa teoksessaan Kuurupiilon anatomia . Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Marrasvirta-nimi