Siirry pääsisältöön

Tiia Ahola: Susi joka pelkäsi pimeää



Tiia Ahola: Susi joka pelkäsi pimeää. Basam Books 2021. 237 s. 

Arvostelukappale kirjailijalta, kiitos siitä!

"Horisontista huomaa, miten harmaa alkaa vallata alaa. Hetkeksi. Sysimusta odottaa, ja kun näkymätön käsi siirtää kelloa tunnin taaksepäin, se alkaa."

Tartuin Tiia Aholan toiseen romaaniin juuri päivänä, jolloin siirryttiin kesäajasta talviaikaan. Hieman hämmentyneenä seurasin kertojaa, burnoutista toipuvaa rikoskonstaapeli Eriniä, keskiaikaiseen retriittiin, jossa osallistujat ensimmäiseksi pantiin raatamaan aamunkoitosta iltahämärään nauriinkorjuussa ja muissa vanhan tilan töissä pelkän ohravellin ja piimän voimalla.

Retriitti sisältää ison annoksen mystifioitua keskiaikaa ja yksinkertaistettua terapiaistuntoa. Jälkimmäinen saa oloni tuntumaan vähän kiusaantuneelta. Onneksi Erinillä on retriitissään mukana jo kuolleen äitinsä päiväkirjat, joita hän ei ole aiemmin uskaltanut lukea. Hän alkaa tutkia päiväkirjoja yhdessä retriitissä tapaamansa mielenkiintoisen miehen, Mikun, kanssa, ja tarina nytkähtää liikkeelle vankemmalla maaperällä kuin alkuosa.

Päiväkirjoissa Erinin äiti Selja kertoo Erinin syntymän ajoista ja kaipuusta omaa äitiään, puoliksi islantilaista Saagaa, kohtaan. Saagan kohtalosta on vaiettu perheessä, Erin muistaa. Saaga on kadonnut Islantiin mentyään osallistumaan siellä luonnonkatastrofin pelastustoimiin. Myöskin poliisina toimineen Seljan varhaisesta kuolemasta tulee mysteeri, josta ei puhuta.

Tarinassa on kyse kolmen naissukupolven tarinasta. Siihen nivoutuu Saagan kautta pohjoista, islantilaista mytologiaa, sillä Saaga on ollut pohjoismaisten kielten ja mytologian tutkija ja katsellut maailmaa pohjoisen mytologian yhdeksän maailman kautta.

"Tämä on kuin otos fantasiaelokuvasta, jossa minä esitän pääroolia. Naista, joka kohtaa äitinsä tämän kirjoittamien riimujen välityksellä Hämeen Härkätiellä. Naispoliisia, joka tutkii ihmisten kuolemia, mutta liikuttuu kanalinnun hyvin eletystä elämästä."

Yhteys vuodenkiertoon sekä myyttinen susi Fenrir, on muodossa tai toisessa läsnä kaikkien kolmen naisen elämän kriiseissä. Saagaa on tutkijana kiinnostanut suden ja sen mytologisen kuvan suhde, ja se miksi susi esiintyy myös islantilaisessa mytologiassa, vaikka maassa ei susia olekaan.

"Susi on syönyt auringon, susi, joka ajettiin pois ihmisten maailmasta, mutta joka pakeni maan sisuksista ja tuli kostamaan. Susi, jonka jumalat sitoivat painavilla ketjuilla, mutta joka puri ketjut rikki. Sanotaan, että jokainen, joka näkee Fenrir-suden, kokee kuoleman. Sateenkaari muuttuu kiveksi ja tuhkaksi."

Erinin on selvitettävä äitinsä kuolemaan liittyvät epäselvät yksityiskohdat, ja poliisina hän myös pystyy siihen. Samalla hänelle selviää jotain elintärkeää omastakin elämästään.

Sen verran kirjassa sekoitetaan lajityyppejä, ettei lukija aina tarkalleen tiedä mitä odottaa kerronnan etenemiseltä. Ajoittain tämä latistaa tarinaa, mutta ajoittain myös lisää kiinnostavuutta. Runsaat mytologiset elementit synnyttivät ainakin minussa enemmän odotuksia tarinan fantasiapuolta kohtaan kuin mitä tarina lopulta tarjosi.

Aholan kerronnassa fantasia ja realistinen arkielämän kuvaus yhdistyvätkin tavoitellen psykologisen todellisuuden vertauskuvallisuuden ilmentämistä. Kokonaisuudessa on myös jännitystarinan aineksia ja kuvausta poliisityöstä 90-luvun Itä-Helsingissä ja nykyhetkessä. Itsekin kirjailija Tiia Ahola toimii vanhempana rikoskonstaapelina Helsingissä, joten hän tuntee tämän aihepiirin hyvin, mikä ei ole ollenkaan huono asia tarinalle.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie