Siirry pääsisältöön

Rottien pyhimys

 

Rottien pyhimys, kansikuva: Hattulan kirkkomaalauksia

Anneli Kanto: Rottien pyhimys. 2021, Gummerus. 405 s.


Kirkkoherra ja kirkkovouti seisovat kirkkomäellä katselemassa, kuinka pitkästä matkasta väsyneet maalarit lähestyvät kylää jalkapatikassa. Mäelleen he myös jäävät katselemaan, kun maalarit lähtevät kohti uutta urakkaa. 

Noiden tilanteiden väliin mahtuu paljon: kirkko puhkeaa maalareiden käsissä puhumaan kuvin koko maailman syntyä ja historiaa sekä raamatullisten henkilöiden ja pyhimysten elämäntarinoita. Kylän ihmiset kokevat suuren hämmästyksen kohdatessaan nuo kuvat. Pastori ja kirkkoisäntä taas kokevat raskaan vastuun painavan siitä, että ovat ryhtyneet kirkon maalauttamisen urakkaan, ja maalarit kokevat epätoivon, ilon ja ihmetyksen hetkiä.

Orpo tiilimestarin Pelliina on menettänyt ainoan tukensa maailmassa hänet omakseen ottaneen ja tiili- ja savityön taitoihin perehdyttäneen tiilimestarin kuoltua. Kyläläiset pitävät tyttöä omituisena ja kohtelevat häntä kuin hänellä olisi outoutensa vuoksi paha silmä. Mutta Pelliina on taitava, ja kohtalon oikusta maalariseurue joutuu ottamaan hänet mukaan urakkaan. Pian Pelliina osoittautuu lahjakkaaksi maalariksi, vaikkei ole eläissään aikaisemmin nähnytkään kuvia, kuten eivät muutkaan Hurttalan kyläläiset, onpahan vain koristellut saviastioita kasviornamentein.

Kanto hallitsee varmoin ottein laajan lähdeaineistonsa ja osaa muuttaa historiatiedon eloisaksi kuvaukseksi kansan elämästä 1500-luvun alussa. Juuri sanaakaan en ole kirjasta lukenut ilman, että sen mojova kieli mainittaisi. Oikeastaan kirjan kieli on kyllä muutoin lähinnä hyvää yleiskieltä, mutta hersyttelyyn se puhkeaa, kun tulee kyse ajan kiro- ja haukkumasanoista. Niiden suhteen kirja on pienoinen aarrekammio, ja Kanto onkin kertonut käyneensä aihepiiristä oikein kurssin.

Kuvattavana olevaa kylää katsellaan enimmäkseen lämpimän humoristisesti. Silti kyseessä on enemmän tragedia kuin komedia, mutta niin kuin usein elämässäkin, näitä kahta on vaikea erottaa toisistaan. 

Sekä kirkkomaalauksista kiinnostunut että niihin välinpitämättömästi suhtautuva lukija todennäköisesti kokee maalausten synnyn, traditioiden ja tekotapojen kuvauksen antoisaksi. Näkökulma maalausten tarkastelussa on useimmiten oppilasta opettavan maalarimestarin, joka paljastaa maalareiden ammattien saloja, mutta myös tulkitsee omaa ymmärrystään maalausten sisällöstä ja asioista, joista niiden on tarkoitus viestiä,

Itse mietin lukiessani paljon tuon aikaisten ihmisten uutta kokemusta kuvista. Ei ihme, että ne löivät ällikällä kirkon luovuttajaisjumalanpalvelukseen tulevat kyläläiset. Mikä seikkailu heille on avautunut, kun he ovat alkaneet kuvia katsella ja rakentaa omaa käsitystään niistä.

Varsinaisen seikkailun sai myös kokea Pelliina oppiessaan ilmaisemaan itseään tavalla, jota ei tiennyt osaavansa. Hän löytää kirjassa taiteilijan itsestään. Niin myös naisen, ja kaiken naisena olemiseen liittyvän ilon ja surun.

Pelliina on kirjan minäkertoja, joka kuvaa sisäistä maailmaansa. Minulle Pelliinan tarina on yksi niistä tarinoista, joita kirjallisuuden meidän aikanamme on tarpeen kertoa: yksi historian unohduksiin painamista naisista, sellaisena kuin hän olisi hyvin voinut olla.

Kirkon maalaamisen suuri urakka, joka vaatii maalareilta heidän kaiken valoisan aikansa keväästä syksyyn, on mullistus monella tapaa. Se muuttaa koko kylän, tekee siitä suositun matkailu- ja pyhiinvaelluskohteen. Se muuttaa myös kaikkien urakkaan osallistuvien elämän. Kukaan heistä ei ole enää ennallaan urakan valmistuttua.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie