Siirry pääsisältöön

Piia Leino: Aarteidesi aikakirjat

Piia Leino: Aarteidesi aikakirjat. 271 s. Kansi: Tuomo Parikka. S & S, 2022.

 


Kuoleman voittaminen on ihmiskunnan ikuisesti mahdoton unelma. 2000-luvun alun unelmoijat antoivat meille silti arvokkaan lahjan: muistonsa. Kun heidän muistonsa kohtaavat meidän tietoisuutemme, he saavat meissä uuden elämän. Louhiminen ei muistuta mitään toista tapaa kokea todellisuutta, se ei ole elämystarina tai virtuaalimatka. Louhinnassa saat tietää, miltä todella tuntuu olla joku toinen ja herätät tämän kauan sitten sammuneen mielen henkiin.

Syksyn kirjasadon ensimmäinen makea hedelmä ilmaantui kirjastovarauksena näin nopeasti. Piia Leinon uuden kirjasarjan avausteos tarjoaa mielenkiintoisia ja pohdituttavia lukuhetkiä. Mukava tietää, että niitä on luvassa vielä lisääkin.

Teos sijoittuu vuoteen 2122. Maapallo on hiljalleen toipumassa vakavasta ympäristökatastrofista, mutta paljon menettäneenä. Luonnonvarat ovat ehtyneet, ilmasto paahtavan kuuma ja elämä tiukasti säädeltyä resurssien riittävyyden takaamiseksi. Toki elämä on kovin erilaista tavallisille ihmisille kuin eliittiin kuuluville rikkaille, joiden on mahdollista lunastaa paikkansa syväyhteisössä, yksityisessä paratiisissa omine mini-ilmastoineen.

Tarpeeksi rikkailla on ollut jo pitkään myös mahdollisuus panostaa kirjaimellisen ikuisen elämän toivoon ja syväjäädyttää kehonsa odottamaan aikaa, jolloin tiede olisi kehittynyt niin pitkälle, että keho voitaisiin palauttaa elämään ja sen sairaudet korjata. Tällaista palvelua tarjoaa mm Kryoria-keskus. Koska tieteen kehitys ei ole vielä päätynyt lähellekään maksaneiden asiakkaiden tavoitteiden toteuttamista, on keskus päätynyt laajentamaan palvelujaan: se tarjoaa tiloissaan mielitietokoneita, joiden kautta halukkailla on mahdollisuus päästä louhimaan syväjäädytetyiltä henkilöiltä koneelle kopioituja muistoja.

Oula, kirjailija, kirjoittamisen opettaja ja kehonlämpöterapeutti, haluaa osansa syväyhteisön hyvästä ilmastosta, mielenrauhaa ja hyvinvointia lisäävästä teknologiasta, tarkoin valituista ihmissuhteista ja harrastusmahdollisuuksista. Siksi hän aloittaa mielitietokoneilla louhimisen tavoitteenaan päästä sessioissa kiinni niihin syväjäädytettyjen henkilöiden muistoihin, jotka voisivat auttaa hänet löytämään ikuista elämää odottavien jälkeensä jättämiä omaisuuskätköjä. 

Tietenkään toisen henkilön muistojen uudelleeneläminen ei ole kovin yksinkertaista ja mukaan sekoittuu erilaisia tunteita ihastumisesta ja nautinnosta syyllisyydentuntoon. Onkohan kyse ihan moraalisen tarkastelun kestävästä puuhasta?

Oulan naapuri ja terapia-asiakas Joe kuuluu yhdistykseen, joka vastustaa eettisin perustein Kryoria-keskuksen toimintaa ja on löytänyt siitä rikollisia piirteitä. Toisaalta Oula tutustuu myös Amoniin, joka työskentelee Kryoriassa.

Mitä pitempään Oula louhii kohdehenkilöksi valitsemansa Raphael Elon muistoja, sitä enemmän hän joutuu kysymään itseltään, voidaanko ihmisen muistot irrottaa hänestä vain mekaanisesti toistettaviksi kokemuksiksi vai tapahtuuko toisen henkilön muistoihin mennessä jotakin: syntyykö yhteys, jonka takana voisi olla vain tuon toisen tietoinen läsnäolo?

Leinon teksti imee sisäänsä heti alusta lähtien. Sen jännityselementit toimivat ja ovat hyvin tasapainossa tekstin pohdiskelevampien osuuksien kanssa. 

Pohdiskeluissa korostuvat erot Raphael Elon elinaikakauden ja Oulan oman ajan välillä. Elon ajan tuhlailevuus ja tuhoava itsekkyys, jolla luontoa hyväksikäytetään ovat Oulalle jo historiasta tuttuja asioita. Noiden tekemiensä virheiden vuoksi ihminen asetetaan Oulan aikakaudella tietoisten olentojen hierarkiassa kaikkein alimmaksi. Tietoisia olentoja ovat kaikki eläimet ja kasvit ihmisen lisäksi.

Oula saa Elon muistojen kautta kokemuksen kirkkaista merivesistä ja hedelmällisestä maasta, maapallon kauniiden paikkojen omimisesta matkustamalla ja horjumattomasta luottamuksesta siihen, että ihminen hallitsee maapallolla. Hän näkee 1900- luvun ja 2000-luvun vaihteen ihmiset kuin suurina lapsina, jotka eivät ymmärrä asemaansa maailmassa. Kuitenkin hän myös yllätyksekseen pitää heidän lapsenomaisesta huolettomuudestaan ja hauskanpidostaan ja tuntee yhteenkuuluvuutta heidän kanssaan.

Kirjan minäkertojissa pääpaino on Oulan kokemuksella, mutta välillä näkökulma siirtyy myös Amoniin ja Raphaeliin. Tulevaisuuden maailman kuvauksessa kiinnostus kohdistuu inhimilliseen kokemukseen ja yhteiskunnan havainnointiin enemmän kuin tekniseen kehitykseen. Tai senkään tarkastelemiseen, miten maailma on päässyt yli pahimman kriisikautensa, vaikka tästä ja vaaditusta asennemuutoksesta toki on havaittavissa viitteitä 2100-luvun elämän kuvauksessa. On kyllä lohdullista lukea näinkin optimistinen tulevaisuusvisio ihmiskunnan kohtalosta. 

Leino kirjoittaa nautittavan selkeästi ja filosofisen oivaltavasti. Hänen aikaisempi Suomi 2050 -kirjasarjansa Taivas, Yliaika ja Lakipiste tavoitti runsaasti lukijoita, joiden lukuprofiiliin scifi ei ole aikaisemmin kuulunut. Näin tulee varmasti olemaan myös tämän uuden kirjan kohdalla. Sadan vuoden hyppy tulevaisuuteen toimii kirjassa välineenä ymmärtää omaa aikaamme ja sen uhkia ja mahdollisuuksia. Inhimilliset peruskysymykset ovat kuitenkin samoja, sijoittuvatpa ne nykyisyyteen, menneisyyteen tai tulevaisuuteen.

Mitä kimmellyksemme kesto lopulta merkitsee ajassa, joka kuluttaa vuoretkin tasangoiksi, rypyttää ne jossain uudestaan? Eihän kukaan poistu täältä koskaan, me vain hajoamme tuuleen.


Lyhyesti: Olemmeko läsnä muistoissamme?


Muualla:

Kirjavinkit 12.8.2022 Vinkkaaja: Hannu

Haastattelu: Piia Leino ja uskottava tulevaisuus


Helmet-lukuhaaste 2022:ssa voin suositella kirjaa kohtiin:

1. Kirjassa yhdistetään faktaa ja fiktiota

5. Kirjassa sairastutaan vakavasti

7. Kirja kertoo ystävyydestä

8. Kirjassa löydetään jotain kadotettua tai sellaiseksi luultua

18. Kirjan on kirjoittanut toimittaja

19. Kirjassa on vähintään kolme kertojaa

26. Kirja liittyy kansalaisaktivismiin

29. Kirjassa kuvataan hyvää ja pahaa

32. Kirjassa rikotaan yhteisön normeja

43. Kirja sopii ainakin kolmeen haastekohtaan

49. Kirja on julkaistu vuonna 2022

 

Kommentit

  1. Kiitos kivasta esittelystä. Menee lukulistalle. Vastikään luin Leinon trilogian.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leino tosiaan kirjoittaa hienosti. Ja pystyy konkretisoimaan oleellisia asioita yhteiskunnallisesta kehityksestä kirjoissaan. Mukavia ja kiinnostavia lukuhetkiä!

      Poista
  2. Mielenkiintoisesti kirjoitat ja hyvin hahmottuu kirjan juonta, muttei paljastavasti. Lukulistalle!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tiina Harvia: Pappa ei muista

Papassa on muisteltavaa Tiina Harvia: Pappa ei muista. 174 s. Kansi: Iiris Kallunki. Momentum Kirjat, 2024. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva Ellen Karhulampi. Kirjan kansi Iiris Kallunki. "Papan lähellä muiden oli hyvä olla, mutta pappa tarvitsi myös paljon omaa rauhaa. Joka päivä hän vaelteli yksin omissa ajatuksissaan kotitilansa metsässä. Kahdeksankymmentäluvulla se ei ollut vielä trendikästä eikä sille ollut käsitettä. Pikemminkin pappa oli vähän outo." Ikääntyessä muisti ja sen oikut alkavat olla yhä enemmän moninaisen kiinnostuksen kohteena itse kullekin. Siinä yksi syy, miksi Tiina Harvian esikoisromaani kiinnosti minua. Pappa ei muista on kuvaus läheisen nopeasti etenevästä muistisairaudesta. Vakavasta aiheesta huolimatta kirjassa on paljon huumoria, sitäkin kun tapaa olla niissä tilanteissa, joihin muistin katoaminen saattaa ihmisen itsensä ja hänen lähipiirinsä. Vaatii kuitenkin rakastavaa ja kunnioittavaa suhtautumista pystyä kertomaan niistä tapahtumist

Iida Turpeinen: Elolliset

Löydetyt ja kadotetut lajit Iida Turpeinen: Elolliset.  Kansi: Safa Hovinen. 296 s.  S&S 2023.  Äänikirjan lukija Marcus Bäckman "-- pieni katkos hengitykseen, ja sitten lause jatkuu, mutta hetken se käy tässä, kaikennielevä, kevyt suru, kun katsomme tätä eläintä, jotain suurta ja lempeää, niin lopullisesti poissa." Iida Turpeisen Elolliset on saanut paitsi Finlandia-ehdokkuuden, myös poikkeuksellisen kiittävät arvostelut sekä kriitikoilta että blogimaailman arvioijilta. Pääkaupungin kirjastoissa teosta jonottaa parhaillaan runsas 4000 lukijaa. Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun nopeasti. Myös kirjan käännösoikeudet on jo myyty useisiin Euroopan maihin, kertoi HS 12.10.2023 . Tällaiseen kirjaan lukija tarttuu jännittyneenä ja suurin odotuksin. Minulle tämä ihmisen aiheuttamaa lajikatoa ja sen yhtä esimerkkiä, stellerinmerilehmää, käsittelevä esikoisteos on yksi viime vuoden merkkitapauksista. Sellaisen siitä tekee erityisesti aiheen polttava ajankohtaisuus ja h

Mudlum: Tätini Ellen

Täti ja aikakerrostumat Mudlum: Tätini Ellen. Virolainen alkuteos Mitte ainult minu tädi Ellen, 2020. Suomennos Heidi Iivari. Graafinen suunnittelu Asko Künnap. 220 s. Enostone Kustannus 2023. Kustantajan arvostelukappale, kiitos. Kuva: Ellen Karhulampi "Voisin kuvailla yksityiskohtaisesti kaikkia vaatteita, jotka roikkuivat Ellenin kaapissa, kaikkia nappirasioiden nappeja, huivirasioiden huiveja ja kenkälaatikoiden kenkiä. Hansikaslaatikossa oli pitkät turkoosinsiniset nailonsormikkaat, valkoiset pehmeänahkaiset ja osittain verkkokuvioiset autonkuljettajan hanskat sekä valkoiset ihomaiset morsiuskäsineet, ostettu Ellenin ja Juhanin häihin. Niitä häitä ei koskaan tullut." Mudlumin tarinassa menneiden vuosikymmenten Viro herää henkiin. Paitsi että kirjailija kuvaa tätiään Elleniä, omaa äitiään ja itseään, hän kuvaa hämmentävällä yksityiskohtien runsaudella miten Virossa on asuttu, millaisia bussipysäkkejä Tallinnassa on ollut ja millaisia kioskeja tavaravalikoimineen pysäkkie